پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرس و پژوهشگر رسانه به نقش مهم رسانه ها در راستای تقویت نشاط اجتماعی و کمک به افزایش مشارکت در انتخابات اشاره کرد.

معصومه نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: رسانه همان‌گونه که بارها عنوان شده، بازوان جدی دیپلماسی عمومی و سیاسی جوامع است، چه آن که اساساً بدون تبیین و لحاظ کردن این نقش، در پازل کنش‌ها و تحولات مختلف نمی‌توان چشم‌اندازی دقیقی را ترسیم کرد.

وی افزود: با این وصف همین رسانه‌ها می‌توانند منابع پمپاژ یأس و نااُمیدی اجتماعی بوده یا برعکس، منعکس‌کننده نقاطی باشند که ضمن نقد و مطالبه گری، امیدزا بوده و مردم را به این مهم که آن‌ها هستند که سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد، امیدوار کرده و به کنشگری صحیح رهنمون سازند.

وی همچنین از مهم‌ترین کارویژه های رسانه‌ها در زمان انتخابات را تبیین ویژگی‌های اصلح، توجه دادن مردم به «برنامه» و «کارنامه» به‌جای شعار و وعده‌های بی‌پشتوانه و سخنانی که تنها برای جذب رأی است، عنوان کرد و گفت: این که رسانه‌ها خود یکی از اضلاع پروپاگاندای کاندیداها نبوده و تمام تلاششان این باشد که به تبیین درست مسایل اهتمام ورزند و به سنجش نسبت آنچه گفته می‌شود با آنچه برای بهبود وضعیت کشور ضروری است، بپردازند، اصل مهمی است که اگر رسانه از آن فاصله گرفت باید منتظر فریب افکار عمومی و حرکت به سمت انتخابی باشیم که ممکن است کشور را در شرایط سخت قرار دهد.

این کارشناس و تحلیلگر رسانه در ادامه با اشاره به اهم اقدامات رسانه‌های معاند در زمینه انتخابات ۱۴۰۰ ابراز داشت: فراموش نکنیم رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به دنبال مهندسی انتخابات، دمیدن بر شیپور تحریم انتخابات و تحقق کلان روایت کاهش مشارکت و متعاقب آن اعتبارزدایی و مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی هستند؛ در این زمان که تضادآفرینی، تردیدآفرینی، مجعول سازی و ... از سوی این بنگاه‌های رسانه‌ای در حال انجام است، عملکرد همه رسانه‌ها اعم از انقلابی، اصلاح‌طلب، اصولگرا، عدالت‌خواه و ... را باید در این نسبت با کمک به تحقق این روایت رسانه‌های معاند سنجید.

وی تأکید کرد: اگر ما به بهانه دفاع از کاندیدای مورد قبول خود و تخریب کاندیدای رقیب، اقدامات رسانه‌ای داشته باشیم که آن اقدامات در سبد رسانه‌های معاند قرار گرفته و منتهی به موفقیت همان کلان روایت رسانه‌های جبهه معارض ایران یعنی القای ناکارآمدی و ناامیدی عمومی شود که سرریز این حس عدم حضور پای صندوق‌های رأی است، عملاً یعنی بصیرت و فهم سیاسی دقیقی نداشته‌ایم و فقط پشت عناوین، خارج از مسیر درست حرکت کرده‌ایم.

مدرس سواد رسانه‌ای همچنین با بیان این که اصل اساسی برای همه رسانه‌ها باید افزایش مشارکت در انتخابات به‌عنوان عامل بازدارنده بین‌المللی و البته منجر به تحقق انتخاب اصلح، باشد، گفت: این مهم نیازمند رفتار هوشمندانه رسانه‌هاست. بسیار مهم است که ما تفاوت میان نقد و مطالبه را با تخریب و القای ناکارآمدی بدانیم، به ویژه این که گاهی اوقات، عدم فهم دقیق مرز میان این مفاهیم سبب انحرافات جدی می‌شود.

وی افزود: افراد و جریان‌ها فارغ از این‌که وابسته به کدام جریان سیاسی هستند باید برای ایجاد و تقویت امید بین مردم همین‌طور افزایش تحرک اجتماعی در جامعه تلاش کنند که خروجی آن افزایش مشارکت اجتماعی و زمینه سازی برای انتخاب فردی خواهد بود که برآیند خواست حداکثری عمومی است.

نصیری بیان داشت: متأسفانه امروز با این رویه مواجه هستیم که برخی جریانات می‌گویند اگر این میز برای آن‌ها آراسته نشده باشد، همان بهتر که قاعده برهم بخورد و از این روست که هنوز وارد فضای جدی انتخاباتی نشده‌ایم، برخی حملات ساختارشکنانه را آغاز کرده اند تا ذیل آن یا امتیاز بگیرند یا آب را گل‌آلود کنند.

وی در خاتمه صحبت های خود، توجه به شاخص‌های لازم برای انتخاب رئیس‌جمهور مطلوب که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود مطرح کردند را راهگشا برای انتخاب صحیح دانست و گفت: از نهادهای نظارتی و مدعی‌العموم انتظار می رود اگر در این دوره انتخابات فردی در منظر افکار عمومی اتهامی را علیه شخص، نهاد یا سازمانی مطرح کرد آن اتهام را بررسی کنند که در صورت صحت برخورد لازم انجام شود و اگرنه هزینه سخنان تضعیف کننده اعتماد عمومی را به‌قدری بالا ببرد که فرد به‌راحتی و بدون دغدغه با بی‌اخلاقی و بداخلاقی انتخاباتی، نسبت به مخدوش و مشوش سازی افکار عمومی اقدام نکند، چه آن که به هر حال ما باید مراقب ایران پسا انتخابات هم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha