شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام حسن

حوزه/ استاد اخلاق جامعه الزهرا(س) گفت: سبک زندگی اسلامی امام حسن مجتبی(ع) دومین امام شیعیان در همه امور تربیتی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی به عنوان الگویی برای همه زنان و مردان تبیین و معرفی شود.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه همزمان با سالروز میلاد کریم اهل بیت(ع) اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) اولین فرزند حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است که با تولدش خانه اهل بیت را روشن کرد، ایشان در همه ابعاد شخصیتی یک الگوی تمام وعیار زندگی است.

وی افزود: یکی از خصوصیات اخلاقی ایشان شهرت به حسن خلق بود که سرآمد تمام ویژگی های تقوایی یک مومن و انسان مسلمان است از این رو اگر فردی از این بخش زندگی امام حسن(ع) درس بگیرد کامل ترین ایمان را خواهد داشت.
استاد اخلاق جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه صبر یکی از درس های بزرگ زندگی امام دوم شیعیان به مردم جهانیان است گفت: در ماه مبارک رمضان طاقت و صبوری افراد کم تر می شود و امکان دارد رفتارهای نامناسب اخلاقی رقم بخورد از این رو با درس از سیره تربیتی این امام معصوم نباید رفتار و اخلاق فرد به کانون خانواده آسیب بزند.
وی بیان داشت: این حضرت نه تنها در میدان جنگ یار و یاوری نداشت بلکه در زندگی که صمیمی ترین روابط انسان ها در آن وجود دارد با همسرش که یک جاسوس و دشمن بود زندگی می کند و لحظه های زندگی اش با صبوری سپری می شود که اگر این سبک زندگی امام را در روابط خانه مورد توجه قرار دهیم شاهد کاهش آمار طلاق و به تبع آسیب های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.
حیدری مجد خاطر نشان کرد: زنان و مردان در گذشته صبورتر بودند این درحالی است که امروز به خاطر تنوع، چشم و هم چشمی، بالا رفتن توقع ها، زندگی تجملی و فرهنگ غرب در زندگی ها، کانون خانواده ها در حال از هم پاشیدن است که این امر خواسته دشمنان اسلام است.
وی بخشش را از مهمترین بخش زندگی امام کرامت عنوان کرد و گفت: ایشان سه بار تمام اموال خویش را به نیازمندان بخشید بدون اینکه نیازمندی از او درخواست و خواهشی داشته باشد به خاطر همین ویژگی اش کریم اهل بیت(ع) شناخته می شود.
استاد اخلاق جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: ملت ما نیز با درآمدهای محدود و با درس از این امام بزرگوار و بنا به سفارش رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به میدان آمده اند و به نیازمندان کمک کرده اند.
وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) صبوری در مقابل مسائل سیاسی زمان را پیشه می کرد، ابراز داشت: ایشان در برابر بدی ها، به مردم خوبی می کرد از این رو باید این خصوصیات اخلاقی ایشان در مباحث تربیتی مورد توجه قرار گیرد.
حیدری مجد اضافه کرد: روایت های زیادی در باره محبت و خوبی کردن این امام معصوم به سایر اقشار جامعه و حتی دشمنان اهل بیت(ع) داشتیم.
وی ولایت مداری حول محور امام زمان را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: کسانی که در کنار امام حسن مجتبی(ع) بودند تنها به طمع مال، مقام، شهرت و هر کسی با هر انگیزه خاصی بود از این رو ایشان را یاری نمی کردند و در همه عرصه ها تنهایش گذاشتند.
استاد اخلاق جامعه الزهرا(س) گفت: برای نابودی و سرافکندگی یزدید صفتان باید ولی زمان را تنها نگذاریم و در زمان غیب امام زمان(عج)، مانند شهدایی چون قاسم سلیمانی ها، شهید چمران و شیرازی ها باید تابع رهبرمان باشیم تا از طول فجر انقلاب به ظهر فرج امام عصر(ع)برسیم.
وی تاکید کرد: زندگی معصومان برای 400 سال پیش نیست بلکه کلاس درسی برای تک تک ثانیه های زندگی هر فرد است که از آن الگو بگیرد.
حیدری مجد با بیان اینکه نامه مولی الموحدین امیرالمومنین (ع) به امام حسن مجتبی(ع) در نامه 31 نهج البلاغه آمده است که باید آن را در زندگی عملیاتی کرد گفت: شیعیان باید در چندین مرتبه این نامه را بخوانند و بر مفاهیم آن دقت کنند تا به سعادت دنیوی و اخروی برسند.
وی ابراز کرد: مفاهیم و درس های این نامه تربیتی، اخلاقی و اجتماعی است که اگر در زندگی آن را عملیاتی کنیم آسیب های خانوادگی و اجتماعی کاهش خواهد یافت.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha