پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 955886
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
حجت الاسلام طباطبایی

حوزه/ حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: تواضع به معنای خشوع و فروتنی است که نقطه مقابل آن تکبر و خودخواهی است؛ شکی نیست که تواضع و فروتنی یکی از مهم‌ترین ویژگی صفات آدمی بوده و تکبر موجب سقوط، جهالت و شقاوت انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید عبدالطیف طباطبایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر «دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان»، اظهار داشت: در روزهای ماه مبارک از خداوند درخواست می‌کنیم «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین» یعنی خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به‌حق امان بخشی خود ای ایمنی دل‌های ترسان.

وی با اشاره به فراز اول  این دعا مبنی بر «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین»، ابراز داشت: تواضع به معنای خشوع و فروتنی است که نقطه مقابل آن تکبر و خودخواهی است؛ شکی نیست که تواضع و فروتنی یکی از مهم‌ترین ویژگی صفات آدمی بوده و تکبر موجب سقوط، جهالت و شقاوت انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه با اشاره به آیه ۶۳ سوره فرقان «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا»، ابراز داشت: تواضع یکی از خصوصیات بندگان الهی است و شخص متواضع همیشه در مقابل جلال و عظمت حق‌تعالی فروتن است و عباداتش را با این صفت برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه تواضع دو گونه است، خاطرنشان کرد: گونه اول تواضع در برابر خداست که به معنی تسلیم شدن در برابر فرمان‌های الهی و اطاعت و خشوع در برابر عظمت اوست و این‌گونه از تواضع  از خواص اهل عبودیت و بندگی است و بدون آن ماهیت بندگی مشخص نمی‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در ادامه گفت: گونه دوم، تواضع در برابر انسان‌های با ایمان یا انسان‌هایی است که تواضع در برابر آن‌ها اثر مثبت دارد و موجب جذب آن‌ها به‌سوی ارزش‌ها می‌شود، مانند تواضع در برابر پدر و مادر، همسایگان، دوستان، بستگان و سایر مردم که این‌گونه از تواضع موجب استحکام پیوند انسان‌ها می‌شود.

وی به بخش دیگر این دعا یعنی «واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ»، اشاره کرد و بیان داشت: مخبتین به معنای فروتنان است؛ آن‌هم فروتنانی که فقط در مقابل پروردگار جهان فروتنی می‌کنند و فروتنی یکی از صفات بارز مؤمنان تقواپیشه بوده و یکی از عواملی است که انسان را به مقامات عالیه می‌رساند؛ چنانچه علمای ما ازجمله مرحوم امام خمینی(ره) نیز به‌وسیله همین تواضع و فروتنی به مقامات رفیع رسیدند.

حجت‌الاسلام طباطبایی در پایان گفت: نکته‌ی  مهمی  که در دعای این روز به آن تأکید شده خضوع، خشوع و فروتنی در مقابل ذات اقدس پروردگار بوده و ما از خداوند درخواست می‌کنیم آنچه از صفات و اعمال خالصان، خاشعان و فروتنان وجود دارد نصیب ما نیز بگرداند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha