شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ماه رمضان

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: خداوند ماه رمضان را برای نجات بشریت قرار داده است تا انسان به خود الهی برگردد و از گناه دوری کند و زلال شود از این رو فلسفه ماه رمضان برای رسیدن به تقوای الهی است.

معصومه بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به برکات و آثار ماه رمضان اظهار داشت: تقوا یعنی نزدیکی و رابطه خوب با خدا داشتن و برگشت به سرشت و فطرت الهی .
وی افزود: آرامش روح و جسم انسان  یکی دیگر از برکات ماه مبارک رمضان است که شیطان به وجود انسان نفوذ نمی کند، همچنین مساوات بین فقیر و غنی، احیای فضایل اخلاقی، تلاوت قرآن و انس با قرآن از دیگر آثار این ماه است.
استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: عمر انسان به سرعت سپری می شود از این رو باید از برکات این ماه بهره مند شد در این باره پیامبر می فرماید بدبخت واقعی کسی است که ماه رمضان را پشت سر بگذارد ولی گناهانش بخشیده نشود.
وی به روایتی از پیامبر اسلام در باره نامگذاری ماه رمضان اشاره کرد و گفت: حضرت در این باره می فرماید: إنّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأنّهُ یَرمَضُ الذُّنوبَ: رمضان را رمضان نامیده اند چون گناهان را می سوزاند.
بهرامی افزود: واژۀ رمضان از ریشة «رمض» و به معنای بارانی است که اول پاییز می بارد و هوا را از خاک و غبارهای تابستان، پاک می کند و یا به معنای داغی سنگ از شدّت گرمای آفتاب است. از این رو در ماهی قرار گرفته ایم که به واسطه رحمت الهی در آن تمام گناهان سوزانده و از بین می رود از این رو نیاز است تا ارزش این ماه را بدانیم و از آن استفاده کنیم.
وی با اشاره به جایگاه ماه رمضان  در قرآن گفت: این ماه بسیار مهمی است وآیات قرآن بر این مساله تاکید دارد آیه ۱۸۵ سوره بقره در این مورد میفرماید : ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده که راهنمای مردم و دلایلی روشن از هدایت و جدایی ( بین حق و باطل ) است.
این شخصیت حوزوی، ادامه داد: در این آیه به ارتباط عمیق قرآن و ماه مبارک رمضان اشاره شده است. کتابی که باعث هدایت همه مردم در جهان است.ماه رمضان ماهی است که کتاب های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات و زبور در آن نازل شده است و ماه مهربانی و مهمانی خداوند است و از بندگان در نهایت لطف و کرامت پذیرایی می کند.
وی با اشاره به روایت های دیگر در خصوص جایگاه ماه مبارک رمضان بیان داشت: در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که می فرماید: ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امتم است. از این رو این ماه را خداوند برای هدایت انسان برای بازگشت به وجود الهی خودمان قرار داده است.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در روایت دیگری آمده است که هر کسی همه این ماه را روزه بگیرد بر خداوند واجب است که گناهانش را ببخشد و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت در امان قرار دهد. همچنین امام باقر(ع) نیز می فرماید: ماه رمضان، ماه رمضان! روزه داران در آن، میهمانان خدا و اهل کرامت الهی‌اند. هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بگیرد و بخشی از شبش را به عبادت و نماز بایستد و از آنچه خداوند بر او حرام کرده، پرهیز کند، بدون حساب وارد بهشت می شود.
بهرامی بیان داشت: در اهمیت این ماه روایت دیگری از پیامبر اسلام نقل شده است که آمده است: اگر بندگان از برکت ها و حقایق ماه رمضان آگاهی می‌یافتند، آرزو می‌کردند که تمام سال رمضان باشد. از این رو شاهد هستیم آمار سرقت ها و خلاف ها در این ماه کم می شود که این مسائل از جمله اثرات ماه مبارک رمضان است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha