سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مصاحبه-ملانوری سرپرست معاونت تبلیغ حوزه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: اگر ما در مسیر خدا و جهاد برای خدا تلاش کنیم خداوند با ما بوده و ما را یاری می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در سیزدهمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود گفت: خداوند متعال در سوره شعراء داستان هفت نفر از پیامبران بزرگ خود را مطرح می کند، اولین داستان، داستان حضرت موسی علیه السلام می باشد.

وی گفت: خداوند متعال می فرمایند « وَ إِذْ نادی رَبُّکَ مُوسی أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظّالِمِینَ قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلا یَتَّقُون قالَ رَبِّ إِنِّی أَخافُ أَنْ یُکَذِّبُونِ وَ یَضِیقُ صَدْرِی وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانِی فَأَرْسِلْ إِلی هارُونَ وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ قالَ کَلاّ فَاذْهَبا بِآیاتِنا إِنّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ»؛ به خاطر بیاور هنگامی که پروردگارت موسی را ندا داد که به سراغ قوم ستمگر یعنی قوم فرعون برو، آیا آنان از مخالفت فرمان پروردگار پرهیز نمی کنند؟

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ادامه داد: حضرت موسی عرض کرد: پروردگارا از آن بیم دارم که مرا تکذیب کنند و سینه ام تنگ می شود، و زبانم به قدر کافی گویا نیست برادرم هارون را نیز رسالت ده تا مرا یاری کند و آنان (به اعتقاد خودشان) بر گردن من گناهی دارند; می ترسم مرا بکشند و این رسالت به پایان نرسد فرمود: چنین نیست شما هر دو با آیات ما بروید ما با شما هستیم و می شنویم.    

وی افزود: در سوره «طه» همان ترس حضرت موسی و هارون به نوع دیگری بیان شده است؛ «رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَنْ یَطْغَی قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَی»، بارالها، می‌ترسیم که فرعون بی‌درنگ بر ما ظلم و عقوبت کند یا بر کفر و سرکشی خود بیفزاید؛ خدا فرمود: هیچ نترسید که من با شمایم (و همه گفتار و رفتار شما را با او می‌شنوم و می‌بینم.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: بر اساس تعالیم الهی حضرت موسی علیه السلام مأموریت خویش را انجام داد، سپس هنگامی که فرعونیان می خواهند حضرت موسی و یارانش را نابود سازند، حضرت و یارانش احساس ترس کرده در نتیجه از شهر خارج شدند، و به کنار رود نیل رفتند، آنگاه احساس کردند فرعونیان آنها را تعقیب می کنند، اینجا اصحاب حضرت موسی ترسیدند و وقتی که این دو گروه یکدیگر را دیدند اصحاب موسی گفتند ما احاطه شدیم و فرعونیان ما را نابود خواهند ساخت؛ لکن حضرت موسی می فرماید که اینطور نیست، خدای من با من است.

وی تصریح کرد: اگر ما در مسیر خدا و جهاد برای خدا تلاش بکنیم خداوند با ما بوده و ما را یاری می کند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه بیان داشت: در آیاتی از قرآن کریم بر اساس تجربه های گذشته، فرمان هایی برای امت اسلام وجود دارد؛ به طور مثال سوره محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم در حرکت های انقلابی، جهادی و مقابله با دشمن این دستور به ما داده شده که « فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ»؛ پس شما ای اهل ایمان در کار دین سستی روا مدارید و از ترس جنگ، کافران را دعوت به صلح مکنید، که شما غالب و بلند مقام‌تر خواهید بود و خدا با شماست و از ثواب اعمال شما هیچ نمی‌کاهد.

وی عنوان داشت: چه کسانی کارگزار جمهوری اسلامی باشند؟ چه کسانی مدیران جمهوری اسلامی باشند؟ آن کسانی که از دشمن می ترسند، سستی نشان می دهند، از روی ضعف درونی قرارداد امضا می کنند یا کسانی که امید به فضل خدا دارند؟؛ کسانی که در راه خدا اگر حرکت کردند، خدا با آنها خواهد بود؛ «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَالَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ»، محققاً خدا یار و یاور متقیان و نیکوکاران عالم است.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: «إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ» ، اگر شما به یاری خدا بروید کسی بر شما غالب نمی شود؛ «وَإِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ»، اما اگر خدا شما را بخاطر اعتماد به دیگران ذلیل کرد آنگاه چه کسی می تواند شما را نزد خداوند عزیز کند؟؛ «وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha