پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام حسن مجتبی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: اکنون در ماه مبارک رمضان، شرایط کرونایی و اقتصادی کشورمان اقتضا می کند که به وجود مبارک این حضرت تاسی کنیم و دست افتادگان را در حد توان خویش بگیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، طاهره حیدری مجد همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) است گفت: این امام همام چندین مرتبه تمام دارای اش را به نیازمندان بخشید که این صفت امام را باید در این شرایط سخت به الگوی عملی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به خصوصیات کریمانه و حسن خلق بودن امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: کریم صفت خاص این امام است یعنی کسی که بدی های دیگران را نبیند و کرامت اخلاقی ایشان به قدری بود که نقل می شود هر کسی وارد مدینه می شد اول وارد خانه این امام همام و در آنجا پذیرایی می شد. حتی دشمنان حضرت نیز وارد خانه ایشان می شد و به ایشان جسارت می کردند اما امام به قدری با آنها احترام و با حسن خلق برخورد می کرد که در آخر عذرخواهی می کردند و حتی گاهی به دین اسلام گرایش پیدا می کردند.


این شخصیت حوزوی، به بعد فرهنگی زندگانی امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در این بعد به مباحث تربیتی و اخلاقی که مربوط به مسائل خانواده در برخورد با همسر و جوانان است توجه ویژه ای داشتند یکی از مهمترین نکات اخلاقی این امام که برای ما می تواند الگوی عملی باشد برخورد کریمانه با جوانان است مخصوصا که امروز دشمنان در فضای مجازی شرایطی را فراهم کردند که با فاصله گرفتن جوانان از  کانون و نهاد خانواده ها آنها کمتر به دین و مذهب توجه کنند از این رو نیاز است تا ویژگی های اخلاقی و اجتماعی امامان معصومان را در زندگی هایمان جاری و سازی و به جذب جوانان بپردازیم.


وی با اشاره به بعد اجتماعی زندگانی این امام همام گفت: یکی دیگر از نکات مهم اجتماعی در سیره این امام معصوم، زندگی با یک زنی که قاتلش بود و این امر به نهاد خانواده بر می گردد در حالی که ما امروزه شاهد افزایش آمار طلاق ها به خاطر بی ارزش ترین و کوچکترین مسائل در جامه هستیم که باید از زندگی این امام معصوم درس گرفت.


استاد حوزه و دانشگاه، تاکید کرد: امروزه بحث آسیب های خانوادگی که منجر به جدایی واز هم پاشیدگی می شود بسیار مهم است، طلاق امروز بزرگترین اهداف دشمن در زمینه بهم ریختگی خانواده و به فساد کشیده شدن فرزندان ونسل جوان است که باید در این زمینه با واکاوی زندگانی امام حسن(ع) در بعد اجتماعی هوشیارانه و با بصیرت عمل کنیم.


حیدری مجد، به بعد اقتصادی زندگانی امام حسن مجتبی اشاره کرد و گفت: امروزه یکی از مهمترین اهداف دشمنان از هم پاشیدن نظام خانواده است و همچنین به خاطر شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و کرونایی به صورت طبیعی مشکلات خود را نشان می دهند در اینجاست که ما باید با تاسی از زندگی این امامان معصوم در تحکیم بنیان های خانواده تلاش کنیم.


وی گفت: این حضرت 2الی3 بار تمام اموال‌ خودشون رو در راه خدا انفاق کردند وهمیشه توجه دقیقی به افراد نیازمند کمک وفقیر داشته اند در حال حاضر جامعه اسلامی ما بعلت شرایط ویژه کرونا بشدت آسیب دیده بخصوص قشر متوسط به پائین که کارگر هستن درآمد مالی ندارند از این رو لازم است بر افرادی که امکانات مالی خوبی دارند و به تأسی از امام حسن مجتبی(ع) دستگیری به نیازمندان جامعه رسیدگی کنند.


وی به بعد سیاسی زندگانی امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: امروز این مساله دستاویز سیاست مداران قرار گرفته است که با دشمنانمان مذاکره کنیم در حالی که باید از مذاکره امام حسن مجتبی(ع) درس بگیریم ایشان بسیار مشقت ها کشیدن تا اصل دین حفظ شود ضمن اینکه شرایط قیام برای ایشان نیز آماده نبود از این رو مجبور بودند که ایشان صلح را قبول کنند.


استاد جامعه الزهرا(س) ابراز داشت: امام حسن مجتبی(ع) زمینه ساز قیام امام حسین(ع) شدند و ما شاهد نهضت عظیم حسینی بودیم امروز نیز ما در شرایطی قرار گرفته ایم که صهیونیست و سایر همدستانش در صدد هستند که تمام زن و مرد و دختران و پسران ما را بی دین کنند و امروز ما با چنین دشمنی نه مذاکره و نه مصالحه نخواهیم داشت در صورتی که نیاز باشد با آنها به مقابله می پردازیم.


وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم بعضی از سیاست مداران بی تقوای ما اینگونه نشان می دهند که برای حفظ دین حاضر به مذاکره ای شده اند در حالی که ما می بینیم دشمنان دست بر روی جوانان ما و اعتقادهای آنها گذاشته اند از این رو باید از این بخش زندگی امام حسن(ع) درس بگیریم.


حیدری مجد، با تاکید بر اینکه تقوا و صبر امام حسن مجتبی(ع) امروزه باید ترویج شود گفت: ایشان در تمام ابعاد زندگی دارای شخصیت برجسته بودند ناله ها، خوف این حضرت، شجاعت، حلم، امر به معروف و نهی از منکر، زهد و عبادت ایشان، زیارت رفتن ایشان، بخشش و کرامت، دستگیری از نیازمندان همه این مسائل باید به عنوان الگوی عملی تبدیل شود.


وی اضافه کرد: حضرت در شرایط مختلف نیازهای علمی و فکری جامعه خود را برطرف می کرد در هر شرایطی که فراهم می شد در توسعه و نشر علم قدم بر می داشتند خطبه های ایشان در زمانی که با پدر بزرگوارشان علی(ع) ودر عصر دوران امامت خویش بسیار مشهور است همچنین نوع شهادت و تشییع پیکر ایشان همه جای تامل دارد صبر و کرامت ایشان باعث شد که بگوید بعد از من در مقابل عکس العمل دشمن سکوت کنید.


به گفته استاد جامعه الزهرا(س) ، مبارزه امام حسن(ع) سخت تر و جان کاهتر از نهضت عاشورا بود چرا که امام حسین(ع) در صحنه عاشورا با دشمنان جنگید و آنها را کشت اما امام حسن مجتبی(ع) تمام این دردها را دید اما چون می دانست سخن گفتنش منتهی به آسیب دیدن اساس دین می شود سکوت کرد از این رو کسانی که جاهل به زندگانی امام حسن هستند عنوان می کنند که این امام سکوت کرد ولی امام حسین (ع) قیام کرد.


وی با بیان اینکه تمام ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امام حسن مجتبی(ع) باید مورد توجه قرار گیرد گفت:تمام ابعاد زندگی ایشان باید در جای جای زندگی ما عملی شود با تاسی از زندگی این امام معصوم، امروز باید دشمن را بشناسیم در جایی که نیاز به سکوت و در جاهایی که نیاز به ایستادگی است باید مقابله کرد.


حیدری مجد، خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مسائل سیاسی نظری ارائه نمی کنند این به این معنا نیست که ایشان بی توجه هستند بلکه ایشان برای حفظ وحدت داخل کشور و انقلاب ما سکوت می کنند.
وی با اشاره به جایگاه امام حسن مجتبی(ع) در آیات قرآن گفت: آیاتی در قرآن از جمله سوره نور داریم که خداوند در آن مستقیم با امام حسن مجتبی(ع) سخن می گوید همچنین در آیات دیگری نیز مانند سوره تطهیر وقتی به موضوع نگاه می کنیم به این امام معصوم بر می گرد ضمن اینکه ایشان در جریان مباهله نیز در آغوش پیامبر(ص) بودند.


استاد جامعه الزهرا(س) افزود: نام امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از سوی خداوند انتخاب شد و این خود یک ویژگی خاص بود امام حسن(ع) هفت سال از دوران کودکی خویش را در کنار پیامبر اسلام و مدت نسبتا قابل توجهی هم عصر با پدرشان امام علی(ع) بودند.
وی اضافه کرد: این امام دارای فضیلت های مختلف بود به گونه ای که 10 معجزه در زمان  حیات این امام معصوم اتفاق افتاد معجزه هایی که هر کدام جای سخن و تامل دارد که چگونه به دعای ایشان باران می بارید و یک بیمار شفا پیدا می کرد.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha