جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عباسی ولدی

حوزه/ کارشناس خانواده و تربیت دینی خاطرنشان کرد: ویژگی «قربة الی الله» و «برای خدا» را در زندگی تقویت کنیم و برای حضرت حق، گذشت، صداقت، دوری از غیبت و دروغ و ... را در مقابل دیگران، به کار گیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، مؤلف و کارشناس خانواده و تربیت دینیمؤلف و کارشناس خانواده و تربیت دینی، در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی «مهارت‌های کاربردی خانه و خانواده» که با موضوع «اخلاق در خانه» توسط مدیریت مشاوره و آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی این حوزه به‌صورت مجازی برگزار ‌شد، گفت: به هراندازه که به معنویت توجه دارید، بیایید ویژگی «برای خدا» را در زندگی تقویت کنیم و فقط قربة الی الله را در مراسم ها تجربه نکنیم. باید گذشت، صداقت، دوری از غیبت، دروغ و... را در مقابل دیگران، برای خدا انجام دهیم.

وی با اشاره به مسائل خانه و خانواده و قوانین حاکم بر اخلاق در خانواده، تشریح کرد: «محبت»، «احترام»، «اعتماد»، «درک متقابل» و «معنویت» به‌عنوان ارکان اصلی باید در بین اعضای خانواده موردتوجه قرار گیرد و بی‌توجهی به یکی از هرکدام از این موارد، زندگی مشترک را در خانواده که شامل همسران و فرزندان می‌شود، سرد و متزلزل می‌کند.

این مؤلف و کارشناس خانواده و تربیت دینی، بابیان اینکه محبت را برخی ساده می‌پندارند و برخی نیز با این تصور که شخصیت بامحبتی هستند، نسبت به آن بی‌توجه‌اند، افزود: هر چیزی که ساده و بی‌اهمیت به نظر می‌رسد، باید در معرض توجه قرار گیرد، همانند "نمک" برای طعم لذیذ بخشیدن به غذا...

وی با اشاره به روایات دینی بر تکرار محبت نسبت به خانواده، گفت: بقای محبت به ابراز آن وابسته است و بسیاری از مشکلات بین اعضای خانواده، با ابراز محبت برطرف می‌شود.

حجت الاسلام عباسی ولدی، ادامه داد: امروز در دنیایی که بخش قابل‌توجهی از آن، مجازی است و به‌صورت حقیقی زندگی ما را درگیر خود کرده، باید با محبت بیمه شویم و از گسسته شدن ها جلوگیری کنیم؛ بر همین اساس، نوع رفتار باید علاقه و دوست داشتن ما را به اعضای خانواده منعکس کند.

وی تصریح کرد: ابراز محبت گفتاری، رفتاری و نوشتاری، برقراری آرامش در منزل، حسن ظن و خوش‌بینی، انصاف داشتن، هدیه دادن و ... ازجمله موارد برای تداوم محبت در بین اعضای خانواده است.

این مؤلف و کارشناس خانواده و تربیت دینی، به عوامل رفتاری برای ابراز محبت اشاره و اظهار کرد: صدای ما می‌تواند حامل پیام احترام باشد، لذا باید از موقعیت‌های مختلف ازجمله صدا زدن یکدیگر، سلام دادن، درخواست کردن از یکدیگر، گوش دادن به حرف‌های آنان و ...، برای تقویت احترام فی‌مابین اعضای خانواده تأثیرگذار است.

حجت الاسلام عباسی ولدی، در پایان با اشاره به اینکه اعتقاد داشتن در خانه، یکی از موارد مهم برای تقویت حس اعتماد برای اعضای خانواده است، تصریح کرد: گاهی اوقات رفتارها و گفتارهایی که از صداقت جداست، زمینه‌ی بروز بدبینی در زندگی می‌شود، لذا باید از آن‌ها دور شد.

لازم به ذکر است، سلسله نشست‌های مجازی مهارت‌های کاربردی خانه و خانواده، به همت مدیریت مشاوره و آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان با موضوعات «اخلاق در خانه»، «مدیریت فضای مجازی در خانواده»، «بهداشت و سلامت خانواده»، «بازی و سرگرمی در خانه»، «ایمنی در خانه»، «امنیت خانه و خانواده» و «تغذیه خانواده»، از طریق سامانه LMS۲ این حوزه از ۱۶ تا ۲۳ فروردین در حال برگزاری است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha