جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام شفیعی

حوزه/ حجت‌الاسلام شفیعی گفت: آرزو میکنم که مردم، در ماه رمضان هم به انس بیشتر با قرآن و تلاوت آن التزام داشته و هم به تدبیر در قرآن ملتزم شوند؛ چراکه تدبر در قرآن باعث می‌شود که انسان در مسیر زندگی راه هدایت و درستی را طی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های خوزستان، در دومین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار قرآن»، اظهار داشت: با شروع ماه مبارک رمضان یکی از مسائلی که در جامعه و میان امت اسلامی، حیات مجددی پیدا می‌کند، مسئله تلاوت قرآن است؛ چراکه در احادیث شریف نیز وارد شده که «لِکلِّ شَیْءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضانَ»، بهار قرآن ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: بحمدالله اقبال عمومی که در جامعه نسبت به تلاوت، قرائت و جلسات قرآنی در ماه مبارک رمضان ایجاد می‌شود بسیار مبارک و ارزشمند است؛ البته باید در طول سال همه روزها امتداد داشته باشد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های خوزستان، خاطرنشان کرد: قرآن آخرین کتاب آسمانی است که خداوند بر پیامبر اعظم(ص) نازل کرده و بعد از قرآن کتاب آسمانی دیگری نیست.

وی در ادامه گفت: بر اساس آنچه در آیات قرآن آمده که می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیلة القدر» و بر اساس آنچه که در طول ۲۳ سال پیامبری رسول خدا، آیات قرآن به تناسب و به تناوب نازل‌شده‌اند، علما به این نتیجه رسیده‌اند که قرآن کریم دو نزول داشته که یکی به صورت تدریجی و در طول ۲۳ سال بر پیامبر نازل‌شده و دیگری به صورت دفعی و یک‌باره در شب قدر.

بیشتر بخوانید؛

برجسته‌ترین مظاهر عبادی ماه رمضان «اهتمام به نماز اول وقت» است

حجت‌الاسلام شفیعی، به بیان تقسیمات قرآن پرداخت و اذعان داشت: زبان قرآن زبان عربی بوده و تقسیمات قرآن به این صورت است که قرآن ۱۱۴ سوره، ۳۰ جزء و ۱۲۰ حزب دارد و در مورد تعداد آیات نیز نقل‌های زیادی آمده که نقل ۶۲۳۶ آیه به اعتماد نزدیک‌تر است و از لسان مبارک امیرالمؤمنین این عدد نقل‌شده است.

وی افزود: آغاز شروع قرآن با نزول آیه‌ی مبارکه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» بوده و بر اساس آنچه مدارک و مستندات به ما می‌گویند آخرین آیه‌ای که نازل‌شده آیه‌ «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا» در سوره مائده بوده که مربوط به مسئله جانشینی پیامبر و آغاز امامت است که در حجة الوداع نازل‌شده، می باشد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های خوزستان، در ادامه گفت: در طول سال‌های متمادی، قرآن کریم به زبان‌های مختلف و متفاوتی در دنیا ترجمه‌شده؛ (بعضی از مدارک نقل کرده‌اند که بیش از ۱۴۰ ترجمه به زبان‌های مختلف برای قرآن صورت گرفته است) و بیش‌ترین ترجمه‌ای که از قرآن صورت گرفته به زبان فارسی بوده است.

وی تصریح کرد: آنچه که در اینجا لازم است گفته شود این است که قرآن یک کتاب آسمانی و الهی بوده که هیچ‌گونه تغییر و تعویضی در آن  راه نیافته و نخواهد یافت و به تعبیر امام خمینی این قرآن کتاب هدایت و انسان‌سازی است.

حجت‌الاسلام شفیعی در پایان گفت: إن‌شاءالله مردم، در ماه رمضان هم به انس بیشتر با قرآن و تلاوت آن التزام داشته و هم به تدبیر در قرآن ملتزم شوند؛ چراکه تدبر در قرآن باعث می‌شود که انسان در مسیر زندگی راه هدایت و درستی را طی کند.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار قرآن" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha