پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کشتار مظلومانه دختران در افغانستان

حوزه/ یک استاد دانشگاه اهل افغانستان، جهل آمیخته با تعصب و نگاه سطحی‌نگر به آموزه‌های اسلامی را عامل اصلی فاجعه تروریستی مدرسه سیدالشهدا افغانستان دانست و بر لزوم بررسی اندیشه‌های رادیکال و تکفیری در مجامع دانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدحسین صادقی استاد دانشگاه در مراسم یادبود شهدای مدرسه سیدالشهدای افغانستان که در مسجد دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تشکر از ابراز همدردی مردم ایران با ملت مظلوم افغانستان عنوان کرد: دو ملت ایران و افغانستان بر یک تاریخ، تمدن، دین، مذهب و زبان هستند و این ابراز همدردی ناشی از این نزدیکی و قرابت دو ملت است.

وی ادامه داد: فاجعه اخیر رخدادی بسیار هولناک و کم سابقه در تاریخ بشر است که یک بعد این فاجعه دردناک و اسف بار بعد عاطفی آن است؛ این اتفاق در منطقه ای بسیار فقیرنشین و برای دخترانی معصوم که در پی کسب علم و دانش بودند رخ داده است، بعد عاطفی ماجرا توانست بخش عمده وجدان های بیدار در جهان را متاثر کند؛ هرچند واکنشی مناسب از غرب پرادعا ندیدیم اما دولت های اسلامی و نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی واکنش خود را نسبت به این جنایت ابراز کردند.

این پژوهشگر اجتماعی بُعد دیگر را نگاه به عاملان این جنایت دانست و گفت: مرتکبان این فاجعه دهشتناک انسان است؛ همان انسانی خداوند متعال او را گل سرسبد آفرینش و هستی می داند، چه تحولی در این انسان رخ می دهد که او را از اوج عزت به این منجلاب می کشاند. چه می شود انسانی که به تعبیر قرآن کریم که روح خدا در او دمیده شده اینگونه سقوط می کند.

صادقی عنوان کرد: با این مقدمه لازم است که اندیشه های رادیکال و تکفیری در مجامع دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد؛ این نکته که یکی از عوامل مهم در این حوادث تلخ که لکه ننگ بشریت است، جهل است؛ جهل آمیخته با تعصب و نگاه سطحی نگر به آموزه های اسلامی.

وی با بیان اینکه ملتی که عقل و خرد خود را در اختیار دیگران قرار دهد سرنوشتش همین فجایع است، اظهار کرد: قرآن کریم همواره انسان مومن را توصیه موکد به خردورزی و عقل می کند که ایمان منهای فهم و بصیرت و دانش نیست لذا در قرآن کریم بیش از ۳۰۰ بار مشتقات و مترادفات عقل دیده می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه والا و عزیز اهل بیت(ع) در میان مردم افغانستان و پیشینه تمدنی این کشور عنوان کرد: چه شده که فرزندان افغانستان بزرگ امروز انتحار می کنند؟ عامل بسیار مهم در این رخداد جهل است؛ جهل وارداتی که از بیرون افغانستان آمده لذا وقتی جامعه ای عقل و خرد خود را به کار نبست به راحتی بازیچه سیاست های دشمن می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha