شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 956895
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
قرآن

حوزه/ استاد تفسیر قرآن کریم راه‌های رسیدن به سبک زندگی قرآنی را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در جلسه پایانی سلسله جلسات سبک زندگی قرآنی که در مدرسه علمیه حضرت آمنه برگزار شد، اظهار داشت: در سبک زندگی قرآنی و به خصوص با توجه به سوره مبارکه حمد، اساس بنیان قرآن یعنی باید آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم را در زندگی خود نهادینه کرد.

 وی ادامه داد: با توجه به آیات سوره حمد انسان باید هم اندیشه محکم و داشته باشد و هم کار و انگیزه کافی. این دو اصل در سوره حمد، بلکه در کل سوره های قرآن متجلی است و از انسان خواسته شده است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه عنوان کرد: بانوان مکرم که با تربیت فرزندان سر و کار دارند باید توجه داشته باشند که روایات بسیاری در خصوص تعلیم آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم آمده که این همچون تعلیم خود قرآن کریم، حقی از فرزند بر گردن والدین است. نامگذاری نام خوب نیز جزو حقوقی بر گردن پدر و مادر است.

وی با بیان این که آداب و ادب جنبه عملی و فعلی دارد و آداب بالاتر از تعلیم است افزود: باید فرزندان را با آداب قرآن تعلیم داد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ابراز کرد: مرحله دوم سبک زندگی قرآنی مرحله ستایش است. نعمت‌های بی‌شماری که خداوند به بشر ارزانی داشته است قابل شمارش نیست اما آنچه که انسان ماموریت دارد این است که نعمت‌های الهی را یاد و شکر کند.

استاد تفسیر قرآن کریم بیان داشت: خداوند در قرآن کریم در سوره آل عمران خطاب به بنی اسرائیل میگوید نعمتهای مرا متذکر شوید. یک بخش از نعمت‌های داده شده نعمت‌های مادی و دیگری نعمت رسالت و نبوت است.

وی اضافه کرد: هر انسان هرگاه به خود نگاه کند تمام وجودش را نعمت الهی فراگرفته است. انسان وقتی نعمت‌های الهی را متذکر شود نخستین کاری که به آن سوق پیدا می‌کند ستایشگری است و این غیر از شکر است. 

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به تفاوت شکر، حمد و ستایشگری اظهار کرد: شکر مرحلهای است که نعمت را می‌بیند و ‌می‌گوید خدایا از این سپاسگزارم اما حمد مرحله بالاتری است که انسان در در فضایی قرار می گیرد که چه قبلش نعمتی باشد و چه نباشد می گوید الحمدلله رب العالمین.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا بلا در نعمت نیز هست یا خیر گفت: بله هست و حمد نعمت را نیز تحت پوشش دارد.

وی ادامه داد: سومین مرحله از سبک زندگی قرآنی نیایش است. نیایش اتصال عبد به حضرت حق است این انسان  را به گام دیگری از سبک زندگی قرآنی وارد می کند. گامی که اگر قرار باشد آن را تلخیص کنیم می گوییم گام نیایش ما را به این مرحله از سبک زندگی قرآنی، اسلامی و الهی می رساند که آن سبک بندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ادامه داد:  چه مورد استعانت است و انسان باید  از چه استعانت بجوید؟. پاسخ در دوآیه سوره بقره آمده است. یک معنای صبر، روزه است یعنی به روزه و نماز باید استعانت جویید.

وی ابراز کرد: پدر و مادرها موظف هستند همان طور که قرآن کریم را به فرزندان آموزش میدهند نماز را نیز که سیره اولیای الهی است به آنان آموزش دهند. در گذشته رسم های خوبی وجود داشت همچون روزه های کله گنجشکی برای آمادگی کسانی که هنوز مکلف نشده اند.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان این که امام صادق(ع) فرموده است « رحمت الهی را توسعه دهید» عنوان کرد: در گذشته بزرگان ما برای آشنایی بچه ها با معارف، در آستانه رسیدن به نیمه ماه مبارک رمضان  می گفتند فردا می خواهیم قله پیمایی برویم. گمان ما کوه و صحرا بود اما آن ها با این تعابیر به ما آموزش می دادند ماه رمضان به نیمه رسیده است. بحث ارتباط با خدا برای فرزندان باید نهادینه شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: برای انسانی که درحال نیایش است در وجودش احساس فقر و نیاز می کند و برای برطرف شدن فقرش و رسیدن به غنا و استغنا، باید تلاش کند. در فرازی از الهی نامه آمده است خدایا گرچه غنی نیستم اما مستغنی هستم. 

وی اضافه کرد: استغنا از عزت نفس است. کسی که پیش درگاه خداوند ارتجا داشته باشد تضرع و عبودیت داشته باشد، ذلت نفس ندارد.

استاد تفسیر قرآن کریم  افزود: خشوع، کرنش جسمانی و تواضع معنوی انسان برای حضرت حق است. اینجاست که انسان می بیند یک گام مهم باید طی کند. پس این گام نتیجه گام های گذشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی تصریح کرد: انسان در حال خواهش بهتر است هدایت را از خدا بخواهد یا به عبارتی هدایتی را بخواهد که گمراه نباشد و به نتیجه برسد پس می‌ گوید اهدنا الصراط المستقیم.

وی در خصوص گروه بندی انسان ها در سوره حمد و چگونگی دستیابی به گروه صاحبان نعم ابراز کرد: انسان طالب هدایت است و این هدایت و صراط مستقیم  همچون بزرگراهی ممتد است که چپ و راست در آن منتفی است‌ چون یک راه بیشتر نیست.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: بر این اساس عنوان صراط های مستقیم درست نیست. کسانی که می گویند کسی که وارد صراط مستقیم میشود شاید خطر گمراهی داشته باشد درست نیست.

وی اضافه کرد: خداوند قرآن کریم را نازل کرد و آویخته است و انسان متمسک و متوسل به این قرآن است. همچون که یک طرف صراط مستقیم حضرت حق و طرف دیگر دست انسان است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه بیان کرد: سبک زندگی نیز سیر بین عبد و رب و خلق و خالق است و همچنین سیر از انا لله تا انا الیه راجعون است. 
وی افزود: صراط مستقیم به لحاظ نفس، واحد است یعنی یکی بیشتر نیست اما به لحاظ رونده به تعداد کسانی است که وارد می شوند. بر این اساس انسان صراط مستقیمی می خواهد که دارای دو خصلت صراط مغضوب علیهم و صراط ضالین نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی تشریح کرد: در سبک زندگی نیز سه گروه سبک زندگی اسلامی و قرآنی،  سبک زندگی مغضوب علیهم و سبک زندگی ضالین وجود دارد.

وی ادامه داد: در سوره بقره انسان های دارای سبک زندگی اسلامی، متقیان عنوان می شوند و ویژگی آن ها نیز بیان شده و در سوره واقعه و فاطر نیز گونه های دیگر مطرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ابراز کرد: انسان باید ابتدا پیرو و سپس رهرو باشد و پس از آن راهبر.

وی در پاسخ به این که در روایات آمده که در این مسیر انسان باید رفیق داشته باشد عنوان کرد: انسان نیاز به هم نشینی و همراهی دارد. رسول خدا(ص)  فرمودند « انسان به دین دوستش است. »پس انسان باید در انتخاب دوست دقت کند و نخستین دوست انسان  اولیای الهی، پیغمبران، صدیقین، شهدا، صلحا، و علمای عامل و صالح هستند. 

استاد تفسیر قرآن کریم عنوان کرد: صدیق بودن یعنی بسیار راستگو بودن. سبک زندگی اسلامی با صداقت و مهربانی همراه است و انسان نیاز به هم نشینی دارد که اهل استقامت باشد. خداوند فقط از بانوان هدایت سبک زندگی را طلب نکرده  بلکه خواسته که آن را به فرزندانشان نیز برسانند.

وی اظهار داشت: انسان در مجاورت صراط مستقیم دو مسئولیت دارد؛ نخست اینکه خود را نجات دهد و سپس اینکه دست دیگران را نیز بگیرد. تمام سبک زندگی اسلامی در سوره حمد، بقره و آل عمران مطرح شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی انسان می کوشد صاحب خبر باشد که این خبر رفاقت و هم نشینی با اولیای الهی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی بیان کرد: روزی رسول خدا(ص) از انس بن مالک خواستند تا از ایشان درخواستی کند تا اجابت شود. او بعد از یک روز فکر کردن گفت همنشین شما در این دنیا هستم و می خواهم در آخرت نیز همنشین شما باشم. پیامبر(ص) فرمود: «این به تنهایی از من برنمی آید باید خودت نیز کمک کنی، من دعایت می کنم.» پیش نیاز راه همنشینی با پیامبر (ص) در آخرت این است که در دنیا رسول خدا(ص) را در تقوای الهی و اجتهاد همراهی کنی و سجده طولانی و زیاد داشته باشی.

وی  تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی قله پیمایی و فاتح قله ها  هم نشینی رسول خدا (ص)،  آیات الهی را در وجود خود متبلور کردن و دعوت دیگران به این راه است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی اذعان کرد:  انسان باید ابتدا پیرو باشد بعد راهبر. اینجاست که گفته می‌شود علم به تنهایی کافی نیست و باید دست دیگران را نیز گرفت و اهل قیام و استقامت بود.

313/ ق

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha