پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
معاون فرهنگی دانشگاه قم

حوزه/ معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: دانشگاه ها، مراکز و نهادهای نخبه پرور جامعه هستند که در راستای به ظهور رساندن شعار سال، نقش بسیار مهم و کلیدی دارند.

حجت الاسلام‌والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: تقریبا حدود ۱۰ سال است که رهبر معظم انقلاب موضوعات و مباحث اقتصادی را محور شعارهای سال قرار می‌دهند و امسال نیز ایشان با همین محور، شعار سال را "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری کردند.

وی افزود: همه این‌ها نشان دهنده آن است که از دیدگاه مقام معظم رهبری، موضوع تولید، بسیار مهم و اساسی برای کشور است، البته بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به دلیل اعمال تحریم‌ها بر کشورمان است؛ اما قسمت قابل توجهی از این مشکلات، برخاسته از همین معضلات فراروی تولید محصولات صنعتی و کشاورزی در داخل کشور است.

ضعف مدیریتی در کشور، مانعی اساسی بر سر راه تولید

معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: بسیاری از موانعی که بر سر راه تولید در کشور قرار گرفته است، ناشی از ضعف مدیریتی است؛ درواقع زمانی که مقام معظم رهبری بحث مانع‌زدایی را در شعار سال مطرح می‌کنند، می توان گفت ناظر بر همین مسئله ضعف مدیریت‌ها است که باید از بین برود.

این استاد دانشگاه افزود: اگر دقیق نگاه کنیم، این ضعف مدیریت‌ها نهفته در دیوان سالاری‌ها و برخی تصمیمات و مقررات ناکارآمد و ناقص از یک طرف، و عدم اجرای به هنگام و صحیح برخی قوانین از سوی دیگر است که بعضا منجر به واردات بی‌رویه و قاچاق کالا یا وجود رانت‌های اقتصادی و سیاسی می‌شود که همگی به صورت موانعی جدی در مسیر تولید قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: یک تولیدکننده و سرمایه‌گذار در کشور که قصد راه‌اندازی کارخانه و یا کارگاهی را دارد، متاسفانه در همان ابتدای کار با کاغذبازی‌ها و قوانین دست و پاگیری روبرو می‌شود که حتی گاهی چندین سال طول می‌کشد تا مجوز راه‌اندازی خط تولیدی را درکشور اخذ کند.

لزوم اهتمام قوه مجریه و مقننه در مانع‌زدایی تولید کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی والا ادامه داد: لازم است همت مضاعف و جدی از سوی قوه مقننه و مجریه در کشور صورت گیرد تا موانع تولید برداشته شود و مشکلات و معضلاتی که امروزه کشور ما در حوزه اقتصادی از جمله بیکاری جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، برطرف شود؛ اگر این کار انجام گیرد، نیاز کشور به کالاهای اساسی حل و در نتیجه قیمت‌ها متعادل شده و نیازهای مردم به این کالاها مرتفع خواهد شد و از سوی دیگر با رونق صادرات درآمدهای قابل توجهی نصیب کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیازی نیست که صادرات کالا، به کشورهای دور دست انجام گیرد، بلکه اگر این صادرات تنها به همین حدود ۱۰ کشور همسایه انجام شود، موجب کسب درآمدهای سرشاری برای کشورمان خواهد شد؛ بنابراین از هرجنبه‌ای که به شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی نگاه کنیم، نکات عمیق و هوشمندانه‌ای را در آن می‌یابیم؛ به ویژه مسئله مانع‌زدایی که امروزه مسئله اساسی کشور در زمینه تولید است.

معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: باتوجه به اینکه دانشگاه ها، مراکز و نهادهای نخبه پرور جامعه هستند، در راستای به ظهور رساندن شعار سال، نقش بسیار مهم و کلیدی دارند؛ برای مثال دانشگاه می‌تواند با تشکیل کارگروه‌های پژوهشی، به تدوین طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای تولید هر چه بیشتر و با کیفیت محصولات و خدمات بپردازد و بسترهای مؤثر در رفع موانع تولید را از دیدگاه‌های اقتصادی و حتی حقوقی مورد بررسی قرار داده و راهکارهای علمی و عملی در این زمینه ارائه دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی‌والا در پایان تاکید کرد: در دانشگاه قم، مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمینه تولید موفق باشند همانطور که تاکنون نیز همین مراکز توانستند نقش موثری داشته و خوش بدرخشند؛ برای مثال بسیاری از کالاهایی که به واسطه تحریم‌ها در کشور وجود نداشتند با تلاش این مراکز تولید شده و با کیفیت مطلوب در اختیار مردم قرار گرفته است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha