جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محرومان

حوزه/ مدیران مدارس علمیه شهرستان همدان و مدرسه علمیه بهار در پیامی نسبت به افطاری رئیس جمهور واکنش نشان دادند و به جهت همدردی با عموم مردم که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ضمن واریز این مبلغ به حساب امور خیریه، از دیگر طلاب استان نیز برای پیوستن به کمپین دعوت کردند.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، مدیران مدارس علمیه شهرستان همدان و مدرسه علمیه بهار در پیامی نسبت به افطاری رئیس جمهور واکنش نشان دادند و به جهت همدردی با عموم مردم که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ضمن واریز این مبلغ به حساب امور خیریه، از دیگر طلاب استان نیز برای پیوستن به کمپین دعوت کردند.  

در این پیام آمده است: 

در پی واریز مبلغی از طرف دولت به عنوان افطاری به حساب طلاب و روحانیون، بدین وسیله نظر مدیران ۵ مدرسه شهرستان همدان مدرسه علمیه بهار را به اطلاع طلاب گرامی می‌رسانیم:

روحانیت در طول تاریخ همیشه در سختی‌ها و گرفتاری‌ها در کنار مردم و همراه آنان بوده است.

در ۸ سال دولت تدبیر، بیشترین کسری بودجه‌ها به حوزه تعلق داشته است و با وجود آنکه از نظر اقتصادی به شدت در تنگنا بوده و در این هشت سال جنگ اقتصادی که عمدتاً ناشی از بی‌تدبیری دولت بوده این مشکلات تشدید نیز شده است و حتی در ایام کرونا که برای اکثر مردم بسته معیشتی توزیع شد، طلاب از آن بی‌بهره بودند.

البته بزرگترین درس حوزه به طلاب، داشتن عزت نفس و اکتفا به حداقل‌های وسایل زندگی است.

با اذعان به این نکته که عموم طلاب و روحانیون در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارند، اگرچه استفاده از این مبلغ اشکال شرعی ندارد، اما به دلیل احتمال سوء استفاده سیاسی در جهت تخریب وجهه روحانیت در ایام انتخابات و همچنین جهت همدردی با عموم مردم که در مشکلات اقتصادی غوطه‌ور هستند، بسیار مناسب است، روحانیون در صورت تمایل وجه دریافتی را برای امور خیریه مانند: کمیته امداد، بهزیستی و یا مراکز خیریه دیگر واریز نمایند و رسید آن را در فضای مجازی منتشر نمایند تا همچنان دامن روحانیت از لوث تهمت‌ها پاک بماند.

و من الله التوفیق و الله المستعان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 0
    عبارت زیر را از متن بیانیه فوق کپی پیست می کنم در متن خبر این عبارت آمده است: «وجه دریافتی را برای امور خیریه مانند: کمیته امداد، بهزیستی و یا مراکز خیریه دیگر واریز نمایند و رسید آن را در فضای مجازی منتشر نمایند» همانطور که متن خبر آمده است بیانیه مربوط به فقط شش نفر مدیر مدرسه است که گویا به دلیل شاغل بودن این افطاری برای آنها واریز نشده است به همین دلیل است که مدیران مدرسه فوق از دیگر طلاب خواسته اند افطاری را به خیریه ها داده و سپس رسید فیش واریزی خود به خیریه را در فضای مجازی منتشر کنند. زیرا اگر خودشان افطاری را به خیریه وایز کرده بودند که رسید آن را منتشر می کردند. بنابراین خبر فوق مربوط به طلاب همدانی نیست ، بلکه مربوط به شش نفر مدیر مدرسه همدان است. که گویا خودشان هم به دلیل شاغل بودن اساساً هیچ وجهی جهت افطاری دریافت نکرده اند. در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم : إنَّ الحَسَنَ وَ الحُسَینَ علیهماالسلام كانا یغمِزانِ مُعاوِیةَ وَ یقولانِ فیهِ وَ یقبَلانِ جَوائِزَهُ . منبع : دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۳، ص ۳۸-۳۹ حسن و حسین علیهماالسلام از معاویه عیب می گرفتند و از او انتقاد می كردند ؛ ولی عطایایش را می پذیرفتند .
  • محمدجواد IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 1
    باسلام مدیران مدارس علمیه شاغل و استخدام نبوده و دریافتی آنها از حداقل حقوق کارگری هم پایین تر است و هیچگونه مزایای از قبیل بیمه کارمندی ، حق سنوات و ... را ندارند. لذا خود آنها قبل از انتشار بیانیه وجه دریافتی را عودت داده اند و فیش واریزی آنها موجود است.کونوا دعاه الناس بغیرالسنتکم
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    بزرگواری که با نام «محمدجواد» کامنت گذاشته اید، در متن بیانیه فوق تصریح شده است که این مدیران از طلاب دعوت کرده اند که وجه افطاری را به خیریه بدهند و سپس رسید فیش بانکی را در فضای مجازی منتشر کنند. ولی شما می فرمایید که این شش مدیر وجه را به جای اینکه به خیریه بدهند «عودت» داده اند؟؟ یعنی به کاری که خودشان دعوت کرده اند عمل نکرده اند؟ علاوه بر اینکه شما کامنت گذار محترم به نام «محمدجواد» می فرمایید رسید فیش عودت وجه هم موجود است ولی منتشر نکرده اند خوب چرا از طلاب خواسته اند که فیش را در فضای مجازی منتشر کنند ولی خودشان عمل نمی کنند؟
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    1 0
    اگر این پول حلال است ولی به دلیل خطر سوء استفاده دشمن نباید مصرف کرد، عموم مراجع تقلید شرط مصرف شهریه و دریافت وجوهات شرعی توسط طلاب را نیازمند بودن طلبه اعلام کرده اند زیرا شهریه از وجوهات شرعی تأمین می شود. و شرط استفاده از وجوهات شرعی این است که طلبه تنها راه امرار معاشش دریافت شهریه باشد و از محل دیگری پول دریافت نکرده باشد. بنابراین اگر طلبه ای با دریافت مبلغی نیاز مالی اش برطرف می شود دیگر جایز نیست که شهریه بگیرد. بنابراین این طور نیست که طلبه ای بگوید من این مبلغ اهدایی برای افطاری را نمی گیرم زیرا با دریافت وجوهات شرعی و شهریه، امرار معاش می کنم. بلکه برعکس است. و مراجع تقلید گفته اند اگر پولی دریافت می کنید و از مسیر دیگری امرار معاش می کنید نباید شهریه بگیرید.
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    1 0
    جالب است که این شش مدیر مدرسه علمیه در بیانیه خود چنین نوشته اند: «بسیار مناسب است، روحانیون در صورت تمایل وجه دریافتی را برای امور خیریه مانند: کمیته امداد، بهزیستی و یا مراکز خیریه دیگر واریز نمایند و رسید آن را در فضای مجازی منتشر نمایند» به نظر می رسد هیچ یک از این شش مدیر مدرسه علمیه حتی یک طلبه نیازمند و فقیر در شش مدرسه علمیه تحت مدیریت خود نمی شناخته اند که ناچار شده اند پول را به مراکز خیریه بدهند. حتی اگر این مقدار بی اطلاع از وضعیت مالی طلاب خود هستند کافی است به لیست شهریه طلاب نگاه کنند و متوجه شوند چه تعداد با سن خیلی بالا هنوز شهریه مجردی می گیرند و توان ازدواج نداشته اند.