جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی در ادامه سلسله مباحث نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر به تبیین نگاه داشتن اسرار از نگاه روایات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث نامه ۵۳ امیرالمؤمنین علیه السلام اظهار کرد: توصیه دیگری حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر دارند حفظ اسرار مردم است.

وی در ادامه اضافه کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «ای مالک از میان مردم و رعیت و ارباب رجوع کسانی که بیشتر به دنبال عیوب دیگران هستند را از خودت دور کن و دشمن بدار»، برخی به این شکل هستند که برای عزیز کردن خود عیوب دیگران را پیدا می کنند و از دیگران پیش مسئولان و کارگزاران سعایت می کنند این کار در ادارات نیز بسیار است، حضرت می فرماید مسئول، مدیر و حاکم از همه سزاوارتر است که عیوب مردم را بپوشاند، بنابراین ای مالک بر ملا مکن عیوبی که نزد تو پنهان است، بلکه بر تو واجب است که عیوبی که از مردم به تو گزارش می شود را تطهیر کنی یعنی آن را حمل بار صحت و توجیه کن تا خداوند هم عیوبی که از تو عیان نشده را برملا نکند، بنابراین هرچه می توانی عیوب دیگران را بپوشان چراکه عیوبی که از مردم دوست داری بپوشانی خداوند نیز عیوب تو را خواهد پوشاند.

مدیر حوزه علمیه فارس به انواع سرّ و راز اشاره و عنوان کرد: کنند سرّ اقسامی دارد؛ قسم اول سر خویشتن است، قسم دوم سرّ دیگران است و قسم سوم هم سرّ حکومت و حاکمیت است.

در روایات امانت داری نسبت به اسرار مورد تاکید قرار گرفته به گونه ای که حفظ نکردن سرّ دیگران نوعی خیانت معرفی شده است، حضرت امیر(ع) می فرماید کسی که سری را که نزد او به ودیه گذاشته شده است برملا کند خیانت کرده است.

وی افزود: در روایتی بیان شده است که خیر دنیا و آخرت در مکتوم نگاه داشتن راز و دوستی با نیکان و شر دنیا در افشای سر دوستی با بدان جمع شده است، حضرت به اباذر نیز می فرمایند: افشای سرّ برادر مومن خیانت است، از این رو در جلسات خصوصی نباید صحبت ها را بیرون برد و الا امانت داری نشده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام فرمود، محبوب ترین فرد نزد من کسی است که عیوب من را به خودم بگوید، البته گاهی مدیر می خواهد کسی را به کارگیری کند و گاهی هم در خصوص ازدواج است که در مقام مشورت اشکال ندارد.

وی با بیان اینکه رعایت سرّ نظام از واجبات است، گفت: مشکلی که با برخی از کارگزاران نظام داریم این است که سرّ نظام اسلامی را نگاه نمی دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha