شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حاجتی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با اشاره به نقش ویژه ماه رمضان در طهارت روح و جان انسان از آلودگی‌های نفسانی، «ماه رمضان» را فرصتی طلایی برای شروع دوباره زندگی معنوی‌ انسان دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، در نخستین جلسه از سلسله مباحث «ضیافت بندگی» که از سوی رسانه رسمی حوزه در خوزستان به صورت مجازی اجرا می‌شود، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: باید شکرگزار خداوند متعال باشیم که مجدداً فرصتی عنایت کرد تا ماه مبارک رمضان را درک کنیم.

نقش ویژه ماه رمضان در طهارت روح و جان انسان از آلودگی‌های نفسانی

وی با بیان اینکه واژه رمضان از ریشه «رَمَضَ» به معنای «داغیِ سنگ از شدّت گرمای آفتاب» است، گفت: یکی دیگر از معنای رمضان «باران اول پاییز است که هوا را از خاک و غبارهای تابستان پاک می‌کند»؛ حال اینکه چرا این ماه شریف را با این نام اسم‌گذاری کرده‌اند!؟ قطعاً به سبب آن نقشی است که ماه مبارک رمضان در طهارت روح و جان انسان از آلودگی‌های نفسانی و گناهان و همچنین پاک‌سازی روح انسان از زنگار نفسانیت دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر «إنَّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ یُرمِضُ الذُّنُوبَ»، اذعان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند؛ این ماه را رمضان نامیده‌اند چون گناهان را پاک و می‌زاید.

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، با بیان اینکه عظمت ماه رمضان و برکات مادی و معنوی آن، قابل توصیف نیست، گفت: در روایات اسلامی تصریح شده که «اگر مردم از برکات، فضائل و آثار این ماه اطلاع پیدا می‌کردند، آرزو می‌کردند سراسر سال، رمضان باشد».

وی با اشاره به روایت «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَة» از پیامبر اعظم(ص)، گفت: اگر بندگان خدا می‌دانستند ماه رمضان چه برکات عظیمی دارد؛ آرزو می‌کردند تمام سال، ماه رمضان بود.

«رمضان» ماه آغاز تجدید حیات معنوی

این پژوهشگر حوزوی، در ادامه با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) ماه رمضان را آغاز سال معرفی کرده‌اند، گفت: اگرچه نخستین ماه قمری «محرم» است، اما علت اینکه در روایات اسلامی ماه رمضان را اولین سنه معرفی شده، این است که به تعبیر قرآن «رمضان» ماه آغاز تجدید حیات معنوی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، افزود: بندگان خداوند با استفاده از فرصت بی‌نظیر ماه رمضان، حیات جدیدی را آغاز می‌کنند که این مهم، فرصتی طلایی، برای شروع دوباره زندگی معنوی‌شان خواهد بود.

وی، با بیان اینکه در روایات اسلامی با عناوین بسیار عظیمی از این ماه یاد کرده‌اند، گفت: پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند؛ «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛ ماهی به شما روی آورده که این ماه، ماه خداست، شهر خداست. حال چگونه روی آورده!؟ «بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛ با برکات عظیم و رحمت واسعه الهی و مغفرت عظیم خدا...

درک عظمت ماه رمضان

استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، تصریح کرد: اگر بندگان خداوند، متوجه این عظمت‌ها و برکات و رحمت و مغفرت الهی در این ماه شوند، قطعاً برای درک آن عظمت و برکات، سر از پا نمی‌شناسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، در ادامه گفت: نکته بعدی پیرامون عظمت این ماه است؛ به‌طوری‌که اگر توجه داشته باشیم به این نکته مهم که «ماه رمضان، ماه میهمانی خداست..» قطعاً حال و هوای معنوی ما به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

چک سفید خداوند متعال برای بندگان روزه‌دار

وی افزود: خداوند متعال در این ماه سفره ضیافتی را گسترانیده و همه بندگانش را بر این سفره پر نعم و فضیلت دعوت کرده است؛ به‌طوری‌که پیامبر اعظم(ص) در توصیف ماه مبارک رمضان، می‌فرماید؛ «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله...» این ماهی است که شما در آن به ضیافت الهی دعوت و از اهل کرامت الله قرار داده شدید.

این پژوهشگر حوزوی، بیان کرد: کاملاً مشخص است که ماه رمضان، سرچشمه تمام برکات بوده و چقدر خوب است که مؤمنین از این ویژگی‌ها مطلع بوده و با آن‌ها مأنوس شوند.

آداب میهمانی خداوند متعال

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با بیان اینکه انسان در ماه رمضان باید خود را میهمان خداوند متعال بداند، گفت: میهمانی رفتن و در خانه میزبان بودن آدابی دارد و شناخت میزبان هم دقت نظر می‌طلبد. آن‌هم میزبانی که در این ماه، اهل بریز و بپاش است و به‌نوعی چک سفیدی کشیده و می‌خواهد همه بندگانش را بهره‌مند کند؛ پس خوشا به حال کسی که متوجه این ویژگی باشد و خوب بندگی کند تا از این ضیافت الهی کمال بهره را ببرد.

وی در پایان ابراز داشت: ماه رمضان، ماه حبیب و طبیب است و باید مداوم این زمزمه را داشته باشیم که؛

الهی این گنه پیشه غریب است....بود بیمار و محتاج طبیب است

به مسکین کن عطا حال مناجات....ز وی بنما روا یا رب تو حاجات

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha