پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مذاکرات وین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نوزاد نارس توافق وین آماده زایش شد

سید عباس عراقچی عصر امروز شنبه و بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: امروز ما بعد از تقریباً سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشته است، یک بار دیگر برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان صورت گرفته کمیسیون را تشکیل دادیم. هم در حوزه رفع تحریم‌ها، هم در حوزه هسته‌ای ما گزارش کار کارگروه ها را مرور کردیم و بحث‌های خوبی هم در داخل کمیسیون مشترک صورت گرفت. وی اضافه کرد:‌ به نظر می رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود مسیری است که الان مقداری شناخته شده‌تر است. معاون سیاسی وزارت امور خارجه یادآورشد: البته این مسیر مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها طوری نیست که پایان یافته باشد. اختلاف نظرهای بعضاً جدی وجود دارد که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کندعراقچی تصریح کرد: همانطور که بارها گفتیم اصلاً علاقه‌مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم و در حدی که نیاز است باید بحث‌ها گفته شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند و نگارش متن حداقل در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد  شروع شود. مذاکره کننده ارشد کشورمان با بیان اینکه هیات ایرانی متن مورد نظر خود را هم در حوزه هسته‌ای، هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و به همه طرف‌های دیگر ارائه کرده است، گفت: به اعتقاد ما متونی که ما معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد. عراقچی یادآورشد: نه اینکه لزوماً توافق نهایی عینا متون ما خواهد بود اما این متون مبنای مذاکرات خواهد شد و در چهارچوب این متون فکر می‌کنیم که رسیدن به یک توافق به خواسته‌های ایران و خواسته طرف مقابل برای بازگشت ایران به تعهدات را تامین کند. وی افزود: مسیر روشن است به نظر ما زمان شروع نگارش متن حداقل مقداری که اشتراک نظر وجود دارد، فرارسیده است.

رهبر انقلاب چراغ اول گلریزان را روشن کردند

در آستانه برگزاری سی‌وچهارمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ کمک به آزادی زندانیان نیازمند، رهبر معظم انقلاب، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان، به‌همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود. از سال گذشته و به‌دلیل شیوع بیماری کرونااین مراسم گلریزان که سابقه‌ای ۳۴ساله دارد، به‌صورت آن‌لاین برگزار شده است. امام خامنه‌ای از نخستین دور برگزاری گلریزان ستاد دیه، هرساله برای آزادی زندانیان نیازمند مبالغی را اهدا کرده‌اند. رؤسای قوای سه‌گانه، شخصیت‌ها و مسئولین کشوری و لشگری هم کمک‌های شایان توجهی به این ستاد کرده‌اند. همچنین بازاریان، کارکنان ادارات، کشاورزان و... و تمامی اقشار و مردم جامعه، با کمک‌های مالی خود، عامل آزادی زندانیان نیازمند در دهه‌های اخیر بوده‌اند سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور پیش از این به خبرنگار تسنیم گفته بود: آزادی بیش از ۱۴۰ هزار زندانی نیازمند از جمله خدمات درخشان ستاد دیه در دوران فعالیت آن محسوب می‌شود.

روحانی برای ۱۰۰ روز پایانی وعده داغ داد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در دیدار جمعی از فعالان حوزه زنان خانواده به وعده انتخاباتی ۸ سال پیش خود اشاره کرد و گفت:‌ هنوز هم برخی‌ها نفهمیدند منظور ما از آن ۱۰۰ روز اول چه بود، ما گفتیم برای حل برخی مشکلات برنامه ۱۰۰روزه داریم و برای برخی مشکلات دیگر برنامه ۴ساله. بعضی‌ها فکر کردند ما می‌خواهیم در ۱۰۰ روز اول همه مشکلات را حل کنیم. (با خنده) روحانی در ادامه از وعده جدید خود برای روزهای پایانی دولت رونمایی کرد و گفت: برای ۱۰۰ روز پایانی دولت نیز برنامه داریم. ۱۰۰ روز پایانی از اواخر این هفته شروع می‌شود. حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم در یک برنامه زنده تلویزیونی گفته بود:‌ «راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک‌ماهه و ۱۰۰روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم».عبارتی که در بالا از آن عبور کردید، همان جمله معروف حجت الاسلام حسن روحانی در هیاهوی رقابت‌های قبل از انتخابات ۹۲ و بعد از آن بود؛ حسن روحانی در اولین برنامه تبلیغاتی‌اش در رسانه ملی ۷ خرداد سال ۹۲ مقابل دوربین برنامه‌ای با اسم «با دوربین» قرار گرفت و درباره برنامه‌هایش برای اداره کشور با مردم سخن گفته بود. پس از گذشت ۱۰۰ روز اول دولت،‌ انتقادها به عملکرد دولت و روحانی به‌دلیل عملی نشدن این وعده‌ها و حل نشدن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم شدت یافت و به‌مرور اظهارات دولتمردان و نزدیکان رئیس‌جمهور این‌گونه عوض شد که "روحانی نگفت مشکلات را حل می‌کند بلکه قصد دارد برنامه‌های خود را برای حل مشکلات اعلام کند".این درحالی بود که حجت الاسلام حسن روحانی در اولین نشست خبری خود پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با مورد توجه قرار دادن وعده‌های انتخاباتی گفت: "می‌خواهم بگویم که وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد از خدا می‌خواهم به من توفیق دهد تا به همه آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت‌ها دنبال خواهد شد. من خدا را گواه می‌گیرم در ایام انتخابات کمتر به‌فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت در کوی و برزن بودم".متن اظهارات حسن روحانی در سایت شخصی‌اش، نشان می‌داد که وی عیناً بر حل مشکلات ۱۰۰روزه تأکید کرده بود، حتی محمدرضا نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی که وزیر صنعت دولت شده بود، گفته بود "روحانی در نظر دارد در ۱۰۰ روز و یا ۳ ماه اول کار بعضی اقدامات کوتاه‌مدت را انجام دهد، امیدواریم یکی از این مسائل مهم موضوع اقتصاد و معیشت مردم باشد تا قدم‌های اولیه محکم برداشته و شاهد شکل‌گیری حماسه اقتصادی نیز باشیم".حالا؛‌ به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در ماه‌های پایانی دولت، بار دیگر قصد دارد منکر وعده انتخاباتی‌اش شود و در حالی که هنوز پس از گذشت حدود ۸ سال، مردم نتوانستند طعم حل مشکلاتشان در ۱۰۰روزه اول دولت را بچشند، آیا می‌توانند به وعده جدید روحانی برای ۱۰۰ روز پایانی دولت خوشبین باشند؟ حسن روحانی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ کلید پاستور را به رئیس‌جمهور جدید و منتخب تحویل خواهد داد.

مجلس از پرونده وین جا ماند

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون امنیت ملی در جریان محتوای مذاکرات وین قرار دارد، گفت: پیش از آغاز مذاکرات، آقای ظریف و آقای عراقچی به کمیسیون آمدند و کلیاتی را در این باره مطرح کردند اما این مربوط به دور اول مذاکرات است. ما مطلقاً در جریان جزئیات مباحثی که می‌خواهند داشته باشند نیستیم و آنها قبل از مذاکرات هیچ چیز را با کمیسیون مطرح نکردند و در این زمینه نظری هم از کمیسیون نگرفتند. وی خاطرنشان کرد: آن چیزی هم که در مورد مذاکرات به ما گفته می‌شود باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. ما (کمیسیون) کسی را آنجا نداریم، حضرات نیز بنایشان بر تشریح نیست. رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین گفت: آمریکایی‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکره هستند. آن‌ها می‌خواهند غنی‌سازی ما را متوقف کنند و سپس با بحث‌های فرسایشی زمان را به نفع خودشان تمام کنند. ذوالنور بیان داشت: رهبر انقلاب خیلی شفاف نقشه راه را تعیین کردند. نخست اینکه رویکرد نظام این است که آمریکایی‌ها باید تمامی تحریم‌های برجامی را رفع کنند. بعد ما راستی آزمایی کنیم و در صورت تایید در برجام حضور پیدا کنند. دوم اینکه فرسایشی شدن مذاکرات را ما نمی‌پسندیم. لذا سیاست گام به گامی که دولت به دنبالش بود، ابطال شد. وی عنوان کرد: مذاکرات باید طبق این اصول انجام بگیرد و جلو برود. مجلس نیز رصد می‌کند که غیر از این اصول اتفاقی نیافتد. آمریکایی‌ها هرچقدر بخواهند مذاکرات را فرسایشی کنند، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و غنی‌سازی را هرچقدر که نیاز داریم انجام خواهیم داد. در نتیجه زمان به ضرر ما تمام نشود و فرصتی برای ما از دست نرود. 

اسرائیل پیچ تبلیغات علیه ایران را چرخاند

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در راستای تبلیغات ضد ایرانی صهیونیست‌ها، مدعی شد که این رژیم به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهد. «گابی اشکنازی» مدعی شد: اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام خواهد داد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین اظهار داشت: در نشست امروز، درباره راهکارهای دستیابی به رفاه و ثبات در منطقه گفت و گو انجام شد. این مقام صهیونیستی اضافه کرد: ما همچنین زمانی را برای بررسی تهدیدهای ایران و حزب الله برای ثبات در خاورمیانه و صلح منطقه‌ای اختصاص دادیم. اشکنازی پیش‌تر نیز از دیدار با «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در قبرس خبر داده بود. سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حالی است که ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است؛ اما در مقابل رژِیم صهیونیستی هنوز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به برنامه هسته‌ای خود را نداده و همچنان سیاست غیرقانونی توسعه این برنامه و گسترش زرادخانه اتمی خود را ادامه می‌دهد. گفتنی است روز جمعه در شهر «باووس» قبرس وزرای خارجه امارات، اسرائیل، یونان و قبرس در نشست چهارگانه‌ای به بررسی راه‌های تعمیق روابط خود پرداختند.

ایران و صربستان به تفاهم رسیدند

تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و صربستان از سوی محمد جواد ظریف و نیکلا ساکوویچ وزیران امورخارجه دو کشور به امضا رسید.به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در خلال سفر وزیر امور خارجه صربستان به تهران یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امورخارجه صربستان از سوی ظریف و ساکوویچ به امضا رسید. این تفاهم نامه درباره توسعه دوستی و همکاری میان طرفین، بر پایه اصول برابری، حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، احترام متقابل و منافع مشترک است. برگزاری جلسات ادواری، رایزنی‌های دو کشور پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی و نیز تاکید بر لزوم حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی از طریق سیاسی، مسالمت آمیز و دیپلماتیک از جمله نکات مندرج در این سند است.

عامل خرابکاری نطنز شناسایی شد

عامل خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز که تصویرش برای اولین بار منتشر می‌شود، رضا کریمی نام دارد که قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته است.به نقل از خبرگزاری صداوسیما، صبح روز ۲۲ فروردین ماه، خبر یک اقدام خرابکارانه در مجتمع غنی سازی ایران منتشر می‌شود. ساعتی پس از انتشار این خبر، مقامات سازمان انرژی هسته‌ای ایران، از ابعاد این اقدام تروریستی می‌گویند. با وجود اخبار رسمی منتشر شده، این حادثه به سرعت در رسانه‌های بیگانه بزرگ نمایی می‌شود. آن‌ها با پخش تصاویری آرشیوی و ساختگی از وقوع یک انفجار بزرگ خبر می‌دهند و مدعی می‌شوند، بر اثر این انفجار بخش مهمی از توان غنی سازی ایران از کار افتاده است. پس از وقوع این حادثه هیأتی از اعضا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مأموریت می‌یابند از سایت نطنز بازدید و در صحنه موارد را بررسی کنند. روایت رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که خود از نزدیک محل حادثه را بررسی کرده، نشان می‌دهد، حادثه آنطورکه در رسانه‌ها منتشر شده نیست. تصاویری از محل وقوع حادثه که ازسوی منابع امنیتی در اختیارما قرار گرفته نشان می‌دهد، براثر یک انفجار محدود بخش کوچکی از مسیر برق رسانی به سالن سانتریفیوژها تخریب شده است. ضمن آنکه انفجار بر اثر عملکرد مواد منفجره بوده و هیچ گونه حمله سایبری رخ نداده است. عامل این اقدام خرابکاری نیز با تلاش سربازان گمنام امام زمان عجل الله در وزارت اطلاعات شناسایی شده است. این فرد رضا کریمی نام دارد که ساعتی قبل از حادثه به خارج ازکشور گریخته است و اقدامات لازم برای دستگیری و بازگرداندن وی به کشور از مسیرهای قانونی دردست پیگیری است. براساس گزارش مقامات مربوط در وزارت اطلاعات، پس از ترور شهید فخری زاده، رژیم صهیونیستی عملیات‌های متعددی ازقبیل انفجار و ترور در حوزه‌های هسته‌ای و دفاعی طرح ریزی کرده بود که با هوشیاری وزارت اطلاعات تمامی آن‌ها خنثی شده و افرادی در این رابطه دستگیر و به مقامات قضائی تحویل شده اند. با این حال اقدام تروریستی نطنز نه تنها خللی در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ایجادنکرد، بلکه ایران را مصمم کرده تا با توسعه و افزایش ظرفیت غنی سازی ونصب سانتریفیوژهای نسل جدید، سطح غنی سازی را به ۶۰ درصد ارتقا دهد. حالا و یک هفته پس از حادثه تروریستی نطنز، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تولید نخستین محصول فرایند غنی سازی ۶۰ درصدی خبرمی دهد. حادثه نطنز و واکنش ایران به این حادثه نشان داد، جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به دفاع از حق مشروع خود در برخورداری از انرژی صلح امیز هسته‌ای است و همزمان با تداوم فعالیت‌ها در بخش فنی، تهدیدات دشمنان و تلاش آن‌ها برای اقدامات خرابکارانه را با هوشیاری نهادهای امنیتی همچون گذشته خنثی خواهدکرد.

ظریف به اندونزی پرواز کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر ظریف، وزیر امور خارجه به اندونزی برای فردا یکشنبه خبر داد.خطیب زاده گفت: ظریف در این سفر و در دیدار با مقامات اندونزی موضوعات مرتبط با روابط دو جانبه و دیگر مسائل مورد علاقه دوطرف را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد داد. هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان به آسیای میانه سفر کرده بود.

بورس به همتی نامه‌ زد

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد نسبت به عدم شفافیت در حوزه نرخ تسعیر در صورتهای مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، اعلام کرد: از نظر این سازمان با توجه به وظیفه حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهدار و ارتقای شفافیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس مطابق با قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران این موضوع موجب عدم شفافیت و کاهش کارایی بازار گردیده است و چنین امری از هیچ مرجعی قابل پذیرش نیست. متن کامل نامه محمدعلی دهقان دهنوی به رئیس کل بانک مرکزی را منتشر کرده است: همانگونه که مستحضر می‌باشید، با توجه به وجود دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی با اهمیت در صورت وضعیت مالی شرکتهای حاضر در صنعت «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» در بازار سرمایه کشور، موضوع نرخ مورد استفاده برای تسعیر این اقلام در صورتهای مالی از اهمیت زیادی برای استفاده‌کنندگان از صورتهای مالی این شرکتها برخورد می‌باشد. با توجه به نامه شماره ۴۱۷۳۷۴/۹۹ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و اداره مطالعات و مقررات بانکی آن بانک و حسب مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ هیأت عامل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های این بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۳۹۹ معدل ۱۲۹,۰۰۰ ریال برای هر یور و(۱۱۰۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا) تعیین شده است. این در حالی است که ابهام در دسترسی بانک‌ها به منابع ارزی با نرخ‌های اعلامی آن بانک، منجر به کاهش شفافیت اطلاعاتی بانک‌های ثبت شده نزد این سازمان و اعتراض سهامداران مبنی بر تهیه صورتهای مالی بر مبنای اطلاعات نادرست شده است. همچنین درج بند عدم رعایت استانداردهای حسابداری در اظهارنظر حسابرس مستقل نسبت به صورتهای مالی بانک‌ها در صورتهای مالی دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۶/۳۱ و دوره‌های گذشته شده است. مطابق با نظر سازمان حسابرسی در اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ برخی از بانک‌ها: «طبق استانداردهای حسابداری در صورت وجود نرخ‌های متعدد برای یک ارز، از نرخی برای تسعیر استفاده می‌شود که جریان‌های نقدی آتی ناشی از معامله یا مانده حساب‌های مربوط، بر مبنای آن تسویه می‌گردد، لذا نحوه عمل فوق منطبق بر استانداردهای حسابداری نبوده و اصلاح صورتهای مالی از این بابت ضروری است»از نظر این سازمان با توجه به وظیفه حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهدار و ارتقای شفافیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس مطابق با قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران این موضوع موجب عدم شفافیت و کاهش کارایی بازار گردیده است و چنین امری از هیچ مرجعی قابل پذیرش نیست؛ بنابراین با عنایت به اهمیت موضوع در صورتهای مالی بانک‌ها و لزوم ارائه اطلاعات شفاف توسط شرکتهای ثبت شده نزد این سازمان خواهشمند است جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران متعدد حقیقی و حقوقی این شرکتها دستور فرمایند اقدامات مقتضی جهت تسریع در رفع ابهام فوق و فراهم آمدن امکان ارائه صورتهای مالی بانک‌ها بر اساس استانداردهای حسابداری صورت پذیرد.

نشست مشترک وین اغاز شد

در ادامه رایزنی‌های هیأت‌های ایران و ۱+۴ در وین، صبح (جمعه) رؤسای سه هیأت اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در جلسه‌ای مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌ کننده کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کردند. علاوه بر این، امروز نشست دیگری بین عراقچی و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. قرار است عصر امروز نشست‌های جداگانه‌ای بین عراقچی و رؤسای هیأت‌های روسی و چینی برگزار شود. گفتنی است با ادامه گفت‌وگوها در وین، تجمعات اعضای گروهک‌های ضدانقلاب از جمله گروهک‌های منافقین و سلطنت‌طلب در برابر گرندهتل وین ادامه دارد. حاضران در این تجمعات، با سر دادن شعارهای هتاکانه، خواستار توقف گفت‌وگوها و خودداری از رفع تحریم‌های ایران شده‌اند. نشست مشترک سه کشور اروپایی با عراقچی در وین/ نشست کابینه امنیتی اسرائیل درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران/ تقابل جنگنده روسی با هواپیمای جاسوسی آمریکا/ تشدید تنش ها میان چین و ژاپنهمزمان با دیدارهای دو و چندجانبه در سطح روسای هیأت‌ها، نشست‌های فنی در سطح کارشناسی در دو حوزه تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای نیز ادامه دارد. در پی برگزاری نشست دیروز (پنجشنبه) کمیسیون مشترک برجام، مقرر شد که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، ادامه یابد. نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود. از سه شنبه تاکنون، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با روسای هیأت‌های چینی و روسی و همچنین «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده است. عراقچی سه شنبه ۲۴ فروردین ماه در رأس هیأتی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی و وزرات نفت وارد وین شد. قرار بود نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه ۲۵ فروردین در وین برگزار شود که به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا این نشست روز گذشته در وین برگزار و حدود دو ساعت به طول انجامید. عراقچی قبل از این نشست در اظهاراتی گفت که هیأت ایرانی به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست. معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در پایان این نشست آن را بسیار جدی و چالشی خواند و بار دیگر بر رفع همه تحریم ها تأکید کرد و گفت: اروپایی ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند.

اسرائیل برای ایران اتمی جلسه امنیتی گذاشت

رسانه‌های اسرائیلی از برگزاری نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه خبر دادند. روزنامه «جروزالم‌پست» به نقل از شبکه رادیویی کان گزارش داد، کابینه امنیتی اسرائیل روز یکشنبه تشکیل جلسه می‌دهد تا اعلامیه ایران مبنی بر تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای نطنز را بررسی کند. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر روز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.» نشست مشترک سه کشور اروپایی با عراقچی در وین/ نشست کابینه امنیتی اسرائیل درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران/ تقابل جنگنده روسی با هواپیمای جاسوسی آمریکا/ تشدید تنش ها میان چین و ژاپن«کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز بامداد چهارشنبه گفت که غنی سازی ۶۰ درصد توسط دو آبشار IR-۴‌و IR-۶ در سایت هسته‌ای نطنز صورت خواهد گرفت. امروز (جمعه) همچنین «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تایید غنی سازی ۶۰ درصد در تاسیسات غنی سازی نطنز و این که غنی سازی با قوت در این تاسیسات جلو می رود، گفت: محصول ۶۰ درصدی که الان می گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است. کابینه امنیتی اسرائیل در حالی قرار است روز یکشنبه غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران را بررسی کند که هفته قبل برگزاری این نشست امنیتی بعد از خرابکاری این رژیم در تأسیسات هسته‌ای نطنز اعلام شده بود.

امارات بازهم برای برجام خط و نشان کشید

«یوسف العطیبه» سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن گفت، دولت آمریکا باید از اهرم‌های فشار دولت قبلی برای رسیدن به توافق بهتر با ایران استفاده کند. به نوشته «رویترز»، العطیبه در کنفرانسی ویدئویی گفت: «شما (آمریکایی‌ها) روی صندلی راننده هستید تا به نقطه‌ای برسید که ما می‌توانیم درخصوص کاستی‌های برجام نشان دهیم.» این دیپلمات اماراتی، کاستی‌های برجام را مدت زمان آن، در بر نگرفتن مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران و تداوم غنی‌سازی محدود اورانیوم توسط این کشور دانست. العطیبه در ادامه ادعاهایش گفت: «چرا آن‌ها باید بتوانند غنی‌سازی داشته باشند که نهایتاً می‌تواند آن‌ها را به برنامه نظامی برساند، در حالی که شرکا و متحدان شما برنامه هسته‌ای بدون غنی‌سازی و بدون فراوری مجدد را دارند؟»این مقام اماراتی افزود: «فرض کنیم به برجام بازگشتید، چه چیزی کشورهای منطقه را از این کار منع می‌کند که به سراغ آمریکا بیایند و بگویند ما هم توافقی مانند آنچه ایرانی‌ها به دست آوردند می‌خواهیم؟»العطیبه مدعی شد: «اولویت‌ها مهم هستند. شما امروز اهرم فشاری دارید که سال ۲۰۱۵ نداشتید، منطقه عوض شده است و تحرکات تغییر کرده‌اند.» پیشتر نیز یک مقام عربستان سعودی به رویترز گفته بود، هرگونه احیای برجام باید نقطه شروعی برای دخیل کردن کشورهای منطقه در گفت‌وگوهای بعدی باشد. از سوی دیگر، «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه بر ضرورت مشارکت کشورهای عضو این شورا در مذاکرات برجام تأکید کرد.

دلار قرمزپوش ماند

از شب گذشته و به عنوان آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت ارزش دلار دوباره نسبت به ابتدای هفته کاهش یافت. در واقع این دومین هفته متوالی است که شاهد کاهش ارزش دلار در بازار جهانی هستیم. یکی از دلایل آن عقب نشینی سود اوراق بدهی وزارت خزانه داری آمریکا و از طرف دیگر رویکرد بانک مرکزی این کشور در قبال اجرای سیاست‌های تسهیل اقتصادی بوده است.طی روز گذشته سود اوراق بدهی ۱۰ ساله آمریکا به ۱.۵ درصد رسیده که پایین‌ترین میزان در یک ماه گذشته محسوب می‌شود و این در حالی بود که سود آن در پایان ماه گذشته میلادی ۱.۷۷ درصد بود. ماری دالی، رئیس بانک مرکزی سانفرانسیسکوی آمریکا نیز شب گذشته گفت که اقتصاد آمریکا تا رسیدن به شرایط متعادل تورم ۲ درصدی و نرخ بیکاری نزدیک به صفر فاصله زیادی دارد. در واقع در آن زمان است که بانک مرکزی آمریکا سیاست‌های حمایتی خود را کاهش می‌دهد.شاخص ارزش دلار در آخرین معاملات که ارزش این ارز را در برابر ۶ ارز مرجع ارزیابی می‌کند، در معاملات روز پنجشنبه به ۹۱.۴ واحد رسید که پایین‌ترین میزان در یک ماه گذشته بوده است. این شاخص البته در معاملات اروپایی به ۹۱.۶۵ واحد افزایش یافت. به طور کلی ارزش دلار طی هفته‌ای که گذشت ۰.۵ درصد پایین آمد و هفته قبل از آن هم ۹ دهم درصد کاهش یافته بود.

همسر شهید نواب صفوی آسمانی شد

در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان روح مطهره حاجیه خانم «نیره احتشام رضوی» همسر شهید سید مجتبی نواب صفوی، پس از تحمل یک دوره بیماری به همسر شهیدش پیوست. مرحومه احتشام رضوی از نوجوانی در مسیر مبارزه بود، از قبل از انقلاب که پدرش یکی از رهبران قیام علیه رضاشاه بود تا بعد از ازدواج که همراه و همصدای مبارزات همسر نامدارش علیه رژیم پهلوی شد.

کشتی جنگی بلژیک در تنگه هرمز لنگر انداخت

رسانه‌ها از پیوستن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی بلژیک  به ائتلاف دریایی اروپا موسوم به (EMASOH)  مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد. به گزارش وبگاه «نیوال نیوز» ناو «لوپولد» در روزهای گذشته  به ائتلاف دریایی اروپا مستقر در تنگه هرمز پیوست.  در بیانیه نیروی دریایی بلژیک آمده است که این کشتی  همراه با رزمناورهای فرانسوی نسبت به تردد امن کشتی های تجاری  در تنگه هرمز اطمینان حاصل می‌کند. وزارت خارجه فرانسه چندی قبل از تمدید ماموریت ائتلاف دریایی اروپا  در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد. وبگاه وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود اعلام کرد که حضور این ائتلاف در خلیج فارس و تنگه هرمز برای تقویت همکاری و هماهنگی در منافع مشترک، از جمله تأمین منافع سیاسی و اقتصادی اروپا در منطقه و بهره مندی از تجارت جهانی بوده و بسیار مهم است. وزارت خارجه فرانسه در بخش دیگر این بیانیه از تمدید ماموریت این ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز تا سال ۲۰۲۱ خبر داده است. جمهوری اسلامی ایران با ابراز مخالفت خود با هرگونه حضور قوای بیگانه در منطقه، بارها تاکید کرده که امنیت منطقه تنها با همکاری کشورهای همسایه تامین می‌شود.

دیدار سالیانه شعرا با رهبر انقلاب لغو شد

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری اظهار داشت: امسال نیز با توجه به شرایط به وجود آمده و شیوع موج جدیدی از کرونا، جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت (ع) برگزار نخواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه مجازی برگزار می‌شود، گفت: قرار نیست برنامه‌ای برگزار شود اما سعی می‌کنیم برنامه‌ای در حوزه هنری تولید و از طریق صدا وسیما پخش کنیم. سال گذشته نیز بواسطه کرونا شب شعر «دیدار ماه» به عنوان جایگزین دیدار سالانه شعرا با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان در حوزه هنری اجرا و مستقیم از طریق رسانه ملی پخش شد. دیدار سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی که از آن با عنوان سال‌تحویل شعر فارسی نیز یاد شده است، هر ساله در شب نیمه مبارک رمضان و در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شد.

آژانس گام جدید ایران را تایید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه تایید کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده تا خلوص ۶۰ درصد را آغاز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود گفت: «آژانس امروز تایید کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد U-۲۳۵‌ را آغاز کرده که این کار را با گازدهی هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد U-۲۳۵‌ به طور همزمان به دو آبشار سانتریفیوژی IR-۴‌ و IR-۶ در سایت غنی سازی سوخت نطنز انجام داده ست».بامداد امروز «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام ایران در آغاز غنی سازی ۶۰ درصد مدعی شد که این اقدام بر خلاف توافق هسته‌ای (برجام) است. وی که در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز گفت: «ما از این اقدام (غنی سازی ۶۰ درصد) حمایت نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که حرکت به سوی غنی سازی ۶۰ درصد مفید باشد  اما خرسند هستیم که ایران به توافق در مورد مذاکرات ادامه داده است».صبح یکشنبه‌ ۲۲ فروردین ماه «بهروز کمالوندی»معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. روز سه شنبه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه که در وین حضور داشت تصمیم ایران برای انجام غنی سازی ۶۰ درصد را اعلام کرد و پس از آن کمالوندی به فارس گفت که مقدمات اجرایی آن از سه شنبه شب در نطنز شروع می شود. غریب آبادی نماینده ایران در آژانس نیز بعد از آن در توئیتی در این خصوص نوشت: بر اساس نامه و اطلاعات طراحی که در بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ماه تحویل آژانس شد، غنی سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید IR۴ و IR۶ در نطنز انجام می‌شود. فرآیند فنی از همین روز آغاز شده و پیش بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.

ایران طرح تقسیم‌ را رد کرد

در حالی که روند رایزنی‌ها در وین درباره شرایط بازگشت آمریکا به برجام ادامه دارد، یک منبع آگاه از لزوم لغو یک جای همه تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. وزارت امورخارجه آمریکا بعد از دور اول مذاکرات وین یک گفتگوی تلفنی با تعدادی از خبرنگاران برگزار کرد که متن ان در سایت وزارت امورخارجه آمریکا موجود است. در این گفتگو مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا تحریم ها را تقسیم به سه دسته می کند۱-تحریم های مغایر با برجام ۲-تحریم هایی که در دوره ترامپ وضع شده ۳-تحریم های با برچسب تروریسم حقوق بشر  موشکی و.... این مقام صراحتا می گوید امریکا اماده لغو دسته اول تحریم ها است. دسته دوم تحریم ها بسیار حجیم و در هم تنیده است و باید در یک کار پرزحمت و زمان بر بررسی شوند و اگر در انها مغایر با برجام بود احتمالا تعلیق می شوند. دسته سوم تحریم ها مشروع و قانونی است و امریکا بهیچوجه انها را لغو نخواهد کرد. در این حال، یک منبع موثق مطلع از روند مذاکرات وین امروز در گفت و گو با «پرس‌تی‌وی»، تفکیک تحریم‌ها به سه دسته قابل رفع، قابل مذاکره و غیر قابل رفع را رد کرد و گفت: مطابق سیاست قطعی نظام، تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های موسوم به برجامی، تحریم‌های دوره ترامپ ذیل هر عنوانی و تحریم‌های دوره اوباما که پس از اجرایی شدن برجام وضع شده، باید لغو شود و پس از راستی آزمایی در مدت زمان معقول، ایران آماده توقف اقدامات جبرانی خواهد بود. این منبع مطلع به پرس تی وی گفت: همانگونه که رئیس جمهور کشورمان در دیدار با وزیر خارجه روسیه بر ضرورت بازگشت به توافق ۲۰۱۵ تاکید کردند، هر تحریمی که از سال ۲۰۱۵ به بعد، پس از اجرایی شدن برجام وضع شده؛ از جمله  دو تحریم موسوم به ISA و  Visa Program هم باید لغو شوند. این منبع مطلع همچنین با اشاره به سخنان دو روز پیش سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از مذاکرات هفته گذشته در وین که تحریم‌های اخیر اروپا را نقض فاحش برجام شمرده بود، تاکید کرد: برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی همه تحریم‌ها باید لغو و همه اقدامات ناقض برجام نیز باید متوقف شود. این منبع مطلع که پرس تی وی نام او را فاش نمی کند، در پایان تاکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران لغو یکجای همه تحریم‌ها را تنها راه نجات مذاکرات وین می‌داند.

حمله توئیتری به وزیر بهداشت کلید خورد

رئیس جمهور در آستانه سال جدید خبر از آزاد بودن مسافرتها داد و انگار که دیگر کرونا پایان یافته بود و در مقابل وزیر بهداشت با جدیت مخالف انجام هر گونه سفری بود؛ و کارشناسان و مسوولان وزارت بهداشت در رسانه ها مدام نسبت به افزایش شیوع کرونا با برقراری سفرهای نوروزی هشدار می دادند که این موضوع واکنش رییس جمهور را به دنبال داشت تا جایی که روحانی در سخنانی از تک صدایی بودن ستاد ملی مقابله با کرونا گفت و تاکید داشت هرچه سخنگوی ستاد ملی بیان می‌کند موضع این ستاد است. وزیر بهداشت در واکنش به سخنان چند روز قبل رئیس جمهور اظهار داشت: در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم. اما طی روزهای گذشته رییس جمهور تلاش کرد که سفرهای نوروزی را عادی جلوه دهد و آن را عامل افزایش شیوع کرونا نداند. به طوری که حسن روحانی، رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تغییر شکل یافتن ویروس کرونا اساس مشکلی است که ما در پیک چهارم با آن روبرو هستیم، بنابراین هیچ کس دنبال علت‌های غلط نگردد، گفت: من به عنوان مسؤول ستاد ملی مقابله با کرونا و رئیس جمهور به صراحت به همه مردم ایران اعلام می‌کنم که عامل اصلی مشکل ما در این روزها ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به داخل کشور است. رئیس جمهور تصریح کرد: البته همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، ملی مثل عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در گسترش این ویروس تأثیرگذار است؛ چراکه هر کجا که پروتکل رعایت نشده است، دچار مشکل می‌شویم، بنابراین امیدواریم همه استانداران، ‌فرمانداران، بخشداران، دانشگاه‌های پزشکی، بسیج و نیروی انتظامی دست به دست هم بدهیم تا در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم و امیدوارم با مراعات‌های دقیقی که مردم ما صورت می‌دهند و با استفاده از واکسن از این مسأله عبور کنیم. روحانی با تأکید بر اینکه واکسن کلید حل مسأله کرونا است، اذعان کرد: ما باید انواع واکسن‌هایی که می‌توان به کشور وارد کرد را به کشور وارد کنیم و شرکت‌های خصوصی در این زمینه تلاش کنند؛‌ چراکه ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان امسال باشیم. به گفته روحانی ما باید در اردیبهشت و خرداد ماه که ماه‌های بسیار حیاتی است از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها مجاز هستند؛ بنابراین هر شرکت و مؤسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم با دفتر رئیس جمهور مکاتبه کند و من مستقیم این مسأله را دنبال می‌کنم؛ چون به راحتی می‌توان در هفته‌های آینده میلیون‌ها دز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند از مردم در مقابل مرگ به خوبی محافظت کند. وی با بیان اینکه ممکن است واکسن‌ها از ابتلای افراد به ویروس جلوگیری کنند، گفت: اگر در ابتلا نیز تأثیرگذار نباشند مهم نیست، اما معمولا واکسن‌ها در یک سطح بسیار بالایی برای سلامت و حفظ مردم از مرگ و میر حفاظت می‌کند. این سخنان روحانی در حالی مطرح شد که وزارت بهداشت طی ماههای گذشته بارها اعلام کرده بود که شرکت های خصوصی که توان واردات واکسن را دارند به میدان بیایند. همچنین این وزارتخانه از ۳ مسیر کواکس، تولید داخل و حمایت از شرکت های خصوصی در حال تامین واکسن بوده است در همین راستا، سعید نمکی وزیر بهداشت  با اشاره به اینکه واکسن ساخت داخل در درخشان ترین شرایط قرار دارد، افزود: در آینده‌ای نزدیک فقط کشورهایی واکسن خواهند زد که دارای زیر ساخت باشند. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای واکسیناسیون همه امکانات بسیج می‌شوند، گفت : حدود ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و تا پایان هفته آینده این رقم به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز خواهد رسید. نمکی با اشاره به اینکه ما واکسنی را که برای ملت ضرر داشته باشد وارد نمی‌کنیم و ابزار آزمایش هیچ کشوری نمی‌شویم، گفت: از فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ مذاکرات و مکاتبات در ارتباط با واکسن کرونا با وزیر بهداشت روسیه آغاز شد و ۹ ماه طول کشید تا به قرارداد تبدیل شود. وزیر بهداشت درباره کار واردات واکسن، گفت: ۴۲۰ هزار دز و اکسن  از روسیه، ۲۰۰ هزار دز از چین و حدود ۱۲۶ هزار دز از هند وارد کردیم و در هفته دوم فروردین نیز حدود ۷۰۰ هزار دز از کوواکس دریافت کردیم. وی با اشاره به اینکه داروهای وارداتی را بخش خصوصی وارد می‌کند، افزود: در بحث واکسن این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نمکی گفت: ما از داوطلبان حرفه‌ای و خوش سابقه بخش خصوصی برای ورود واکسن به کشور استقبال می‌کنیم اما به دلالان این اجازه را نمی‌دهیموزیر بهداشت تصریح کرد: ماست فروش و سیمان فروش هم قصد وارد کردن واکسن را دارند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز بیان داشت:در همه موج های قبلی که ما توانستیم آنها را مهار و وضعیت را مدیریت کنیم، همبستگی، در کنار یکدیگر بودن، هماهنگی و انسجام وحدت نقش حیاتی داشت. وی ادامه داد: در حقیقت عامل اصلی توفیق کشور، اینها بود. عصبیت‌ها و هیجانات و بیان نکاتی که بسیاری از آن نیز با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، جز اینکه روان جامعه را دچار آسیب می‌کند و اختلال به وجود می‌آورد، هیچ کارکرد دیگری ندارد. همه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام ‌افکنی و سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم. ظاهرا اظهار نظرهای روحانی و واعظی سرآغاری برای زیر سوال بردن اقدامات وزارت بهداشت طی ماههای گذشته بود تا تقصیر شیوع مجدد کرونا در کشور و سهل‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین اظهارات عجیب رییس‌جمهور در خصوص پایان یافتن پیک چهارم کرونا به گردن وزارت بهداشت و سعید نمکی بیفتد. به طوری که طی روزهای گذشته برخی از روزنامه ها تلاش کردند تا این عملیات روانی را با کلید واژه "استعفای نمکی"  آغاز کنند. در ادامه این مسیر از روز گذشته موج حمله به سعید نمکی در فضای مجازی شدت یافت و برخی دیگر از روزنامه های همسو با دولت تلاش کردند با حمایت از این موج ایجاد شده در فضای مجازی عملکرد ضعیف رییس جمهور و برخی از اعضای ستاد کرونا را توجیه کنند. آنچه در این میان به خوبی مشهود است این موضوع است که عده‌ای خواسته و ناخواسته سعی در مشوش جلوه دادن اوضاع کرده و برخی از مسؤولان نیز با اظهارات دوگانه ، نوعی فرافکنی و مقصر جلوه دادن دیگری را سرلوحه خود قرار داده و در این میان، ضرورت هماهنگی و هم آوایی در بالاترین سطح مدیریت و مقابله با کرونا امری اجتناب ناپذیر و امری غیر قابل انکار است تا در چنین شرایط ویژه‌ای آرامش روحی  مردم دستخوش آماج روانی نشده و با آرامش این دوران ملتهب شیوع بیماری را بگذرانند.

پاساژ مهستان طعمه حریق شد

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره حریق در پاساژ مهستان اظهارداشت: ساعت پیش نیروهای آتش نشانی از طریق سامانه ۱۲۵ از وقوع حادثه در پاساژ مهستان در خیابان کارگر نرسیده به انقلاب اطلاع پیدا کردند. وی افزود: بلافاصله پس از اطلاع نیروهای آتش نشانی از طریق سامانه ۱۲۵ نیروهای سه ایستگاه همراه با نردبان هیدرولیکی و تجهیزات تنفسی مورد نیاز به محل حادثه اعزام شدند. سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: حریق در انتهای طبقه همکف این پاساژ آغاز شده بود و دود غلیظی محل حادثه را فرا گرفت که نیروهای آتش‌نشانی موفق اطفای حریق شدند. وی بیان داشت: نیروهای آتش‌نشانی در حال لکه گیری و ایمن سازی محل از هستند پ خوشبختانه این حادثه تلفات جانی و مصدومی به همراه نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha