جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین همتیان

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: مقطع درس خارج با سایر مقاطع تحصیلی در حوزه از نظر فرایند آموزشی و تحصیلی و اهداف آموزشی تفاوت هایی دارد، چرا که مقطع خارج بسیار مهم و زمان ثمر دهی تحصیل طلبه است و حتی عالی ترین پژوهش در درس های خارج انجام می شود. این مسئله برای کسانی که بخواهند در غیر اصول و فقه پژوهش کنند، بازهم ویژه است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان، مدیر مدرسه خارج عمومی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با اشاره به برگزاری دوره دو روزه «درس خارج و تحصیل موفق »در فضای مجازی از سوی مدرسه خارج عمومی موسسه فقه و علوم اسلامی در قم، گفت: زمانی که اهمیت این موضوع با حضور اساتید مورد بحث و بررسی قرار گرفت، پیامد آن ثبت نام ۳۵۰ طلبه برای حضور در این دوره دو روزه مجازی شد، این استقبال با کم نظیر همه اساتید را متوجه اهمیت بیشتر برگزاری این دوره کرده است.

وی بیان داشت: مقطع درس خارج با سایر مقاطع تحصیلی در حوزه از نظر فرایند آموزشی و تحصیلی و اهداف آموزشی فرق و تفاوت هایی دارد،  چرا که مقطع خارج بسیار مهم و زمان ثمر دهی تحصیل طلبه است و حتی عالی ترین پژوهش در درس های خارج انجام می شود. این مسئله برای کسانی که بخواهند در غیر اصول و فقه پژوهش کنند، بازهم ویژه است.

این استاد حوزه ادامه داد: تفاوت دیگر مقطع درس خارج با سایر مقاطع از نظر زمانی است، چرا که وقت قابل توجهی از طلبه در این مقطع می گذرد و گرفته می شود. وقتی این موارد را کنار هم می گذاریم لازم است طلبه ای که وارد درس خارج شود، آگاهی و شناخت هایی نسبت به این مقطع از تحصیل به او داده شود. این آگاهی بخشی باعث می شود که طلبه از روز اول درس خارج با برنامه وارد تحصیل شود و حتی مهمتر سبب افزایش انگیزه تحصیلی می شود و در نتیجه برای ادامه کار انتخاب های درست انجام می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: نکته دیگری که باید بدان توجه کرد این است، درس خارج درس های هم سطحی نیستند و چون این نگاه وجود داشته است، سبب شده طلبه بعد از چند سال حضور در درس خارج به رشد علمی نرسد. لذا برای این که جلوی این ضرر و زیان گرفته شود، تلاش شد، دوره ای با موضوع « درس خارج و تحصیل موفق» برگزار شود که طلبه قبل از ورود به درس خارج از آگاهی هایی لازم نسبت به این مقطع برخوردار باشد تا بهتر بتواند به کمال و رشد علمی برسد.

DSC_0020.JPG

مدیر مدرسه خارج عمومی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، افزود: ابتدا بنا شد این دوره را برای طلبه های مدرسه خودمان برگزار کنیم، ولی به دلیل نیاز همه طلبه ها به این طرح و با مشورتی که با اساتید انجام  شد در نهایت این طرح برای همه طلبه ها اجرا شد. این فرا گیر شدن و ثبت نام طلاب نشان از اهمیت کار و مورد نیاز طلاب می دهد.

وی بیان داشت: در این دوره دو روزه  اساتید مختلفی به ارائه بحث پرداختند از جمله، آیات شب زنده دار، با موضوع  درس خارج و تحصیل موفق در مقطع خارج، علی دوست، با موضوع روش شناسی موضوع در مقطع درس خارج، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در مورد فقه مضاف و... به مباحث خود را ارائه نمودند.

این استاد حوزه ادامه داد: در این دوره دو روزه بیشتر وارد مباحث کلیات شده ایم نه جزئیات،‌ چرا که ورود به مباحث جزئی نیازمند به زمان زیادی داشت. مثلا در مورد تقریر نویسی، تنها سعی کردیم ضرورت آن را با طلبه به بحث بگذاریم، اما مهارت این بحث نیازمند به برگزاری کارگاه است. در این دو روز هم سعی شد ساختار اصول فقه بیان شود، اما تعمیق در این ساختار نیازمند به مهارت افزایی طلبه است که باید از سوی او صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: باید بدانیم طلبه ای که ۱۰ سال در حوزه تحصیل کرده و به بلوغ فکری رسیده در ادامه رشد علمی باید به فکر انجام مهارت افزایی خود در هر موضوعی  باشد.

مدیر مدرسه خارج عمومی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با بیان این که در آینده نزدیک دوره امور مهارتی و روش ها هم برای طلاب برگزار می شود، اظهار داشت: این مسئله از ضروریات است و سعی ما هم اجرای این برنامه است.

گفتنی است: مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی زیر نظر رهبر معظم انقلاب اداره می شود و در شهر مقدس قم قرار دارد و دارای  مدرسه هایی چون سطح عالی، مدرسه خارج عمومی و مدرسه فقه های تخصصی  است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha