جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تمدن اسلامی

حوزه/عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی اسلامی، عدالت و مقابله با تبعیض، خودکفایی اقتصادی، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن هفت مؤلفه برای تعالی انسان هستند که در هر جامعه‌ای برای تمدن سازی باید این مولفه ها در آحاد انسان های آن جامعه تبلور کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در هرمزگان، حجت الاسلام محمد اکبری روز گذشته در نشست مجازی و تخصصی«مؤلفه های انسان متعالی از منظر ثقلین با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» که به میزبانی حوزه علمیه خواهران هرمزگان برگزار شد؛، با آرزوی بهره مندی از این ماه پر برکت و با توجه به فرمایش رهبرمعظم انقلاب و ترسیم هفت راهبرد برای ساخت تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی اسلامی، عدالت و مقابله با تبعیض، خودکفایی اقتصادی، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن هفت مؤلفه برای تعالی انسان هستند که در معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی خلاصه شده است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن با توجه به مؤلفه های تعالی خاطر نشان کرد: تعالی انسان را از اسفل السافلین به اعلا علیین می‌رساند و خداشناسی و انسان‌شناسی، عبادت و بندگی، طهارت و پاکی و جهاد فی سبیل الله از مؤلفه های تعالی است که حقیقت اینها فقط در بستر امامت ممکن است زیرا شناخت خدا بدون امام قابل تصور نیست، توحید سرلوحه تمام مکاتب الهی بوده و حیات انسان به توحید وابسته است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری افزود: خداشناسی راه‌های متعددی دارد، شناخت از معلول به علت که از آیات آفاقی به دست می‌آید، شناخت از علت به معلول یعنی برهان صدیقین یعنی شناخت خدا با خود خدا که نمونه قرآنی هستند که از خود یوسف به شناخت یوسف رسیدند و بهترین راه خداشناسی از خدا به خدا رسید و بهترین راه خودشناسی هم از راه خداشناسی است که همان برهان صدیقین است.

وی بیان کرد: شناخت خداوند بدون شناخت امام و مقام و معرفت به امام محال است، اسماء حسنی که زمین و آسمان به آن گره خورده همه این اسماء در اهل بیت وجود دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن با یادآوری «زیارت رجبیه» اظهار داشت:  توحید و لا اله الا الله در اهل بیت تجلی کرده است، در پرتو ولایت اهل بیت می توان به سلوک الهی رسید، خداشناسی بدون امام شناسی محال است.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به آیه «دنی فتدلی فقاب قوسین او ادنی» یادآور شد: تعالی با عبد بودن حاصل می‌شود، پیام تمام انبیا عبودیت و عبادت بوده و امام زمانی که خود متعالی است هدف از ظهورش را تربیت انسان‌های متعالی و عبودیت بیان می‌کند.

وی بااشاره به حدیثی از امام علی علیه السلام «عزت من این است که عبد خدا هستم»، و حدیثی دیگر از امام حسین علیه السلام «به مقام بندگی نمی رسد کسی، مگر اینکه به امام شناسی برسد به معرفت امام برسد» تصریح کرد: رضای انسان در رضای خدا، فعلش، حرکتش، نیتش، همه با خدا است و در حقیقت هدف از بعثت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله عبودیت است که اگر بندگی خدا باشد همه چیزها وجود دارد.

حجت الاسلام اکبری، با توجه به سومین مؤلفه تعالی «طهارت و پاکی» بیان کرد: در علم و حکمت ضرورت سنخیت و تناسخ و مثل هم بودن ثابت شده است زمانی که دل انسان با خدا صاف شود سنخیت پیدا می‌کند، در علم پزشکی هم در تزریق خون به بیمار نیازمند این است که خون دهنده و خون گیرنده با هم در گروه خونی سنخیت داشته باشند، انسان زمانی به تعالی می رسد که طهارت و پاکی داشته و با قرآن، اهل بیت و معارف الهی سنخیت داشته باشد و چون سنخیت نیست انسان رشد نمی‌کند.

وی در زمینه راه های رسیدن به طهارت تصریح کرد: معصومین چون پاکند امام المطهرین هستند هم پاکند و هم پاک می‌کنند بدون ولایت آنها محال است انسان به طهارت برسد، انسان تا  به آب و سرچشمه پاکی دسترسی پیدا نکند پاک نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام «ریشه و اصل اصول و فروع دین ما هستیم ...» بیان کرد: جهاد یعنی تلاش با رنج و  مشقت، اقسام جهاد عبارتند از جهاد اکبر، جهاد کبیر، جهاد اوسط و جهاد اصغر و حق جهاد زمانی ادا می شود که ولایت باشد.

وی با اشاره به اینکه اراده خدای متعال اگر بخواهد تحقق پیدا کند از بستر امامت و ولایت عبور می‌کند، خاطر نشان کرد: عالم بخواهد خلق شود، رشد کند، به کمال برسد، رزق و روزی پیدا کند، ثبات پیدا کند و جاودانگی و ابدیت پیدا کند رمز همه اینها امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام است که اگر ولایت و امامت نبود انسان و جهان خلق نمی شدند.

 حجت الاسلام اکبری در پایان در زمینه تعالی بیان کرد: تعالی یک مفهوم ارزشی است مفهومی که توأم با رشد و حرکت باطنی و معنوی انسان است در قرآن به آن اشاره شده با واژگانی مثل علا ، تعالوا،  علی و تعال همه در واقع متعالی ریشه آنهاست که تعالی در بحث معنوی مراد است و مؤلفه های انسان متعالی درخداشناسی، عبادت و بندگی، طهارت و پاکی، جهاد فی سبیل الله خلاصه می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha