شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مدرسه بهاری شبهه پژوهی معرفت شناسی ویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح۴

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شریف گفت: ما باید بدانیم زمینی که ساختمان فکر و اندیشه اسلامی در آن بنا نهاده شده دارای چند ضلع و به عبارت دیگر چند منبعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی در مدرسه بهاری شبهه پژوهی معرفت شناسی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری انجمن معرفت شناسی برگزار شد به بیان مطالبی در موضوع جایگاه معرفت شناسی در پاسخ به شبهات دینی پرداخت و گفت: شبهات معرفت شناسی مادر و اصل و اساس شبهاتند.

وی با بیان این که معرفت شناسی زمین ساختمان سایر علوم است،بیان داشت: ما باید بدانیم زمینی که ساختمان فکر و اندیشه اسلامی در آن بنا نهاده شده دارای چند ضلع و به عبارت دیگر چند منبعی است.

دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: از سوی دیگر باید این زمین بدون لرزش باشد؛ اگر معتقد باشیم که ساختمان علم و معارف و آموزه های اسلامی در زمین معرفت شناسی بنا نهاده شده نباید این زمین دارای لرزش و در عین حال جوابگوی شبهات باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی اظهار کرد: ساختمان فکر اسلامی در حوزه فقه و اخلاق و اعتقادات در زمین معرفت شناسی با چهار ضلع استوار شده است؛ وحی، عقل، تجربه و شهود باهم این چهار ضلع زمین معرفت شناسی اسلامی را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: اگر کسی فقط با چشم تجربه و یا به اصطلاح پوزیتیویسم به مسائل اسلامی بنگرد در مورد آن ها نمی تواند جواب داشته باشد و دچار تشکیک شود.

 دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان داشت: معرفت شناسی در یک تقسیم بندی به معرفت شناسی مطلق و معرفت شناسی مضاف یا مقیّد تقسیم شده است؛ معرفت شناسی اخلاق، معرفت شناسی فقه، معرفت شناسی علم و غیره نمونه هایی از معرفت شناسی مقیّد هستند و هرکدام از اینها بخشی از فلسفه همان علم مربوط به خود می باشند.

وی گفت: تمامی شبهات دینی در یکی از سه حوزه اعتقادات، اخلاقیات و فقه قرار می گیرند؛ ریشه بسیاری از این شبهات مسائل مربوط به معرفت شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی خاطرنشان کرد: مباحثی همچون سکولاریسم دینی، قبض و بسط دینی، تجربه دینی و یا کثرت گرایی و تعدد قرائت ها که از شبهات مهم عصر حاضر هستند ریشه در معرفت شناسی دارند.

وی افزود: اگر مبناگرایی دینی را بپذیریم دیگر مسئله ای همچون تعدد قرائت ها معنایی ندارد و اعتبار خود را از دست می دهد.

 دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اگر هرکدام از این چهار ضلع زمین معرفت شناسی غافل شویم آنگاه است که به انحراف کشیده خواهیم شد.

وی افزود: اثبات حجیت کلام معصوم، عقل، شهود و تجربه از طریق معرفت شناسی قابل اجراست.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی خاطرنشان کرد: یکی از آثار بی توجهی به مبانی معرفت شناسی شبهات این است که باعث می شود فهم دقیقی از شبهه برای ما حاصل نشود و برخورد سطحی با آن ها داشته باشیم و نقدهای روبنایی را در مورد آن ها ارائه دهیم.

وی گفت: یکی از بهترین فرصت ها برای طرح و تعمیق معارف دینی زمان های مطرح شدن شبهات دینی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha