سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ گردهمایی فعالان حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام انبیائی با بیان اینکه آینده هوش مصنوعی سیاه و تاریک است و باید به کنترل این نیرو پرداخت، تصریح کرد: آقای ایلان ماسک می گوید با آمدن هوش مصنوعی ما شیاطین را به خانه های خود می آوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن انبیائی در گردهمایی فعالان حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد گفت: در یکی از اولین برخوردهایی که با هوش مصنوعی شد و البته در فضای فقهی اهل سنت این مواجهه صورت گرفت تکنولوژی هوش مصنوعی را ذیل مباحث تجسمی قرار دادند و آن را حرام دانستند.

وی افزود: برخورد دیگری که در همان مقطع اول با این تکنولوژی شد این بود که گفتند هوش مصنوعی همان دجال است.

این محقق حوزه علوم اسلامی و فناوری های هوشمند خاطرنشان کرد: در مقطع دوم برخورد با هوش مصنوعی حکم به برائت داده شد.

وی با اشاره به روش استنباطی مقام معظم رهبری افزود: در روش استنباطی مقام معظم رهبری ادله اصول عملیه انصراف دارند؛ یعنی در مسائل این‌چنینی نه برائت و نه احتیاط جاری می شود.

حجت الاسلام انبیائی گفت: در مورد هوش مصنوعی با عناوین متعددی روبرو هستیم که ممکن است برخی از آن ها در فقه حرام باشند و برخی حلال به شمار آیند.

وی افزود: شناخت موضوع یکی از مهمترین کارها در مسیر فقهی هوش مصنوعی است.

این محقق حوزه علوم اسلامی و فناوری های هوشمند خاطرنشان کرد: بررسی فلسفه هوش مصنوعی ضرورت اولیه ما در این رابطه است که حوزه های علمیه باید حتماً به آن بپردازند.

وی گفت: اینکه هوش مصنوعی در چه بستری شکل گرفت و در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت دو مسئله مهم هستند که باید در پژوهش های ما حوزویان مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام انبیائی با بیان اینکه آینده هوش مصنوعی سیاه و تاریک است و باید به کنترل این نیرو پرداخت، تصریح کرد: آقای ایلان ماسک می گوید با آمدن هوش مصنوعی ما شیاطین را به خانه های خود می آوریم.

این محقق حوزه علوم اسلامی و فناوری های هوشمند عنوان داشت: سرعت پیشرفت هوش مصنوعی از رشد و تکامل انسان بیشتر است.

وی گفت: در مورد هوش مصنوعی می توان گفت آنچه را که در فیلم های تخیلی دیده می شود در زندگی حقیقی به وسیله این تکنولوژی دیده خواهند شد.

حجت الاسلام انبیائی اظهار کرد: هوش مصنوعی در حال پیشگویی در مورد شورش های اجتماعی در جهان است؛ هرچند که این پیشگویی فعلاً به صورت آزمایشی در حال وقوع است.

وی با اشاره به اینکه ما باید با سرعت چند برابر سرعت کنونی در بحث هوش مصنوعی پیش برویم خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ایجاد فضای انحصار برای فرعون های زمان در زمینه های مختلف اطلاعاتی، فرهنگی و اقتصادی باید با سرعت چند برابری در این عرصه حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بینام IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    2 1
    امل
  • سالار IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
    0 0
    سلام خدمت خوانندگان گرامی. من به عنوان یک دانشجوی زیرشاخه علوم انسانی هرگونه پیشرفت در حوزه‌ی هوش مصنوعی را کاملا بی خطر می دانم و این موضوع کاملا بدیهی است. تنها چیزی که از آن به شدت واهمه دارم هوش مصنوعی نیست بلکه انسان است. آری من از انسان می رسم نه هوش مصنوعی که انسان با به دست گرفتن هوش مصنوعی او را نیز وسیله‌ی ترس می کند.