پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 958051
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور، کارشناس رسانه ای احکام شرعی در صوتی که در اختیار رسانه رسمی حوزه های علمیه قرار داد، به سؤالات مهم و اصلی زکات فطره پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور، کارشناس رسانه ای احکام شرعی در صوتی که در اختیار رسانه رسمی حوزه های علمیه قرار داد، به سؤالات مهم و اصلی زکات فطره پاسخ داد که بدین شرح است:

     

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از واجبات مالی، فطریه است که همانند زکات می باشد؛ بنابراین اولا باید بدانیم که مصرف زکات فطریه بنابر احتیاط واجب، فقط برای فقیر است؛ آن هم فقیر شیعه دوازده امامی و نباید به مصرف دیگری رسانده شود.

زکات فطریه بر اساس نفرات است؛ یعنی سرپرست خانواده که گاهی مرد خانواده، گاهی مادر خانواده و گاهی برادر بزرگتر خانواده است، این فطریه را پرداخت نماید؛ چراکه پرداخت فطریه بر عهده نان آور خانواده است؛ البته به شرطی که نان آور خانواده، فقیر نباشد و اگر فقیر نباشد و زندگی او به صورت معمول می چرخد، باید فطریه خود و افرادی که تحت تکفل او هستند را پرداخت نماید.

برای هر نفر از افراد نان خور باید سه کیلو طعام داده شود که معادل طعام در فارسی، برنج، آرد، نان، گندم، خرما، ماکارونی و ... است؛ بنابراین گوشت، حبوبات و ... طعام به حساب نمی آید.

در زکات فطره هم می تواند خود جنس را دهد و هم می تواند معادل آن را پرداخت نماید؛ یعنی پول بدهد؛ بنابراین اگر سخت است که جنسی مثل آرد و گندم را به فقیر بدهد، می تواند پول آن را پرداخت نماید.

      

* چقدر بدهیم؟

اگر سرپرست خانواده بخواهد پول پرداخت کند، دفاتر مراجع تقلید اعلام کرده اند که گندم را کیلویی هفت هزار تومان حساب نماید که سه کیلوی آن ۲۱ تومان می باشد که گندم، ارزان ترین فطریه و گران ترین آن برنج است که برنج هم اگر ایرانی مرغوب باشد، سه کیلوی آن ۱۰۰ هزار تومان و غیرایرانی، ۷۰ هزار تومان خواهد شد و بستگی به جنسی دارد که شخص فطریه دهنده قصد پرداخت آن را دارد.  

     

* به چه کسی فطریه بدهیم؟

فطریه باید به فقیر داده شود و فقیر شرعی کسی است که در زندگی خود مانده است و نمی تواند آن را اداره کند یا اجاره خانه خود را نمی تواند بدهد و یا در تهیه لباس و پوشاک و خورد و خوراک زندگی با مشکل مواجه است و یا مخارج تحصیل فرزندان، مخارج مریض و ... را نمی تواند پرداخت کند؛ پس این شخص، فقیر شرعی است و می تواند فطریه بگیرد.

      

* چه زمانی بدهیم؟

فطریه باید در روز عید فطر و قبل از نماز عید (برای کسانی که نماز عید فطر می خوانند) پرداخت شود و اگر نماز عید نمی خواند، تا ظهر روز عید می تواند به فقیر شرعی بدهد؛ البته هرچه زودتر باشد، بهتر است؛ چون أدای دِین است و زودتر باید انجام گردد.

جابجایی پول فطریه با کارت هم مانعی ندارد و می توان برای فقیری که در دسترس نیست، کارت به کارت کرد.

     

* قابل توجه مؤسسات خیریه و مساجد

مؤسسات خیریه و مساجد توجه کنند که فطریه را اگر جمع آوری می کنند، حق ندارند که تبدیل به جنس مورد نظر خود کنند؛ وقتی پول می گیرند، حتما باید پول را به فقیر بپردازند؛ پس نمی توانند پول را به گوشت و ... تبدیل کنند؛ چون ممکن است شخصی که فطریه داده، مثلا گندم حساب کرده و پول سه کیلو گندم را داده و وقتی تبدیل به برنج می شود، تقریبا یک کیلو برنج خواهد شد که باید دقت کنند تا مسائل شرعی دقیق آن رعایت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشاد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    اجرکم عندالله اللهم عجل لولیک الفرج