پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست خبری معرفی نرم افزار نهج البلاغه مرکز کامپیوتری نور

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) گفت: امروز با جامع‌ترین نرم‌افزار در خصوص نهج‌البلاغه گردآوری و تهیه شده است که در واقع گام نخستین مرکز نور برای پژوهش در معارف امام علی (ع) است.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌ اکبر راشدی نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن نهج‌البلاغه همراه اظهار داشت: خطبه‌ها و سخنرانی‌های حضرت علی (ع) از منظر قدسی و معرفت افزایی اهمیت فراوانی دارد و سعی کرده‌ایم در یک مسیر علمی و پژوهشی بتوانیم تمامی فرمایشات حضرت را جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: هزاران سخن از حضرت بیان شده که تبیین و بیان آن‌ها برای جهان بشریت از اهمیت فراوانی برخوردار است.

حجت الاسلام راشدی افزود: طبق آمار مسعودی مورخ که در قرن چهارم بیان کرده ۴۸۰ خطبه در اختیار مردم در آن زمان قرار داشت اما بعد از ایشان سید مرتضی رضی می‌گوید بیش از ۴۸۰ خطبه گردآوری شده است.

وی با بیان این‌که در طول زمان این خطبه‌ها از بین رفته‌اند، تأکید کرد: هم‌اکنون نصف این خطبه‌ها باقی‌مانده است و سیدرضی نیز قصد گردآوری همه خطبه‌ها را نداشت و می‌خواست هر خطبه‌ای که از فصاحت و بلاغت فراوان‌تری برخوردار است جمع‌آوری کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تصریح کرد: تلاش ما این است هر سخن، روایت و خطبه‌ای که از حضرت وجود دارد را تجمیع کرده و در قالب دانشنامه حضرت امیر)ع) منتشر کنیم.

وی ادامه داد: امروز نسخه اول و بخش ابتدایی این دانشنامهٔ در قالب نهج‌البلاغه همراه منتشر می‌شود.

حجت الاسلام راشدی افزود: در این نرم‌افزار موبایلی که به نام نهج‌البلاغه همراه نام‌گذاری شده است در ابتدا از ۱۲ شرح استفاده شده که جز قوی‌ترین شرح‌ها است.

وی تصریح کرد: همه ترجمه‌های نهج‌البلاغه از قدیمی‌ترین که در قرن ۵ نوشته شده تا جدیدترین ترجمه‌ها که در مجموع ۳۵ ترجمه است، در این نرم‌افزار موبایلی آمده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) ادامه داد: فهرست درختی نمایه‌های موضوعی کتاب فرهنگ معارف نهج‌البلاغه (محمد دشتی) به زبان فارسی و کتاب نهج‌البلاغه (نسخه بنیاد نهج‌البلاغه) به زبان عربی، با قابلیت اتصال به فرازهای نهج‌البلاغه در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

حجت الاسلام راشدی نیا با بیان این‌که متن نهج‌البلاغه به‌صورت گویا آمده است، گفت: امروز با جامع‌ترین نرم‌افزار در خصوص نهج‌البلاغه گردآوری و تهیه شده است که در واقع گام نخستین مرکز نور برای پژوهش در معارف امام علی (ع) است.

وی تأکید کرد: در گام بعدی قصد داریم تمام معارف ایشان را از منابع حدیثی، تاریخی و...گردآوری کنیم و در ادامه پژوهش‌هایی که پیرامون بیانات حضرت صورت‌گرفته گردآوری خواهد شد تا دانشنامه جامع امیرالمؤمنین (ع) گردآوری و منتشر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha