سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ جلسه درس اخلاق آیت الله شب زنده دار در مسجد اعظم

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: مدرّس باید دقیق و موشکافانه مباحث را بررسی کند تا اذهان را به عمیق فکر کردن، ارتباط مسئله با مسائل و مبانی مختلف وادار کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله شب زنده دار عضو شورای عالی حوزه های علمیه  امروز در مراسم افتتاحیه دوره « درس خارج و تحصیل موفق »  که امروز در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی امروز و با رعایت شیوه  نامه های بهداشتی برگزار شد با اشاره به اسباب موفقیت در دروس خارج گفت: برای همه محصلین، چه سطح و چه خارج، حتی غیر حوزوی ها؛ هر کسی که دنبال دانش است، دو مطلب اساس و رکن موفقیت در تحصیل است و این دو رکن از دعای حضرت امام عصر (عج)‌«و تفضل علی العلماء بالزهد و النصیحة و علی المتعلّمین بالجهد و الرغبه»استفاده می شود.
 
رئیس هیئت امنای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بیان داشت: رغبت یعنی میل فراوان؛ عاشق علم بودن. این رکن اول موفقیت است؛ اگر این باشد، انسان از پای نمی ایستد حتی اگر استعداد و امکاناتش کم باشد.

وی ادامه داد:‌جهد در این دعا به معنای سعی بلیغ است؛ سعی مجاهدانه است. در کنار آن علاقه ی وافر به علم که پیشتوانه ی سعی است، سعی بلیغ لازم است. و هرچه بر علم افزوده می شود، سعی باید بیشتر شود. مخصوصا اینکه علم مربوط به شریعت باشد که در اینصورت باید علاقه و تلاش بیشتر باشد؛ چون مربوط به محبوب انسان است.

آیت الله شب زنده دار  با بیان این که اما بعد از فهم این دو نکته، در چند نکته باید دقت کرد از جمله،  مبحثی که برای شرکت انتخاب می کنید، باید مطلب عمیق و پرنکته و چالشی باشد،‌امام (ره)سفارش می کردند: می خواهید خارج بروید یا بیع بروید یا طهارت؛ چون در این دو باب در مجموع، اعمال قواعد و روایات زیاد است. اما مباحثی که بکر است و هنوز کار فراوانی روی آن نشده، مباحثی است که باید ابتدا در لجنه های علمی مورد بحث قرار بگیرند تا به پختگی و تعمیق برسد.

الزامات تحصیل  و تدریس طلاب در درس خارج از دیدگاه آیت الله شب زنده دار

وی با بیان این نکته بعدی این است که مدرّس  باید دقیق و موشکافانه مباحث را بررسی کند تا اذهان را به عمیق فکر کردن، ارتباط مسئله با مسائل و مبانی مختلف وادار کند،‌بیان داشت: طلبه برای درس، باید دو فکر داشته باشد؛ فکر قبل از مسئله و فکر بعد از مسئله. فکر قبل یعنی اینکه طلبه قبل از درس باید یک موقفی برای خود نسبت به مسئله اتخاذ کند ولو ظنا. اگر بنویسد بهتر است، اما فکر بعد از مسئله اولا برای حل ابهامات و سوالاتش که در فکر قبل از درس مطرح شده بود. ثانیا استدلال قبلی خودش را رصد می کند: یا تصحیح می کند یا اگر درست بوده است تصدیق می کند.

استاد حوزه علمیه قم، تقریر نویسی را مکمّل درس برشمرد و گفت: تقریر نافع، این است که استدلال استاد را تجزیه می کند، مسئله، مقدمه و مبانی و مدعا را استخراج و آن را مکتوب می کند. پس از استخراج این عناصر،  خودش دقت می کند ممکن است که گاهی مقدمه ای زائد باشد یا از نظر شکلی تغییراتی کمک کند به تقریر؛ در تقریر، مطلوب این است که فرد، مقیَّد باشد که اظهار نظری داشته باشد و در حاشیه تقریر بنویسد، ولی نباید مخلوط با بیان مقرر عنه شود.
 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه مباحثه پسینی، دوره کردن و ترتب و تدریج  در رجوع به کلمات دیگران را از دیگر نکات قابل توجه دانست و گفت: نیاز نیست در همان سال اول همه کلمات را ببیند و اول دو سه کتاب با اهمیت را می بیند و هر چه جلوتر می رود به تعداد می افزاید. البته رفته رفته آنچه یک ساعت وقت می گرفت ده دقیقه وقت می گیرد.

خاطرنشان می شود: دوره درس خارج و تحصیل موفق به ابتکار مدرسه خارج عمومی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به صورت فشرده و در مدت دو روز (۲۱ و ۲۲ فروردین) برگزار می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تلان IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 3
    بینی و بین الله این درسها چقدر کاربرد دارند و چه مشکلی از مشکلات جامعه را حل میکنند و آیا این درسها ضرورت دارند
    • امیرازاد IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      1 0
      تو کجا و علم کجا
    • Poorya261 IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      2 0
      کسی که اهمیت و ضرورت دین را درک کند اهمیت فقه و اصول را هم درک می‌کند.مشکل جامعه ما این است که علوم انسانی به حاشیه رفته.
    • مرتضی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      2 0
      اگه منظورت از فایده ، فواید مربوط به علوم تجربی هست مثل پزشکی و علوم آزمایشگاهی هست که قطعا درس هایی که تو حوزه میخونن فایده نداره ولی تو حیطه علوم انسانی حوزه حرف اول رو میزنه...از هر علمی باید در حیطه خودش انتظار داشت
  • زهرا IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    چه عالی
  • فاضل گودرزی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    بله مطالب ایشان عالی است خداوند به آن مجاهد فی سبیل الله توفیق روزافزون و سلامتی کامل اعطاء فرمایید،و به بنده حقیر هم توفیق درک علم اعطاء فرمایید ان شاء الله
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 2
    حوزه علمیه حداقل 30 سال از دنیا عقبه