جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
الحمدلله

حوزه/ استاد تفسیر قرآن کریم گفت: اگر کسی خواهان زندگی‌ با برکت است باید در آغاز هر کار بسم الله الرحمن ‌الرحیم بگوید و تداوم کارها را با الحمدلله  رب العالمین جریان دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در سومین جلسه از سلسله میزگردهای اخلاقی-تربیتی که به همت مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) قم با محوریت سبک زندگی قرآنی امروز همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار شد اظهار کرد: آغاز شدن کتاب قرآن با آیه «بسم الله الرحمن ‌الرحیم» آموزش دهنده ادب گفتاری و نوشتاری است که بیان می‌کند همه کارها باید با نام خداوند آغاز شود.

وی اضافه کرد: عبارت بسم الله الرحمن ‌الرحیم مختصری از قرآن است که مفصل و تفسیر آن کل قرآن است.

 استاد تفسیر قرآن کریم اذعان کرد: انسان باید مراقب افکار خود باشد چرا که افکارش تبدیل به گفتار و کردارش می‌شود، همچنین باید مراقب رفتار خود باشد چرا که رفتارها عادت‌ها را می‌سازند و عادت‌ها شخصیت انسان را می‌سازند و این شخصیت انسان است که دیگران با آن سر و کار دارند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی با بیان اینکه انسان نباید هر چیزی را به فکر خود راه بدهد افزود: ابوعلی سینا به فردی که دچار سستی در اراده شده بود سفارش کرد:« برای رهایی از این مشکل سعی کن هر چیزی را به فکر خود وارد نکنی به ویژه چیزهایی که تخیل تو را باز می‌کند چون تو را به وادی مجازی می‌برد.»

وی بیان کرد: انسان باید برای شکل‌دهی به شخصیت خود تلاش کند و در این مسیر باید مراقب همه جوانب زندگی خود از جمله افکار، گفتار، رفتار، خوراک‌ها و ارتباط‌های خود در زندگی باشد.

 استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به ضرورت اعمال آداب قرآنی در زمینه خوراک انسان عنوان کرد: در قرآن آیات متعددی در خصوص خوراک انسان وجود دارد که از جمله آن آیه شریفه « کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی ادامه داد: زمانی که پیامبر صلوات‌الله‌علیه در مدینه حضور داشتند یک طبیب یهودی نیز به مدینه آمد و مطبی در آنجا برپا کرد، بعد از گذشت مدتی مشاهده کرد که حجم مراجعه‌کنندگان به مطبش خیلی کم شده است، طبیب نزد رسول اکرم صلوات‌الله‌علیه آمد و گفت:« ای رسول خدا، از زمانی که شما در مدینه حضور دارید وضع طبابت ما کساد شده است، علت آن چیست؟ آیا دستور بهداشتی یا طبی خاصی دارید که مراجعه‌کنندگان به مطب من را کم کرده است؟»

 استاد تفسیر قرآن کریم اضافه کرد: پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه در پاسخ به طبیب یهودی گفت:« شاید چنین باشد.» سپس به آیه «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» به عنوان بهترین توصیه در زمینه خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها اشاره کردند.

آیت‌الله عباسی خراسانی بیان کرد: برخی از اولیای الهی معتقدند که ذکر آیه شریفه «بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم» در آغاز خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، خوراک‌ها را متعادل جان انسان می‌کند؛ هرگاه انسان وجود متعادل داشته باشد اضطراب ندارد و آسایش و آرامش در او جای دارد.

وی تصریح کرد: علمای اخلاق معتقدند که اسراف از گناهان کبیره است و وقتی اسراف از فردی سر بزند با یک مرتبه ارتکاب او را از عدالت می‌اندازد.

 استاد تفسیر قرآن کریم اذعان کرد: برخی از اولیای الهی مطرح می‌کردند که «لاتسرفوا» در آیه شریفه « کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» یعنی فراموش نکنید که در ابتدای خوردن غذا عبارت بسم الله الرحمن ‌الرحیم را بگویید.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی افزود: امام صادق(ع) فرموده است:« اگر زحمت برای شما نبود سفارش می‌کردم که برای هر لقمه‌ای از لقمه‌هایتان یک بسم‌ ‌الله الرحمن ‌الرحیم بگویید. اما در آغاز، وسط و انتهای غذا خوردن این آیه را بگویید».

وی تشریح کرد: دهان انسان یکی از مراکز مهم وارداتی و صادراتی بدن است که واردات آن غذاها و نوشیدنی‌های خوب و پاکیزه باشد صادرات آن نیز افکار و گفتار خوب خواهد بود.

 استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: شیخ صدوق در کتاب من لا یحضر الفقیه نقل کرده است که اگر بسم‌الله را در آغاز غذا فراموش کردید در انتهای غذا بگویید « بسم الله علی اوله‌ی و علی آخره».

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی مطرح کرد: سیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه و بزرگان دین این بوده است که همواره بسم الله گفتن و حمد خداوند را رعایت می‌کردند، صحیفه سجادیه نیز تمام دعاهایش با حمد خداوند آغاز شده است.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام صلوات الله علیه روزی ۳۶۰ مرتبه الحمدلله رب العالمین می‌گفتند. مجموع درجه‌ها در هستی ۳۶۰ درجه است و پیامبر صلوات‌الله‌علیه به ازای هر درجه هستی یک الحمدلله رب العالمین می‌گفتند.

 استاد تفسیر قرآن کریم اذعان کرد: غفلت انسان را از توجه به نعمت‌ها باز می‌دارد، طبق روایات ائمه معصومین علیهم السلام ذکر مداوم الحمدلله رب العالمین مصداق ذکر مداوم خداوند و نعمت‌های او است. ضروری است انسان در طول اوقات شبانه‌روز زمانی را به ذکر الحمدلله رب العالمین و حمد خداوند اختصاص دهند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: اگر کسی خواهان زندگی‌ با برکت است باید در آغاز هر کار بسم الله الرحمن ‌الرحیم بگوید و تداوم کارها را با الحمدلله  رب العالمین جریان دهد.

خبرنگار: فاطمه جمال زاده

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha