پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 955137
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
دعای ندبه

حوزه/آیت الله العظمی خامنه ای : دعای ندبه در حقیقت خطابه غرّایی در تبیین باورها ، آرزوها و شِکوه‌های امامیّه و شیعه در طول تاریخ خود است.

خبرگزاری حوزه، به لطف خداوند متعال  بعد از تلاش پیگیرحوزه علمیه اما م علی ابن ابی طا لب علیه السلام و بخش خواهران موسسه  فرهنگی وهنری اندیشه شرق سرکار خانم دکتر ربانی وبا ویراستاری سرکار خانم سمیه ربانی  ترجمه دعای شریف ندبه در آستانه ماه مبارک رمضان منتشرشد.

این دعا نیاز مسلمانان اسپانیایی زبان و مراکز و مساجد اسلامی در کشورهای اسپانیایی زبان است .

 این ترجمه معتبر و قابل اعتماد  برای اولین بار به همراه مقدمه ای گویا و عمیق برگرفته از معارف مکتب غنی اهل بیت علیهم السلام منتشرمی شود.

 این کتاب دارای مقدمه ای است که مطالب زیر را در برمی گیرد:

۱- معرفی دعای ندبه و بیان اهمیت آن و ذکر زمان هایی که خواندن آن مستحب است. ۲-  استنادات دعای ندبه و کتابهایی که آن را نقل کرده اند. ۳- اشاره‌ای به اهم مطالب دعا وتبیین سیر منطقی آن که  در واقع سیرتحلیلی تاریخ حیات بشر و روند تکاملی انسان از زمان خلقت آدم (ع) تا زمان ظهور آخرین ذخیره الهی (عج) است.

اهمیت دعای ندبه در کلام امام خامنه‌ای (دام ظله)

لابد شما هم از بعضی افراد شنیده اید که در سند دعای ندبه تشکیک می‌کنند و می‌گویند و مدعی‌اند که این دعا سندیت ندارد. یک جستجوی ساده در سایت خامنه‌ای دات آی آر درباره دعای ندبه بسیار لذت‌بخش است وتشویق کننده به اینکه این دعا به همه زبانها ترجمه شود ودر اختیار جامعه بشری ومنتظران قرار گیرد.

در این‌جا لازم می‌دانم به اهمیت دعای ندبه اشاره‌ای بکنم، که در حقیقت خطابه غرّایی در تبیین باورها و آرزوها و شِکوه‌های فرقه امامیّه و شیعه در طول تاریخ خود است. ... لذا در همین دعای ندبه‌ای که عرض کردم، می‌خوانیم: «فلمّا انقضت ایّامه اقام ولیّه علیّ‌بن‌ابی‌طالب صلواتک علیهما و الهما هادیا اذ کان هو المنذر و لکلّ قوم هاد». چقدر خوب است که ما به معارفی که به برکت هدایت اهل‌بیت علیهم‌السّلام این طور ارزان در اختیار افکار ما قرار گرفته است، با دقّت و تأمّل، توجّه کنیم. دعای ندبه - همان طور که عرض کردم - یک خطبه غرّاست و تاریخچه این فکر و ریشه این حرکت را از دوران رسالتها بیان می‌کند. اگر دقّت کنید، در این دعا هیچ نقطه اختلاف‌انگیزی بین شیعه و سنّی - که جنگ تاریخیِ برافروخته شده به دست انسانهای با انگیزه‌های مختلف است - وجود ندارد و مسأله امامت و ولایت به صورت استدلالی بیان می‌شود. «اذ کان هو المنذر و لکلّ قوم هاد»؛ یعنی پیغمبر دارای مقام رسالت و انذار و تبشیر است؛ آغاز کننده یک راه و باز کننده افق در مقابل بشریّت است.

بیانات در دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ۱۳۸۰/۱۲/۱۲

این جلساتی هم که دارید - جلسات معنویت و دعا و اینها - سعی کنید آنها را همراه کنید با معرفت. دعای کمیل، همراه با شناخت مفاهیم دعای کمیل و معرفت دعای کمیل؛ دعای ندبه، همین جور؛ و بقیه‌ی کارهایی که انجام میگیرد، با معرفت باشد. از علمای محترم، خوب و صاحب فکر - که بحمداللَّه هستند - استفاده بشود.

بیانات در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه‌ ۱۳۹۰/۰۷/۲۲

یک نکته این است که وجود مقدس حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) استمرار حرکت نبوت‌ها و دعوت‌های الهی است از اول تاریخ تا امروز؛ یعنی همان‌طور که در دعای ندبه می‌خوانید، از «فبعض اسکنته جنّتک» - که حضرت آدم است - تا «الی ان انتهی الامر» - که رسیدن به خاتم‌الانبیاء (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله) هست - و بعد مسأله‌ی وصایت و اهل بیت آن بزرگوار، تا می‌رسد به امام زمان، همه، یک سلسله‌ی متصل و مرتبط به هم در تاریخ بشر است. این، بدین معناست که آن حرکت عظیم نبوت‌ها، آن دعوت الهی به‌وسیله‌ی پیامبران، در هیچ نقطه‌یی متوقف نشده است.

بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم به ‌مناسبت نیمه‌ی شعبان ۱۳۸۴/۰۶/۲۹

شما برادران و خواهران توجّه دارید که برجسته‌ترین شعار مهدویّت عبارت است از عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می‌کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلین جمله‌ای که ذکر می‌کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت می‌تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند. 

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۸۱/۰۷/۳۰

لذا در دعای بسیار خوش مضمون ندبه که در ابتدای آن، خدای متعال را بر آنچه که برای اولیایش پیش آورده است، حمد می‌کند؛ که یکی از آن زیباترین و پرمغزترین مفاهیم، بخصوص در این عبارات و جملات اوّل دعا مندرج است - می‌فرماید: «بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیّه و زخرفها و زبرجها»؛ آنها را به بالاترین مراتب و مدارج تکامل و تعالی معنوی رساندی؛ به آن نعمتهایی که «لا زوال له و لا اضمحلال». این نعمتها را به آنها دادی و انتخابشان کردی؛ اما این شرط را برایشان گذاشتی. پیامبر در بالاترین نقطه تعالی وجودی انسان است. این بدون کمک الهی که ممکن نیست؛ بدون زمینه دادن خدا که ممکن نیست؛ اما خدا این امتیاز را در مقابل یک شرط می‌دهد: «الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیّه و زخرفها و زبرجها فشرطوا لک ذلک»؛ قبول کردم و عمل کردم.

بیانات در دیدار کارگزاران نظام  ۱۳۷۸/۰۸/۱۵

آن مردمی که می‌نشینند، راز و نیاز می‌کنند؛ دعای ندبه را با توجّه می‌خوانند و زیارت آل یاسین را زمزمه می‌کنند و می‌نالند، می‌فهمند چه می‌گویند. آنها حضور این بزرگوار؛ را حس می‌کنند؛ ولو هنوز ظاهر نشده و غایب است. غیبت او، به احساس حضورش ضرری نمی‌زند. ظهور نکرده است؛ اما هم در دلها و هم در متن زندگی ملت حضور دارد. مگر می‌شود حضور نداشته باشد؟

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۷۴/۱۰/۱۷

قم مقدس. محسن ربانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha