پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
image.png

حوزه/ طرف‌های انتخابات در خاطر داشته باشند که مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی علاوه بر رصد رفتارهای انتخاباتی، نسبت به وعده‌ها و سخنان و اعمال ناپسند انتخاباتی، حساس می‌باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع انتخابات و رعایت انصاف گفت: بهترین دلدادگی و اقتداء به ولایت امیر مؤمنان علی (ع)، آموختن و به کار بستن سخنان و توصیه‌های آن امام همام می‌باشد، یقیناً الگوپذیری و توسعه رفتار علوی در تمام بخش‌های جامعه بویژه برای مسئولین و فعالین اجتماعی، مسیر را برای رسیدن به کمالات و توفیقات حقیقی جامعه هموار می‌سازد و در پرتو همین تعالیم به سعادت می‌رسد.

عمل انسانها، جامعه را تغییر و همراه با ترقی می‌سازد

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: یک قاعده کلی و همیشگی آن است که شخصیت انسانهای ممتاز، موجّه و موفق بواسطه مزین شدن به صفات حسنه و زدودن صفات رذیله، ساخته می‌شود که انسانها در هر دو بُعد ایجابی و سلبی نیازمند سعی و تلاش می‌باشند؛ محاسن رفتاری بویژه مکارم اخلاق اموری هستند که بیشتر در عمل انسانها نمود پیدا می‌کنند و خود را در جامعه پیشرفته نمایان می‌سازند و این اصل مسلّم که «عمل انسانها، جامعه را تغییر و همراه با ترقی می‌سازد» را تداعی و تثبیت می‌کند.

تحقق عدالت، پایه و نشانه ترقی جامعه

این استاد حوزه اظهار داشت: تحقق عدالت فراگیر در جامعه و رفتار براساس عدالت، یک خواسته‌ی عمومی و برآمده از فطرت انسانها است، حتی در موارد سخت و در برابر دشمنان آنچه که مهم است، محوریت عدالت در تقابل با دشمنان است و این بخاطر اهمیت تأثیر و آثار عدالت در تمام بخش و رویدادهای اجتماعی می‌باشد؛ قران کریم مصداق بارز تقوا را عمل همراه با عدالت در تمام شئون زندگی بر می‌شمارد و می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَیٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ - مائده ۸»

رعایت انصاف زمینه‌های تحقق عدالت فراگیر را مهیا می‌کند؛

وی افزود: انصاف از برترین فضائل اخلاقی است که بر رعایت مساوات و برابری در رفتار با دیگران تأکید دارد امام علی علیه السلام می‌فرماید: «الإنصافُ أفضَلُ الشِّیَمِ، انصاف داشتن، برترین خصلت هاست» در حقیقت انصاف به معنای عدالت‌ورزی و رفتار درست و مطابق با عدالت، رعایت حقوق و ضد ظلم وتعصب‌های بی‌جا و ضایع کردن افراد وحقوق آنها می‌باشد، معمولاً انصاف را به سه قسم انصاف در سخن، انصاف در عمل و انصاف در قضاوت، تقسیم می‌کنند که نشانگر وسعت دایره مراعات انصاف در تمام فعالیت‌ها می‌باشد.

توصیه امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی (ع) در رعایت و بکارگیری انصاف با دیگران

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: امام علی علیه السلام در یکی از توصیه‌های خود (نهج‌البلاغه نامه - نامه ۳۱) حقیقت انصاف را به صورت برجسته و واضحی بیان می‌فرماید و در مراعات آن تأکید دارند، آن حضرت می‌فرماید:
«یا بُنَیَّ اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِک وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ کَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْکَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِکَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَیْرِکَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِکَ، وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ یُقَالَ لَک؛ ای فرزندم! خود را در آنچه میان تو و دیگران است، ترازویی پندار، پس برای دیگران دوست بدار آنچه برای خود دوست می داری و برای دیگران مخواه آنچه برای خود نمی خواهی و به کس ستم مکن همان گونه که نخواهی که بر تو ستم کنند. به دیگران نیکی کن، همان گونه که خواهی که به تو نیکی کنند. آنچه از دیگران زشت می داری از خود نیز زشت بدار. آنچه از مردم به تو می رسد و خشنودت می سازد، سزاوار است که از تو نیز به مردم همان رسد. آنچه نمی دانی مگوی، هر چند، آنچه می دانی اندک باشد و آنچه نمی پسندی که به تو گویند، تو نیز بر زبان میاور»

وی بیان داشت: یقیناً این بیان نورانی، فقط در رفتارهای اجتماعی کم اثر خلاصه و محدود نمی‌شود، بلکه حرکت کلی جامعه در ابعاد کلان فعالیت‌های اجتماعی نیز نیازمند رعایت انصاف در هر سه بخش انصاف در قول، عمل و قساوت‌ها می‌شود و پایه‌گذار رسیدن به مطلوب با روش صحیح و منطبق با دیانت و عقلانیت می‌باشد.

جامعه فاصله گرفته از انصاف، انتظار تحقق عدالت را نمی‌تواند داشته باشد

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه انتظار تحقق عدالت در جامعه، انتظاری بجا و حق مردم و جامعه اسلامی می‌باشد ادامه داد: اما سخنان و رفتارهای خارج از شأن جامعه اسلامی و سخنان و قضاوت‌های به دور از انصاف، این انتظار را به جایی نمی‌رساند. بنابراین انتظارات را باید مطابق با رفتارهای جامعه سنجید که در بحث عدالت باید این سنجش صورت پذیرد که آیا جامعه و مخصوصاً فعالان سیاسی با معیارها و منطق صحیح که در رأس آنها رعایت انصاف نسبت به یکدیگر است، حرکت می‌کنند یا تمام توجه به خواسته‌ها و مطالبات درست یا نادرست متمرکز گردیده، از این‌رو در رسیدن به مقصد و مطلوب بویژه نهادینه شدن و تحقق عدالت در جامعه باید از شعارزدگی‌ها و شعاردهندگان! فاصله گرفت.

سه اثر مهم برای رعایت انصاف در بیان امیرالمؤمنین علیه السلام

این استاد حوزه افزود: در بیانات امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام، آثار مهمی عمل براساس انصاف شمرده شده است که به سه اثر مهم اشاره می‌شود و ناگفته پیداست که این سه اثر برای جامعه و رویدادهای آینده نزدیک کشورمان یعنی امر مهم انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی، درس‌های مهمی برای کسانی که نقش و فعالیت بیشتری در این عرصه دارند، دارا می‌باشد
اول: رفع اختلاف‌ها و زمینه‌ساز بودن برای وحدت جامعه، می‌فرماید: «الإنصافُ یَرفَعُ الخِلافَ، و یُوجِبُ الائتِلافَ؛ انصاف، اختلافات را از بین می‌برد و موجب الفت و همبستگی می‌شود.
دوم: انصاف زمینه‌ساز تحقق ملکه عدالت در افراد، می‌فرماید: «مَن کَثُرَ إنصافُهُ تَشاهَدَتِ النُّفوسُ بتَعدیلِهِ؛ هر که انصافش زیاد باشد، انسانها به عادل بودن او گواهی دهند. (غررالحکم / ۸۴۰۸)
سوم: قدرت واقعی همراه با انصاف، قدرتمندی محسوب می‌شود، می‌فرماید: زَکاةُ القُدرَةِ الإنصافُ؛
زکاتِ قدرت، انصاف است»

انتخابات نمونه امتحان در مراعات انصاف

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به انتخابات و مراعات انصاف در آن گفت: همواره انتخابات‌ها همراه با تبلیغات و رقابت میان نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان بوده، بیان ویژگی‌ها و امتیازات افراد، امری بدیهی است اما نوع بیان و پرداختن به واقعیت‌ها و دور بودن از امور غیر واقعی، لازمه‌ی بک رقابت سالم می‌باشد در همین مواقع گاه میدان رقابت به میدان تخریب و تهمت تبدیل می‌شود، آنچه که مرز میان امور واقعی و امور واهی را مشخص می‌کند، رعایت انصاف در تمام مراحل انتخابات است که در نظام اسلامی و اخلاق اجتماعی امری لازم‌الرعایة از طرف همگان بویژه گروه‌ها و جناح‌ها می‌باشد.

وی اضافه کرد: در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که طرف‌های انتخابات در خاطر داشته باشند که مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی علاوه بر رصد رفتارهای انتخاباتی، نسبت به وعده‌ها و سخنان و اعمال ناپسند انتخاباتی، حساس می‌باشند، باور به اینکه مردم «سیاست‌ورزی بدون اخلاص و اخلاق را چیزی جزء تزویر و منفعت‌طلبی نمی‌دانند» و «سیاست‌ورزی بدون رعایت انصاف و معیارهای اخلاقی، سیاستگذاری‌ها را غلط و جریان اسلامی جامعه را به انحراف می‌کشاند» و «تکلیف‌مداری جنبه شعاری ندارد بلکه عمل همراه با اخلاص است» و «جامعه اگر با مغلطه‌گری روبرو شود، سریع عکس‌العمل نشان می‌دهد چون جامعه، جامعه‌ی عقلاء است» و «اخلاق زمامداری و صلاحیت صاحبان منصب، از هر واجبی واجب‌تر است» «اتهام‌زنی و له کردن دیگران برای برخی نباید پله ترقی! محسوب شود» و امور دیگری که به نظام اسلامی اعتبار و آبرو می‌دهد تا به فضل الهی یک انتخابات در تراز انقلاب اسلامی و در شأن ملت شریف و فهیم ایران رقم خورد و گام دوم انقلاب با تعهدی دوچندان با حضور مسئولین لایق، رقم خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    سلام علیکم من از شما سوال می کنم نامه امیرالمومنین به امام حسن کدام نامه است؟ ٣۵ یا ٣١؟ یعنی اینقدر باید نهج البلاغه غریب باشد که معروفترین نامه آن را هم ندانیم که چه شماره ای دارد؟!

    پاسخ سایت: خبرگزاری حوزه ضمن تشکر از تذکر این دوست گرامی .موفقیت و به کامی را برای ایشان آروزمند است .