پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 955068
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به تبیین هفت ویژگی‌ فرد مومن پرداخت و شایسته است انسان برای دستیابی به این فضائل تلاش کند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امام جمعه همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به تبیین ویژگی‌های فرد مومن پرداخت و اظهار داشت: در این روایت امام صادق(ع) هفت ویژگی را برای مومن مطرح کرده‌اند که فرد برای دستیابی به این فضائل باید تلاش کند.

وی افزود: اولین ویژگی فرد مومن این است که در فتنه‌ها و سختی‌های اجتماعی باید وقار داشته باشد و فهمیده و با بصیرت عمل کند تا فریب نخورد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در طول تاریخ حضرت امیر(ع) در بین اصحاب خود به فردی همچون مالک ارادت داشتند، گفت: مالک فردی زاهد در حد اعلا که در تاریخ برای آن معروف شود نبود، بلکه استقامت و استحکام او در برابر فتنه‌ها است که مالک را به این جایگاه رسانده است.

وی دومین ویژگی را داشتن صبر عنوان کرد و یادآور شد: زندگی در دنیا مملو از مشکلات است و لذا به همین دلیل است که گفته شده اگر کسی می‌خواهد عزیز مصر شود، باید بداند بر سر راه چاه قرار دارد و لذا با صبر است که می‌تواند از این بلاها رهایی پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در همدان شکرگزاری پروردگار را سومین ویژگی انسان مومن برشمرد و مطرح کرد: انسانی که از او به عنوان فرد مومن یاد می‌شود، در همه شرایط و لحظات شاکر پروردگار عالم است و این کار جز خصوصیت‌های اصلی او است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی بعدی، داشتن قناعت است، گفت: قناعت به معنای فقر نیست، بلکه قناعت عدم زیاده خواهی و مقابله با چشم و هم چشمی‌ها است که به خاطر قضاوت دیگران افراد خود را به سختی می‌اندازند.

مومن برای راحتی جامعه، خود را به سختی می‌اندازد

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه فرد مومن در شرایط دشمنی و سختی هیچگاه از جاده انصاف خارج نمی‌شود، خاطر نشان کرد: گاهی در برخی از مواقع افراد به دلیل آنکه کنترلی بر شرایط ندارند از جاده انصاف و رعایت انصاف خارج می‌شوند که این در تضاد با ویژگی های انسان مومن است.

وی به تبیین ششمین ویژگی فرد مومن پرداخت و مطرح کرد: مومن باید تلاش کند تا سربار جامعه نشود و زحمت خود را بر دوش دیگران نیندازد.

امام جمعه همدان در پایان با بیان اینکه مومن برای راحتی جامعه، خود را به سختی می‌اندازد، اظهار داشت: در این قسمت باید یاد کنیم از مدافعان سلامت و نیروهای جهادی که در دوران کرونا برای سلامتی مردم خود را به سختی انداختند تا مردم و جامعه در راحتی باشند.

وی با تاکید بر اینکه سزاوار است جامعه به سمت کسب این فضائل حرکت کند، یادآور شد: جامعه اگر بخواهد جامعه‌ای باشد که در آن رنگ و بوی ولایت الله جریان داشته باشد، باید به سمت دریافت و تقویت این فضائل حرکت کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha