شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه/استاد قرآن کریم با اشاره به اهمیت پیاده‌سازی سبک زندگی قرآنی در جامعه اسلامی گفت: نخستین گام سبک زندگی اسلامی این است که تمام کارها با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شود تا اتصال به حضرت حق برقرار شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین  هادی عباسی خراسانی در نخستین جلسه از سلسله میزگردهای اخلاقی-تربیتی که به همت مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) قم با محوریت سبک زندگی قرآنی امروز همزمان با ماه مبارک رمضان و با توجه به سوره حمد نخستین سوره قرآن کریم برگزار شد اظهار کرد: همه علوم اسلامی هستند چون تمام علوم منشأ الهی دارند و حتی وجود عالم غیراسلامی این حقیقت را رد نمی‌کند که اسلام سرچشمه همه علوم است.

وی روزه‌داری و پرهیزکاری مسلمانان در ماه رمضان را قابل ستایش دانست و افزود: با وجود خوبی‌های متعددی که ماه رمضان به ارمغان می‌آورد ولی باید توجه داشت که کرامت این ماه به دلیل نزول قرآن کریم در این ماه است.

استاد قرآن کریم ادامه داد: بهترین سبک زندگی، سبک زندگی قرآنی است به همین سبب امام صادق علیه‌السلام درباره قرآن فرموده‌اند:«  اِقرَا وَ ارقَ» یعنی بخوان و به سمت تکامل در اعتقادات، گفتار، رفتار، اخلاق، احکام، تقرب به خداوند و ... بالا برو.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی اذعان کرد: سبک زندگی اسلامی از نخستین آیه قرآن شروع و تا آخرین آیه قرآن ادامه می‌یابد؛ در تفسیر قرآن باید توجه داشت که هر آیه پیش نیاز تفسیر آیه بعد است و در حقیقت به تشریح آیات بعد از خود کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: آنچه باعث حفظ دین شده است گفتار ائمه معصومین علیهم السلام است که منشا وحیانی دارد و توسط جبراییل ابتدا بر پیامبر صلوات‌الله علیه نازل شده و سپس به سایر معصومین علیهم السلام منتقل شده است.

استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه افرادی که در زندگی به سبک زندگی قرآنی روی آورده‌اند شادکامی بیشتری را در زندگی تجربه کرده‌اند افزود: منشا سبک زندگی قرآنی، رحمت خداوند است و رحمت الهی شادکامی را در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در ادامه با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد بانوان در عمل به سبک زندگی اسلامی-قرآنی کوشاتر هستند گفت: بانوان در این زمینه گوی سبقت را از مردان ربوده و مصداق آیه «السابقون السابقون» هستند که این برای بانوان افتخاری بزرگ است.

وی اضافه کرد: سبک زندگی قرآنی از بانوان به فرزندان منتقل می‌شود و این رحمت به همین شیوه توسعه می‌یابد و البته باید مراقبت کرد که این رحمت دستخوش آسیب نشود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: آیه شریفه «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» نخستین آیه قرآن کریم و آیه رحمت است. اگر قصد شود نمادی برای سبک زندگی قرآنی در نظر گرفته شود  این آیه بهترین نماد است چرا که دارای خصوصیات متعددی است از جمله اینکه بیشترین آمار در قرآن متعلق به این آیه‌ است، ۱۱۵ مرتبه شان نزول دارد که نشان می‌دهد برای سبک زندگی در تمام عرصه‌ها قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: سبک زندگی قرآنی سوار بر نفس انسان است و یک ستون آن عمل است، بر همین اساس در روایات اسلامی همواره بر علم و عمل در کنار هم تاکید شده‌ است.

وی تشریح کرد: بانوان که همواره کارهایی را در منزل انجام می‌دهند می‌توانند کارهایی که انجام می‌دهند را به نیت قرب الهی انجام دهند و به سعادت خود کمک کنند یا به این نیت انجام ندهند، پس چه بهتر است که این نیت را در نظر بگیرند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اذعان کرد: بانوان هر صبح که برای انجام کارهای خانه برمی‌خیزند آیه شریفه «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» را تلاوت کنند و بگویند خداوندا برای رضای تو امروز کارهای خانه را انجام می‌دهیم تا روح سبک زندگی قرآنی در پس اقدامات آنان متجلی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی عنوان کرد: نخستین گام سبک زندگی اسلامی این است که تمام کارها با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز شود تا اتصال به حضرت حق برقرار شود.

وی افزود: آیه شریفه « بسم‌ الله الرحمن الرحیم» عددهای متفاوتی دارد که از جمله آن‌ها عدد ۱۹ است. در روایات آمده است ۱۹ تعداد درهای دوزخ است که با بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم بسته می‌شود.

استاد قرآن کریم اضافه کرد: همچنین در روایات دیگری آمده است که گفتن ۱۹ مرتبه بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در همه کارها نفی موانع سیر و سلوک را رقم می‌زند و اگر این آیه با دعای مستجاب صلوات بر محمد و آل محمد همراه شود مقتضی را موجود می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ادامه داد: امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند:« انسانی موفق می‌شود که برای خود دستورالعمل داشته باشد»؛ این کلام امام ضرورت برنامه‌ریزی در زندگی را می‌رساند و باید توجه داشت که در آغاز برنامه‌ریزی‌ها آیه بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم نوشته شود تا موفقیت حاصل شود.

وی بیان کرد: امام رضا علیه‌السلام همچنین در جایی که مشغول برنامه‌ریزی برای خود بودند نوشتند:« بسم‌الله‌الرحمن الرحیم، ان شاءالله ساذکر و اکتب و افعل ...» ابتدا با بسم‌الله شروع کردند و سپس جمله ان شاءالله را ذکر کردند و فرمودند به اراده خداوند این برنامه را تنظیم و یادآوری می‌کنم تا انجام شود.

استاد قرآن کریم با بیان اینکه با سبک زندگی قرآنی ارتباط انسان با خداوند قوی می‌شود و وقتی که قوی شد توسعه می‌یابد افزود: اگر سبک زندگی قرآنی در زندگی جاری شود به هیچ سبک زندگی دیگری نیاز پیدا نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: گفتن ذکر بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در همه جا و همه حال توصیه شده است مگر جاهایی که بی‌حرمتی باشد. برای مثال اگر برای انجام کار حرامی باشد هرچند برخی علما اذعان داشته‌اند که در زمان انجام کار حرام هم گفتن ذکر بسم‌الله ایرادی ندارد چون اثر بازدارندگی از عمل حرام دارد.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha