جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بزرگداشت شهدای مدرسه سیدالشهدای کابل در مدرسه علمیه عصمیته سمنان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستمیان گفت: اگر مجامع بین المللی واقعا دلسوز بشر هستند، اگر شورای امنیت می‌خواهد امنیت را برای جهان رقم بزند، اگر مدعیانی که همیشه ادعای آنها گوش فلک را کر کرده بود واقعا می‌خواهند اقدامی کنند اینجا جای اقدام و موضع گیری و محکوم کردن است و صدایشان باید در بیاید و اگر این چنین نشود معلوم است که آنها موافق جنایات هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان، در جمع مدیران و طلاب مدرسه علمیه عصمتیه سمنان، در سالن همایش های بنت المصطفی (س) این مدرسه با بزرگداشت شهدای مدرسه سیدالشهدای کابل، اظهار داشت: می‌خواهم این حادثه را تحلیل کنم: چرا این حادثه اتفاق افتاد؟ انگیزه قاتلان و عاملان چه بوده است؟ مدرسه سید الشهدا چه مدرسه ای است؟ چه فعالیت هایی دارند؟ چه گروهی در این مدرسه تحصیل می‌کنند؟ و تعداد دانش آموزان چقدر است؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم.

وی افزود: در آغاز خلقت بشر، فرشتگان سوالی را به میان می‌آوردند که چرا این بشر را خلق میکنی این بشر خون ریز است؛ و اولین قتل هم که در عالم رخ داد در بین انسان‌ها بین دو برادر بود نه غریبه؛ برادر دست به قتل برادر خود می‌زند، ماجرای این قتل را خداوند در سوره مائده  از آیه بیست و هفتم اورده است که «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ ۖ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» و ماجرا را به این شکل تعریف می‌کند که «من تورا خواهم کشت».

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تصریح کرد: یک عده می آیند قربانی انجام می دهند و قربانی آنها قبول می‌شود، عده ای هم قربانی می‌کنند و قبول نمی‌شود، خداوند متعال قربانی را از انسان های با تقوا می‌پذیرد؛ به هر حال مشکلی در قربانی بوده که خداوند آن را قبول نکرده است؛ بدلیل اینکه قربانی برادرش قبول شده بود گفت من تو را می‌کشم؛ ببنید چه جرم ساده ای از این دسته از داستان ها پیش می آید که قتل صورت می‌گیرد.

وی افزود: در پی این داستان کیفیت دفن هم بیان می‌شود در آیه ۳۲ این سوره «مِنْ أَجْلِ ذَٰلِکَ کَتَبْنَا عَلَیٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ» زمان اتفاق افتادن قتل را بیان می‌کند؛ در این آیه خداوند متعال واژه بنی اسرائیل را بیان کرده است؛ ریشه و عامل و آمر این قتل چه کسانی هستند؟ در کشور افغانستان که در حالا حاضر با مصیبت وارده بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و انسجام داریم به دنبال متهم در بین خودشان نباشند که دچار یک اختلاف و حادثه دیگر شوند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: قتل آن هم دو برادر در زمان حداقل دو شریعت گذشته بوده است، اکنون در شریعت حضرت موسی(ع) «مِنْ أَجْلِ ذَٰلِکَ کَتَبْنَا عَلَیٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ» ما به بنی اسرائیل این را نوشتیم که اگر کسی، کسی را بکشد بدون اینکه قضیه قصاص به میان باشد فساد در زمین ایجاد کرده است البته اگر بحث قصاص به میان باشد داستان متفاوت است؛ اگر یک نفر کشته شود برابری میکند با کشته شدن همه انسان های کره زمین.

وی افزود: سؤالی در این جا به میان می‌آید که مدرسه ای با هفت هزار دانش آموز و مدرسه به نام سیدالشهدا و دانش آموزان دختر با سن ۱۰ تا ۱۲ سال در شیفت های مختلف در حال تحصیل بوده اند؛ میدانید که فرهنگ افغانستان بخصوص بعضی از برادران اهل سنت درس خواندن دختران را خیلی خوب نمی دانند، اما این فرهنگ شیعه هم هست، خدا رحمت کند امام راحل را که جامعه الزهرا را برای اینکه دختران ما تا حد فقهات و اجتهاد برسند را  راه اندازی کرد تا دختران هم بتوانند اطلاعات دینی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تصریح کرد: یکی از علائم که در آستانه ظهور حضرت حجت(عج) وعده داده‌ شده این است که بانوان در جوامع از نظر اطلاعات علمی به حد اعلاء می‌رسند، یعنی می تواند مجتهده باشد و به فتوای خودش عمل کند؛ دانش آموزان مدرسه سیدالشهدا در دو شیفت مشغول تحصیل بودند در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی در ۲۵ ماه مبارک رمضان با دهان روزه آن هم در نزدیکی افطار فرض کنید این قضیه را که تا چه حد می تواند جان سوز باشد، و از نگاه عاطفی هم این جنایت بسیار سخت بود.

وی، آمریکا را پشت صحنه جنایت مدرسه سیدالشهدا(ع) غرب کابل دانست و تصریح کرد: انگیزه عاملان و آمران این جنایت چه چیزی می تواند باشد؟ آمریکا از سال ۸۱ در افغانستان اردوگاه زده است، به چه دلیل به افغانستان آمده است؟ برای اینکه برای مردم امنیت برقرار کند، اقتصاد مردم را درست کند، گرفتاری مردم را برطرف کند؟ اگر ادعا کنند با این قصد و نیت آمدیم، بعد از ۲۰ سال عملکرد نشان می‌دهد برخلاف ادعای آنها اتفاق افتاده است و امروز با ذلت و خواری در حال خروج  از افغانستان است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان گفت: یکی از انگیزه‌ها می‌تواند این باشد که بگویند مردم افغانستان، با رفتن ما امنیت هم از کشور شما می‌رود؛ با اینکه عامل ناامنی خود آمریکایی‌ها هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی چرا و با چه انگیزه‌ای این حرکات را دامن می زند و نقشه های مذبوحانه و ذلیلانه را می‌کشد؟ امروز رژیم صهیونیستی در عالم به عنوان رژیم کودک کش معروف است، اگر در یمن و افغانستان کودکان کشته می‌شوند به دستور آنهاست.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان افزود: همه ما می‌دانیم که نیروهای مبارزه فلسطینی بسیار متعدد بودند و گاها بین خودشان اختلاف داشتند و این مصیبتی بود  برای اینکه نتوان حرکت قاطعی علیه اسرائیل زد که الحمدلله همبستگی بین آنها ایجاد شد و دست به دست هم دادند تا این رژیم منحوس ریشه کن شود.

وی اظهار کرد: اگر مجامع بین المللی واقعا دلسوز بشر هستند، اگر شورای امنیت می‌خواهد امنیت را برای جهان رقم بزند، اگر مدعیانی که همیشه ادعای آنها گوش فلک را کر کرده بود واقعا می‌خواهند اقدامی کنند اینجا جای اقدام و موضع گیری و محکوم کردن است و صدایشان باید در بیاید و اگر این چنین نشود معلوم است که آنها موافق جنایات هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha