سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حاجتی ، امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، «روزه» را تنها پاداش بندگان به خداوند متعال دانست و گفت: هیچ‌کدام از عبادت‌ها، جز «روزه» این قابلیت را ندارد که انسان بتواند آن را به‌عنوان هدیه به خداوند متعال تقدیم کند؛ در حقیقت، صوم و روزه این قابلیت را دارد که در مقابل شکر و نعم، به منعم همه نعمت‌ها تقدیم شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، در دومین جلسه از سلسله مباحث «ضیافت بندگی» که از سوی رسانه رسمی حوزه در خوزستان به‌صورت مجازی اجرا می‌شود، اظهارداشت: بی‌تردید کسی از ماه مبارک رمضان بیشترین استفاده را می‌برد، که بیشترین آشنایی با آن ماه مبارک را داشته باشد.

ضیافتی برای جان‌ها و روح‌های پاک بندگان...

وی با اشاره به اینکه «هرکس که بیشتر این ماه مبارک را شناخت، از این سفره نعمات الهی، بهره بیشتری خواهد برد»، افزود: به این دلیل است که پیامبر اعظم(ص) پیش از فرا رسیدن ماه مبارک، در خطبه معروف شعبانیه، پرده از واقعیت ماه رمضان کنار زده و فرمودند؛ «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ» بندگان خدا...! این ماه، ماهی است که خداوند شما را به ضیافت میهمانی خودش دعوت کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، با طرح این پرسش که «چرا در میهمانی ماه رمضان، پرهیز از خوردن و آشامیدن، اولین شرط ورود به آن است!؟» گفت: مشخص است که خداوند سبحان، میهمان سرای ماه مبارک رمضان را برای ضیافت جان‌ها و روح‌های پاک بندگان و دوستانش فراهم کرده؛ نه بدن‌های گِلی و وجود مادی آن‌ها...!؛ بنا بر این نخستین سؤالی که در رابطه با عظمت این میهمانی به ذهن می‌رسد، این است که «خداوند سبحان چگونه از بنده خودش پذیرایی می‌کند!؟».

تنها پاداش بندگان به خداوند متعال...

این استاد حوزه، ادامه داد: در حدیث قدسی که امام باقر و امام صادق(ع) از وجود مبارک پیامبر(ص) نقل فرمودند، آمده است؛ «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی عَلَیْهِ» یعنی «خداوند متعال فرموده روزه و صیام عبادتی است که پاداش آن را اختصاصا من می‌دهم...».

وی افزود: با توجه به معنای این روایت یعنی خداوند متعال فرموده که «اگر بنده‌ای بخواهد به من هدیه‌ای دهد و شکر نعمت‌های من را به‌جای آورد، روزه جزا و پاداش من است».

دوای تمام دردها و رفع تمام نیازها و خلأهای روحی و معنوی بشر...

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، «روزه» را دوای تمام دردها و رفع تمام نیازها و خلأهای روحی و معنوی بشر دانست و گفت: بی‌دلیل نیست که در بعضی از روایات آمده است که «موقع افطار پرده‌های بین بنده و خداوند برداشته می‌شود» و در واقع به نظر می‌رسد، روزه و حقیقت روزه، انسان را خدایی و الهی می‌کند.

بیشتر بخوانید؛

ماه رمضان؛ فرصتی طلایی برای شروع دوباره زندگی معنوی‌

این استاد حوزه، تصریح کرد: روزه‌داری که چشم، زبان، بدن و قلمش را در ماه مبارک رمضان، بیش‌ازپیش با خواسته‌های الهی تنظیم کند؛ یعنی بیشتر در محور عبودیت قرار گرفته و متصف به اخلاق الهی و معنوی شده است.

وی افزود: از این عبارت در بعضی از قرائت‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از عبادت‌ها، جز «روزه» این قابلیت را ندارد که انسان بتواند آن را به‌عنوان هدیه به خداوند متعال تقدیم کند؛ در حقیقت، صوم و روزه این قابلیت را دارد که در مقابل شکر و نعم، به منعم همه نعمت‌ها تقدیم شود.

دعوتی فرا بهشتی...

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، ماه مبارک رمضان را متمایز از سایر ماه‌های سال دانست و گفت: اینکه پیامبر(ص) فرمود؛ «دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ»؛ (شما در این ماه به ضیافت الهی دعوت شدید)، عبارت «ضیافت الهی» در واقع دعوت به بهشت است؛ بلکه فراتر از بهشت... چراکه در این ماه مواجه با یک دعوت فرا بهشتی هستیم. یعنی بهشت ملاقات پروردگار... .

وی در پایان اظهارداشت: هرکس با حقیقت این میهمانی آشنا شود، قطعاً بهره بیشتری هم خواهد برد و بی‌تردید یکی از درخواست‌های انسان‌های مؤمن در این ماه از خداوند متعال، باید کسب توفیق و درک واقعیت ضیافت الهی در ماه رمضان باشد.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "ضیافت بندگی" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha