سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سوزنچی

حوزه/ معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابلاغی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری را منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حسن ملکی در ابلاغی، حجت الاسلام حسین سوزنچی را به‌عنوان "مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری" منصوب کرد.

رئیس سازمان پژوهش در این ابلاغ خطاب به حسین سوزنچی، بیان داشت: تجربه و شایستگی‌های شما موجب امید و دلگرمی اینجانب است؛ با نصرت الهی خواهید توانست وظایف محوّله را به‌طور شایسته به انجام رسانید و به برنامه‌های درسی تعالی بخشید.

معاون وزیر آموزش و پرورش انتظارات خود را در ۷ بند به شرح ذیل مطرح کرده است:

۱- سیر تحوّلی که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و با تأکید بر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌ها در جریان است بدون کوچکترین وقفه و خلل باید تداوم یابد. فعالیّت‌ها به سمتی پیش برود که در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ در تعدادی از دروس (در هر حوزه حداقل یک نمونه در هریک از دوره‌های از دوره‌های تحصیلی) بسته‌های تربیت و یادگیری تولید گردد. بسته‌های تولید شده اجرای آزمایشی خواهند شد و براساس یافته‌ها اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت.

۲- برنامه درسی ملّی به‌عنوان یک سند مادر در برنامه‌ریزی درسی بدون کاستی و دخالت سایر عوامل باید صیانت شود و یکپارچگی و هویّت آن که دوره و حوزه را در ساختار واحد پیوند زده است در عمل مورد توجّه جدی قرار گیرد. از سایر پروژه‌ها از جمله پروژه‌ طراحی دوره تحصیلی باید در تکمیل نیازهای نرم‌افزاری مدد گرفت ولی نباید فعّالیت‌های تحوّلی را موکول و منوط به آن‌ها نمود. برنامه درسی ملّی با منطق قوی و نُطق گویا قابلیّت راهبری دارد و نیازی به بالاسری دیگر ندارد. تقاضا دارم از این منطق صیانت شود.

۳- برنامه عملیاتی دفتر که قبلاً ابلاغ شده است نقشه اصلی فعالیّت‌ها می‌باشد و اجرای آن طبق تقویم زمانی مصوّب مورد تأکید است. پایان هر فصل گزارشی از روند فعالیّت‌ها به شورای هماهنگی اقدامات تحوّلی ارائه خواهید نمود تا ارزیابی مشترک از پیشرفت اجرای برنامه به عمل آید.

۴- نیروی انسانی شایسته و متناسب با جایگاه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مورد تأکید است و تلاش برای شناسایی و جذب افراد توانا و صالح در گروه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی درسی یکی از برنامه‌های اساسی جنابعالی باشد. بدیهی است در این خصوص معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان همفکری و هماهنگی لازم را به عمل خواهد آورد.

۵- استقرار رمزینه‌های سریع پاسخ در کتاب‌های درسی فرصت با ارزش و مفیدی است که امکان توسعه یادگیری دانش‌آموزان را فراهم می‌سازد و کیفیّت رسانه‌ای کتاب را ارتقاء می‌بخشد. برنامه‌ریزی و اتمام رمزینه‌ها برای سال تحصیلی پیش‌رو مورد تأکید است و نظارت بر محتواهای تولید شده با تأکید زیادی یادآوری می‌شود.

۶- کتاب‌های درسی و سایر مواد آموزشی تا جایگزینی کامل بسته‌ها به جای آن‌ها، همچنان اهمّیت و جایگاه خاص دارند و مراقبت از آن‌ها نباید مورد کم توجّهی قرار گیرد. گاهی یک مطلب و یا یک تصویر، فضای منفی برعلیه سازمان پدید می‌آورد که برای مقابله و مواجهه با آن باید هزینه‌ روحی، روانی و اجتماعی زیادی پرداخت. به همین دلیل در تغییر و تألیف کتاب‌های درسی شیوه‌نامه مصوّب (که قبلاً به دفاتر و گروه‌ها ارسال شده) مبنای عمل است و مسئولیت هر نوع نقص و کاستی در این خصوص متوجّه گروه مربوط و دفتر تألیف می‌باشد.

۷- گروه‌های پژوهش و برنامه‌ریزی درسی با وجود شورای برنامه‌ریزی درسی قوی، مفهوم پیدا می‌کنند و بدون آن‌ تصمیم‌گیری‌ها، اتقان و استحکام علمی و آموزشی لازم را نخواهند داشت. نظارت بر تشکیل شوراها و فعالیت‌های آن‌ها از جمله عوامل مؤثر در پیشرفت برنامه‌های تحوّلی است.

پیش از این و در ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ بود که حسین سوزنچی به عنوان سرپرست دفتر تألیف کتاب های آموزش عمومی و متوسطه نظری منصوب شده بود.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha