سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام سقای بی ریا

حوزه/ مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه های علمیه با تأکید بر این که رفع نگرانی ها در زمینه جمعیت، نیازمند عزم و اراده ملی است، از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا برنامه های خود را در راستای افزایش جمعیت کشور، تبیین کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدناصر سقای بی ریا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که توجه به مساله جمعیت از ابعاد و زوایای مختلف حائز اهمیت است، اظهار داشت: طبعاً رفع نگرانی ها در این خصوص نیازمند کار جمعی و رویکرد ملی است. درست است که فرزندان در خانواده ها به دنیا می آیند، اما مساله جمعیت و به طور کلی افزایش جمعیت در کشور و برنامه ریزی در این راستا، یک مساله ملی و بسیار کلیدی به شمار می رود که نباید آن را صرفاً در حد یک مساله مرتبط با خانواده تقلیل داد.

وی افزود: در واقع آن چه مسلم است این که هم خانواده ها در این باره مسئول هستند و هم قانون گذاران در نهاد مجلس و دولتمردان و دیگر مسئولان که بر اساس وظیفه قانونی خود باید ابعاد مختلف قضیه را ببینند تا جلوی این وضعیت نگران کننده کاهش نرخ جمعیت گرفته شود.

سیاست های کلان مرتبط با مقوله جمعیت باید پیاده شود

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) همچنین گفت: چندین سال است که مقام معظم رهبری سیاست های کلان مربوط به جمعیت، ناظر به افزایش نرخ جمعیت را اعلام فرموده اند اما مهم آن است که مردم و مسئولان اقدامات لازم را در این باره انجام دهند.

وی افزود: دشمن از طریق ابزار رسانه، شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی به دنبال انحراف افکار عمومی جامعه ما از این قضیه بسیار مهم است و حال آن که ما باید قبل از هر چیز به درستی به سوالات و شبهات مطرح در این باره پاسخ دهیم.

وی بیان داشت: متاسفانه در طول سال های گذشته به تدریج، شاهد روند پیری جمعیت در کشور بوده ایم و این در حالی است که سال گذشته نرخ زاد و ولد به کمترین میزان خود رسید و بر نگرانی ها در این باره افزود. البته ریشه بخشی از این مشکل به دوران رژیم گذشته بر می گردد و بخش دیگر مربوط به غفلتی است که پس از دوران جنگ تحمیلی حاصل شد و متأسفانه برخی مسئولان با اصرار بر کاهش جمعیت، زمینه ساز تشدید این مشکل شدند.

برای رشد جمعیت باید بسترسازی کنیم

عضو کارگروه جمعیت موسسه امام خمینی(ره) همچنین افزود: ما باید زمینه و بستر مناسبی فراهم کنیم که جمعیت در کل کشور افزایش یابد تا ما از خطر پیری جمعیت عبور کنیم و نیروی جوان با نشاط را حفظ نموده و به این وسیله نگذاریم که ایران اسلامی دچار معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به این واسطه شود.

وی گفت: وقتی صدام به کشور ما حمله کرد، به ظاهر ما آمادگی دفاعی لازم را نداشتیم اما مردم با رویکرد ایثارگرانه وارد میدان شدند و اکثراً هم از خانواده های متوسط و ضعیف جامعه بودند که از حیث مالی قدرت نداشتند، اما آن ها با همان بضاعتی که داشتند به وظیفه دینی و انقلابی خود عمل کردند و ما با تکیه بر نیروی جوان و پابکار آن زمان توانستیم از عزت و استقلال میهن خویش دفاع نماییم و دشمن را به عقب برانیم.

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه های علمیه ابراز داشت: البته قبول داریم که مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما واقعیت آن است که رشد جمعیت به خود نهاد خانواده هم کمک می رساند، چرا که در طولانی مدت وقتی بچه ها بزرگ شده و برومند شوند به نیروی کار تبدیل می شوند و به اقتصاد خانواده کمک می کنند، ضمن آن که در کلان قضیه نیز نیروی جوان و فعال کشور افزایش پیدا می کند.

کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه خود را برای رشد جمعیت اعلام کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در حال حاضر در فصل انتخابات قرار داریم، گفت: در این شرایط از کاندیداهای ریاست جمهوری انتظار می رود که به طور مشخص برنامه های خود برای افزایش جمعیت و نجات کشور از این دغدغه و نگرانی اعلام کنند و از آن سو مردم نیز با بصیرت و آگاهی به این مقوله مهم در انتخاب کاندیدای اصلح توجه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا همچنین افزود: باید مسئولان و دولتمردان و نمایندگان، زمینه ای فراهم کنند که خانواده ها تشویق و ترغیب به فرزندآوری شوند و از سویی مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در این راستا را مرتفع نمایند.

وی یادآور شد: از آن سو نیز باید خانواده ها توجه کنند که در همین شرایط سخت اقتصادی، اهتمام آن ها در زمینه فرزندآوری، جهاد فی سبیل الله و حرکت بسیار ارزشمند است که برای حفظ و تقویت کشور یک امر ضروری محسوب می شود.

رسالت بسیار مهم اندیشمندان و اهالی رسانه

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: بحث تکثیر جمعیت مساله ای است که علاوه بر مجلس و دولت، می بایست اندیشمندان و متفکران و نویسندگان و اهل هنر و رسانه نیز به آن ورود کنند، به طوری که هر کسی باید به وظیفه خود به درستی در این زمینه عمل کند و این گونه هم نباشد که خدای ناکرده بی توجهی و یا کم توجهی صورت بگیرد.

وی با اشاره به لزوم اتخاذ سیاست های حمایتی در عرصه مسایل اقتصادی، بهداشتی و پزشکی و اجتماعی و فرهنگی در این زمینه خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره کردم این مساله یک بحث ملی است و هم خانواده ها و هم مسئولان و هم رسانه ها و اندیشمندان باید به قضیه ورود کنند و نگذارند که کشور به جهت کاهش نرخ رشد جمعیت دچار مشکل جدی شود.

وی افزود: نظام آموزشی نیز می بایست کار خود را در این مقوله به نحو مطلوب انجام دهد و با آگاه سازی خانواده ها و دانش آموزان و دانشجویان، زمینه رشد جمعیت تا رسیدن به نرخ مورد انتظار فراهم کند.

شرایط ازدواج و فرزندآوری در کشور تسهیل شود

مسئول ستاد راهبردی جمعیت حوزه های علمیه همچنین ادامه داد: یکی از مسایل بسیار مهم در این خصوص، تسهیل شرایط ازدواج و فرزندآوری در بین نسل جوان است و این که همچنین قانون گذار و مجریان قانون از خانواده های دارای فرزندان و نیز بانوان شیرده حمایت کند، چرا که این خانواده ها به خصوص مادران در خط مقدم این جهاد مقدس قرار دارند.

وی افزود: هیچ کس نمی گوید که به دنیا آوردن و تربیت فرزندان در این شرایط سخت نیست، اما با نگاه آموزه های دینی متوجه می شویم که این مساله خود عبادت و مجاهدت است و قطعاً خدای متعال عنایت ویژه ای به این مساله دارد و رزق و روزی واسعه خود را نصیب خانواده هایی می کند که برای ازدیاد نسل در جامعه اسلامی و شیعی تلاش می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در خاتمه سخنان خود همچنین گفت: البته مردم ما در عرصه های مختلف نشان داده اند که هر گاه با درک اهمیت مساله ای وارد میدان شده اند، نقش خود را به درستی ایفا کرده اند و امیدواریم در مقطع حساس فعلی نیز با درک بیش از پیش اهمیت قضیه، در زمینه ازدیاد نسل بکوشند تا طی چند سال آینده ان شاءالله بتوانیم حداقل به نرخ جایگزینی در مقوله جمعیت دست یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha