سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
شکوه فرشادجو، مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها)

حوزه/ مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) سال ۱۳۹۰ توسط امام جماعت وقت مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مغیثی در منطقه ولنجک واقع در بلوار دانشجو، میدان حسام الحکما پایه گذاری شد.

خانم شکوه فرشادجو، مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به تاریخچه تاسیس این مدرسه علمیه، اظهار کرد: مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) سال ۱۳۹۰ توسط امام جماعت وقت مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مغیثی در منطقه ولنجک واقع در بلوار دانشجو، میدان حسام الحکما پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در آغازین روزهای تاسیس این مدرسه ابتدا از خواهران منطقه دعوت به عمل آمد تا در کلاس های آموزش قرآن و تفسیر شرکت کنند و همزمان مؤسس پیگیر اخذ مجوز از مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برای رسمیت بخشیدن آموزش های مدرسه بود که برای نیمه اول سال ۹۲ موفق به پذیرش طلبه شدند. از این رو کار پذیرش طلبه به صورت رسمی و تحت پوشش قم، از نیم سال اول سال تحصیلی ۹۲_۹۳ آغاز شد و حدود ۳۰ تن از بانوان منطقه در این مدرسه ثبت نام کرده و تحصیل را آغاز نمودند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: از سال ۹۴ مدیریت مدرسه به اینجانب سپرده شد. سطح ۲ را در مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) تحت مدیریت استاد خانم قندهاری گذرانده و همزمان به تدریس اشتغال داشتم. همچنین سطح ۳ در رشته فلسفه در مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س) منطقه پیروزی گذرانده و کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق را سال ۸۱ اخذ کردم. از سال ۷۵ تاکنون به تدریس و تبلیغ مشغول بوده ام و مجوز تدریس دروس فقه و اصول، منطق و فلسفه، اخلاق و احکام را از مدیریت خواهران استان تهران دریافت کرده و در خدمت طلاب هستم.

وی با اشاره به تعداد طلاب و اساتید مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها)، گفت: در حال حاضر ۱۶ طلبه از این مدرسه فارغ التحصیل شده و ۴ نفر در مرحله تدوین مقاله پایانی و ۴۲ نفر هم مشغول به تحصیل می باشند. اساتید نیز در هر ترم حدود ۱۰ الی ۱۱ نفر هستند که همگی از اساتید مجرب حوزه می باشند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) با اشاره به شرایط پذیرش طلبه در این مدرسه علمیه، اظهار کرد: دارندگان مدرک دیپلم به بالا و متولدین ۵۹ به بعد می توانند در این مدرسه ثبت نام کنند و مدرک سطح دو که معادل کارشناسی است را اخذ نمایند. بنابراین علاقمندان به تحصیل دروس حوزوی و علوم دینی می توانند به صورت حضوری یا مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی www.paziresh.ir در این مدرسه ثبت نام کنند. زمان ثبت نام از تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۹۹ شروع شده و تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

وی در ادامه به تشریح برنامه های آموزشی و پژوهشی مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) پرداخت و افزود: برگزاری کلاس های کارگاهی آموزش مجازی در موضوعات مقاله نویسی، برگزاری کارگاه طرح نامه های پژوهش، استفاده مطلوب از نرم افزار های تحقیقاتی، معرفی سایت های برتر و کتابخانه های معتبر، فضاسازی جذاب با ایجاد و برپایی نمایشگاه‌های دیجیتال، برگزاری مسابقه کتابخوانی و مقاله نویسی، ارائه پاور و تیزرهای پژوهشی، جمع آوری مقالات دانش آموختگان به صورت نرم‌افزاری و ثبت سیستمی با هدف نشر معلومات تخصصی اساتید و طلاب، برگزاری نشست های اختصاصی پژوهشی، تاسیس کانون و هسته پژوهشی ویژه دانش آموختگان و طلاب جهت هم اندیشی و فعالیت‌های پژوهشی، شرکت در فراخوان های پژوهشی علامه حلی رشد و بانوی کرامت، از جمله فعالیت های مهم آموزشی و پژوهشی مدرسه می باشد که در سال تحصیلی جدید نیز ادامه خواهد یافت.

فرشادجو ادامه داد: از جمله برنامه های پژوهشی سال تحصیلی آینده مدرسه شامل پایش و بهسازی مقالات و فعالیت های پژوهشی به جهت توانمند سازی طلاب و اساتید و شناخت استعدادهای برتر خواهد بود.

وی با اشاره به راهکارهای مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) برای بهره مندی بیشتر خواهران طلبه متأهل از کلاس های درس، گفت: مدرسه جهت بهره‌مندی این عزیزان از دروس حوزوی به ایشان پیشنهاد می دهد واحدهای کمتری را انتخاب کنند تا این دروس دو یا سه روز بیشتر وقت آنها را نگیرد و مابقی روزها را به کار خانه داری بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) با اشاره به برنامه های این مدرسه علمیه برای طلاب فارغ التحصیل، گفت: تشکیل کانون های فرهنگی و تبلیغی، مهارت افزایی دانش آموختگان در خصوص آموزش زبان انگلیسی در سطح تبلیغ، همچنین همکاری های علمی، تبلیغی و فرهنگی با سازمانها، نهادها، مدارس و ارائه خدمات مشاوره به خانواده ها، و نیز فعالیت هایی همچون پاسخ به شبهات و فعالیت در فضای مجازی و رسانه از جمله برنامه های مدرسه برای طلاب فارغ التحصیل می باشد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) تهران، فعالیت های علمی و پژوهشی طلاب مدرسه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: با توجه به تحصیلات دانشگاهی تعداد قابل توجهی از طلاب و گذراندن دوره‌های مختلف علمی و پژوهشی آنان و همچنین با وجود ارزیابی از ۱۴ مقاله ای که توسط طلاب این مدرسه صورت گرفته، روند کیفی و کمی فعالیت های پژوهشی در این مدرسه ان شاءالله رو به افزایش است.

وی با اشاره به اقدامات تشویقی مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) برای انگیزه بخشی به طلاب در جهت مطالعات علمی و پژوهشی، گفت: تلاش برای چاپ مقالات برتر اساتید و طلاب در مجلات علمی-پژوهشی، امتیازدهی و اهدای جوایز به طلاب فعال در بحث پژوهش، و تهیه لوح تقدیر و بنر تشویقی برای فعالین در امر پژوهش، از جمله این اقدامات است.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) تهران، مهارت افزایی مبلغات و حضور توانمند آنان در جامعه را ضروری دانست و افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی سبک زندگی اسلامی، برگزاری جلسات پاسخ به شبهات سیاسی و اعتقادی توسط اساتید مجرب حوزه و دانشگاه، تولید نشریه، حمایت از وبلاگ ها و تولیدات محتوایی طلاب، دعوت از طلاب مستعد در کانون تبلیغی راحیل و حمایت از مبلغین کارآمد در مدارس دخترانه، از جمله برنامه های مهارت افزایی مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) برای طلاب می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهم برنامه های فرهنگی و تبلیغی مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) در راستای تحقق گام دوم انقلاب، گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا به خصوص سردار شهید سلیمانی و تبیین اهداف و راه های حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی طبق وصایای این شهید معظم، آموزش مجازی مبلغان و وارد کردن ایشان در گروههای مبلغان رسانه‌ای، دعوت از اساتید برجسته در مناسبات مختلف سیاسی، و تولید محتوای فرهنگی جهت تبیین و رسیدن به اهداف تعیین شده در گام دوم، را می توان در این راستا توصیف کرد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) تهران، سالم سازی نهاد خانواده و ایجاد امنیت پایدار در جامعه را از جمله برکات حوزه های علمیه خواهران برشمرد و تصریح کرد: از آنجا که در حوزه‌های علمیه خواهران علاوه بر آموزش معارف دینی و اعتقادی، مباحث اخلاقی و روابط اجتماعی و خانوادگی از دیدگاه اسلام نیز مورد توجه عمیق قرار می‌گیرد و از طرفی خانم ها به عنوان یک عضو موثر در جامعه و خانواده موجب تغییر می شوند و تربیت نسل آینده به دست آنان است، حوزه‌های علمیه می توانند با تعلیم و تربیت دینی بانوان، امنیت و سلامت را برای جوامع اسلامی به ارمغان آورند.

فرشادجو در پایان با اشاره به حدیث «أفضل الصدقه أن یَعلم المرء عِلمأ ثم یُعلمهُ أخاه»، گفت: با توجه به این حدیث شریف از همه خواهرانی که مستعد، متعهد و علاقه مند به تحصیل علوم دینی و علوم حوزوی می باشند دعوت به عمل می آید برای ثبت نام در مدارس علمیه منطقه خود اقدام نمایند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha