پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سمینار مجازی " آزادی قدس و مسئولیت ما "

حوزه/ سمینار مجازی روز قدس با عنوان" آزادی قدس و مسئولیت ما" توسط نمایندگی جامعة المصطفی العالمیة در پاکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سمینار مجازی روز قدس با عنوان" آزادی قدس و مسئولیت ما" همزمان با روز جهانی قدس توسط اداره ارتباطات و امور بین الملل نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان  و با حضور علماء ، فعالان دینی و دانشگاهی از مذاهب مختلف برگزار شد.

برنامه روز جهانی قدس امسال نیز به دلیل شرایط شیوع ویروس جهانی کرونا به طور مجازی در صفحه فیسبوک جامعه المصطفی العالمیه به صورت آنلاین و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

در این سمینار مجازی حجج اسلام و المسلمین محمد امین شهیدی رئیس حزب امت واحده پاکستان، حیدر علوی از علمای برجسته اهل سنت، پروفسور دکتر عبدالباسط مجاهد رئیس  شعبه تاریخ دانشگاه آزاد علامه اقبال لاھوری، سید مرید حسین نقوی نایب رئیس وفاق المدارس الشیعه پاکستان، دکتر محمد اعجاز نگری معاون آموزش نمایندگی جامعة المصطفی، دکتر سید نسیم حیدر زیدی مدیر جامعة المصطفی العالمیه  کراچی، انیس الحسنین خان مدیر ارتباطات و امور بین الملل نمایندگی و مدیر واحد برادران جامعة المصطفی العالمیه اسلام آباد و دکتر ندیم عباس بلوچ کارشناس اداره ارتباطات نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان حضور داشتند و در این سمینار مجازی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری وجاهت رضا آغاز شد و در ادامه مهمانان این سمینار مجازی به بیان دیدگاهای خود پرداختند.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین محمد امین شهیدی به اهمیت مسئله فلسطین و روز قدس اشاره کرد و گفت: تمام مسلمانان باید برای آزادی قدس شریف از چنگال اسرائیل نقش خود را ایفاء نمایند، ما فقط با وحدت می توانیم این مسئله مهم جهان اسلام را حل کنیم.

وی ادامه داد: لازم است که مسئله فلسطین و غزه بالاتر از شیعه و سنی مطرح شود؛ جنایات اسرائیل باید محکوم شوند اگر چنانچه کشورهای اسلامی به وظایف خود در قبال این مسئله احساس مسئولیت می‌کردند تاکنون قدس از دست اشغالگران چندین بار آزاد می شد.

آقای شهیدی تأکید کرد: مجامع بین‌المللی و نهادهای بین‌المللی هم برای حل این مسئله اقدامات جدی و عملی انجام نداده‌اند، لذا امام خمینی(ره) با احساس مسئولیت خطیر الهی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را  روز جهانی قدس نام گذاری کردند.

وی در ادامه یادآور شد: امید است تا با برگزاری سمینار های این چنینی، بتوانیم نقش مهمی را در دفاع از مردم مظلوم فلسطین ایفاءکنیم.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

حجہ الاسلام والمسلمین سید مرید حسین نقوی نایب رئَیس وفاق المدارس الشیعه پاکستان در سخنان خود در این سمینار گفت: امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال 1979میلادی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام کردند و یک حرکتی بزرگ و سودمند برای مسلمانان آغاز کردند تا مسلمانان جهان بتوانند با حضور در راهپیمایی‌های روز قدس همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین و قدس عزیز ابراز کنند.

ایشان گفت:  فلسطین و قدس متعلق به همه مسلمانان است و همچنین قدس قبله اول مسلمانان برای تمام مسلمانان جهان نیز مقدس است. این شهر فقط مال فلسطینی ها نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان است. اسرائیل غاصب می‌خواهد جغرافیای فلسطین را تغییر دهد. ما مسلمانان به این رژیم اجازه این کار را نخواهیم داد.

روحانی معروف اھل سنت حیدر علوی هم در این سمینار مجازی گفت: یکی از ارکان مهم و اساسی امت اسلامی، اخوت اسلامی است.

وی  افزود: در منابع اسلامی، بحث اخوت به اندازه‌ای صریح و روشن مطرح شده است که قابل انکار نیست. حضرت پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند که مسلمانان در پیوند اخوت دینی، مانند جسم واحد هستند که اگر یکی از اعضای آن آسیب ببیند، سایر اعضاء نیز آرامش نخواهند داشت.

آقای علوی اظهار داشت: در حقیقت صحبت از قدس و مقاومت فلسطین بدون یادآوری بزرگ مرد تاریخ حضرت امام خمینی رہ  امکان پذیر نیست. ایشان با مقرر کردن جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، باعث زنده ماندن مسئله فلسطین شد. پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی باید خیانتکاران به فلسطین را از صفوف خود خارج کرده و برای آزادی قدس شریف قبله نخست مسلمانان جهان و نجات مردم مظلوم فلسطین از دست جنایتکارترین رژیم جهان تلاش کنند.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

پروفسور دکتر عبدالباسط مجاهد رئیس  شعبه تاریخ دانشگاه آزاد علامه اقبال لاھوری در سخنانی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم پیرامون فضائل و اهمیت بیت المقدس می فرماید: « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا»؛ پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم.

وی عنوان کرد: در واقع قبله انبیاء بنی اسرائیل بیت المقدس بوده است؛ لهذا بعد از آنکه خداوند متعال پیامبراسلام را به پیامبری مبعوث نمودند و ایشان به مدینه هجرت کردند، تا حدود هجده ماه قبله نبی اکرم  ص به طرف مسجدالاقصی بوده است که نشان از اهمیت این مکان مقدس دارد.

وی در پایان تاکید کرد: وظیفه مسلمین عالم می باشد که  قبله اول مسلمین را از چنگال صهیونیست ها آزاد کنند؛ همگان باید با اتحاد و همبستگی یک دغدغه ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند و با کمک دولت های خود  وارد میدان شوند. واین مسئله فلسطین با برگزاری راھپیمایی حل نخواھد شد ما باید تمام سال اذھان مردم را آمادہ کنیم تا این مشکل جهان اسلام حل شود و فلسطینی ھای مظلوم به حق خود برسند.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین محمد اعجاز نگری در سخنانی در این سمینار ضمن همبستگی با مردم مظلوم فلسطین گفت: حکم اسلام و پیامبر اکرم(ص) دفاع از مظلوم در برابر ظالم است به همین دلیل مردم مسلمان پاکستان به حمایت از مردم فلسطینی ادامه می دهند و هرگز آنها را تنها نمی گذارند.

وی گفت: این روزها شاهد دسیسه ها در جهان برای عادی سازی روابط بین امت اسلامی با رژیم صهیونیستی هستیم جا دارد از این تریبیون از جمهوری اسلامی ایران که همچنان به فکر مردم مظلوم و رنج کشیده فلسطین هست  تا بتوانند سرزمین خود را از یوغ صهیونیسم آزاد کنند تشکر کنم.

وی بیان داشت: صلح جهان اسلام با رژیم صهیونیستی مغایر با مصالح ملی کشورهای اسلامی و غیرت و هویت اسلامی است.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

حجت الاسلام و المسلین نسیم حیدر زیدی در سخنان خود در این سمینار گفت: مسئله آزادی فلسطین برای مسلمانان همواره اولویت داشته و در این راستا همه ما باید به تلاش خود بیفزاییم.

وی گفت: پاکستان همیشه برای کمک به مسلمانان پیش قدم بوده و هست. پاکستان همیشه مدافع مظلومان کشمیر، فلسطین بوده و همواره با محکوم کردن جنایات اسرائیل و دفاع از مظلوم ، روحیه‌ای تازه به مبارزات مردم فلسطین بخشیده است.

ایشان افزود: امروز تمامی امت ھا  نه تنها باید علیه ظلم و ستم اسرائیل فریاد بزنند، بلکه باید به دنیا ثابت کنند که اسلام دین صلح، امنیت، سلامتی، حق و عدالت است؛ چرا که اسلام برای حقوق انسان و برقراری عدالت  قربانی داده است.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین انیس الحسنین خان در این سمینار ضمن تقدیر و تشکر از ھمه شرکت کنندگان برای حضور در این سمینار و ابراز ھمبستگی با مردم مظلوم فلسطین در سخنانی گفت: فرمان تاریخی امام خمینی رہ و نام گذاری جمعه آخر ماہ مبارک رمضان به نام روز جھانی قدس نشان از بصیرت و دور اندیشی آن حکیم فرزانه است که مشعل راهی برای ھمه مسلمان شد.

وی گفت: قدس متعلق به همه مسلمانان است و ضرورت بر این امر است تا با اتحاد و یکپارچگی میان مسلمانان و  کشور ھای دنیای اسلام، می توان بر رژیم صهیونیستی غلبه کرد و نخستین قبله مسلمانان را از چنگ صهیونیست ها آزاد سازیم.

وی گفت: صدای آرمان مردم فلسطین باید در گوشه گوشه جهان شنیده شود. ما باید در کنار برادران مظلوم فلسطینی بایستیم و با مردم مظلوم فلسطین ابراز همبستگی خود را نشان دهیم.

سمینار مجازی "آزادی قدس و مسئولیت ما " در پاکستان برگزار شد

اجرای این برنامه را دکتر ندیم عباس بلوچ کارشناس اداره ارتباطات و امور بین الملل نمایندگی المصطفی در پاکستان بر عهده داشت. وی از مهمانان تقدیر و تشکر کرد و در سخنان خود به اھمیت مسئله فلسطین و مسئولیت مسلمانان عالم در قبال مردم فلسطین اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha