سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه سراسر کشور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام چهار ویژگی رانت خواری، روحیه مستکبرانه، ضدیت با صالحان و نگاه مثبت به فاسقان و وعده دادن بدون عمل را از نشانه های دولت سفیهان دانسته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در پانزدهمین  و آخرین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در   مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار شد، گفت: خداوند فرموده است « لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ »، در اینجا مراد از «اموالکم» اموالهم است؛ اما اینکه چرا فرمود اموالکم، دلایلی دارد؛ یکی از دلایل آن این است که هر چیزی که مالیت دارد علاوه بر مالیت آن برای مالکش نسبت و تعلقی به جامعه نیز دارد.

وی افزود: در بحث اقتصاد با اینکه اسلام مالکیت خصوصی را تأیید و امضا کرده است، اما می گوید این طور نیست که ما مالک علی الاطلاق مال خودمان باشیم؛ اسلام می گوید این سرمایه ملی هم هست.

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این دو نسبت را می توان گفت اعجاز علمی قرآن کریم است؛ در حال حاضر دانشمندان اقتصاد در مورد رابطه مال با فرد و با جامعه و حاکمیت آن بحث های متعددی دارند.

وی گفت: پس این طور است که قرآن کریم به ما امر می کند حتی اموال سفیهان را که اموال خودشان به حساب می آید، نباید به دست آن ها بسپاریم؛ تا چه برسد به اینکه دین و سرنوشت دنیا و آخرت خود را که قطعاً نباید به دست سفیهان بسپاریم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: قرآن می گوید هرکسی  را که از مرز توحید عبور کند سفیه می داند؛ در مقابل سفیه رشید در قرآن آمده است؛ « فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ »، اگر دیدید به رشد رسیدند حالا مالشان را به خودشان بدهید.

وی افزود: حضرت لوط علیه السلام به آن مردمی که برای نیت پلیدشان نزد ایشان آمدند فرمود: « أَلَیْسَ مِنْکُمْ رَجُلٌ رَشِیدٌ »؛ این رشید به این معنا نبود که آن ها نمی فهمیدند بلکه قرآن کریم آن ها را مصداق سفیه می داند.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند، اینکه حاکمیت را از دست من مرد میدان گرفتید اتفاقی است که افتاده اما می دانید من نگران چه چیزی هستم؟ " وَ لَکِنَّنِی آسَی أَنْ یَلِیَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا "، من نگران این هستم که امر امت به دست سفیهان بیفتد.

وی گفت: مقصود ایشان در مورد سفها عقل نداشتن نبود؛ زیرا امثال بنی امیه در مسائل دنیوی بسیار حیله گر، باهوش و زرنگ بودند تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) در مورد معاویه می فرماید معاویه این طور نیست که فکر کنید از من زرنگ تر است، بلکه او حیله گر و فریبکار و بی تقوا می باشد؛ دست و پای علی را تقوا بسته است .

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار کرد: یکی از نشانه های حاکمیتی که با سفیهان باشد از قول امیرالمؤمنین علی علیه السلام گرداندن بیت المال در بین خودشان است؛ رانت خواری در بین آن ها حاکمیت دارد.

وی عنوان داشت: نشانه دوم دولت سفها این است که بندگان خدا را مانند بندگان خود می بیند؛ مانند برده و ناآگاه با مردم صحبت می کند؛ روحیه استکبار در بین سفها رایج است.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: نشانه سوم این است که نسبت به صالحین موضع دارند و با آن ها ناسازگار، اما نسبت به فاسقین گدا هستند و نگاه مثبتی به آنان دارند.

وی افزود: امیرالمؤمنین به ما آدرس و نشانه ها را داده اند؛ نباید به نام، نشان و لباس افراد نگاه کنیم، بلکه باید عمل آن ها را بررسی نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان کرد: در دولت سفها همه مرد وعده،  اما وعده های توخالی و بدون عمل هستند؛ مرد وعده بودن فایده ای ندارد، باید مرد عمل بود.

وی گفت: حضرت امیر علیه السلام در نامه ۲۶ در مورد افراد شایسته ی بر عهده گرفتن مسئولیت اموال مردم می فرمایند " وَ مَنْ لَمْ یَخْتَلِفْ سِرُّهُ وَ عَلَانِیَتُهُ وَ فِعْلُهُ وَ مَقَالَتُهُ "، اگر کسانی را دیدید که سِرّ و علنشان، جلسات خصوصی و عمومیشان و فعل و قولشان زاویه و تفاوتی با هم نداشت، آن ها هستند که می توان امانت های مسلمین را به دستشان سپرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha