یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانعلی ابراهیمی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد با بیان اینکه برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی با آسیب جدی مواجه است و ارزشیابی علمی حاصل نمی‌شود، بر برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری و حقیقی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام خان علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد در خصوص برگزاری امتحانات پایانی حوزه، با بیان اینکه برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی با آسیب جدی مواجه است و ارزشیابی علمی حاصل نمی‌شود، بر برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تائید و برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی باید نسبت به تهیه سؤالات به‌صورت متن محور و کتاب‌باز توجه شود، برگه‌های امتحانی یک گروه درسی مشابه نباشد و در چینش و محتوای سؤالات برای هر فرد در یک امتحان، تنوع ایجاد گردد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: با توجه به حساسیت شرایط بهداشتی، می‌توان مدت‌زمان بیشتری را برای هر گروه و مقطع درسی در نظر گرفت و بازه و فاصله برگزاری امتحانات، افزایش یابد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد، در ادامه با بیان اینکه شرایط کرونایی، هم فرصت و هم تهدید است، تشریح کرد: با توجه به اینکه شیوع ویروس کووید ۱۹ و ضرورت برگزاری آموزش در بستر مجازی، ۱۰ سال نگاه حوزه‌های علمیه را به فضای مجازی و اینترنت جلو انداخت، می‌توان به‌عنوان فرصت به آن نگاه کرد اما این مسئله که آموزش مجازی به رویه تبدیل نشود، یکی از آسیب‌های جدی است که متأسفانه بعضی افراد دچار آن شده اند.

وی افزد: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود به واسطه ی کرونا و اضافه شدن هزینه ی سخت افزاری و اینترنت به سبد خانوارها، درس و بحث محصّلان توسط مسئولان به صورت جدی پیگیری نمی شود و مسئولیت پذیری افراد  کمرنگ تر و آموزش ها در سیستم مجازی یکنواخت شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ابراز کرد: یکنواختی آموزش ها، تنبلی، بی‌برنامگی و بی‌نظمی در دریافت جزوات درسی و حضور در کلاس ها، کاهش عمق علمی، ترجمه محور شدن دروس و ...، از معضلات و مخاطرات فضای مجازی نسبت به آموزش حضوری است که باید نسبت به آن توجه ویژه شود.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد با اشاره به اینکه عدم ارتباط چهره به چهره شاگرد و استاد یکی از محرومیت‌های سیستم مجازی است و از طرفی مدارس را از حضور محصلان محروم کرد، با بیان اینکه سؤال و جواب‌ها و ارتباط صمیمانه‌ای که در زمان حضور بین طلاب و اساتید و سایر محصلان به وجود می‌آمد، در سیستم آموزش مجازی حذف شده است، افزود: با توجه به اینکه بیشتر ارتباط‌ها در این فضا، صوتی برقرار می‌شود و امکان ارتباط به‌صورت تصویری کم است، بررسی حالات رفتاری مخاطبان انجام نمی شود و مشکل و خلأها بیش از پیش شکل می گیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد، در ادامه تصریح کرد: فضای مجازی را نمی‌توان فقط با نگاه منفی بنگریم زیرا به طور مثال، اساتید و طلاب و به طور کلی، محصّلان در اوقات شبانه‌روز، امکان ارائه درس و تحصیل در سیستم آموزش مجازی دارند و در ساعت‌های متعدد می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ابراز کرد: فضای مجازی را می‌توان فرصتی ایده آل دانست که کارهای قوی و کلاس‌های آنلاین در جهت رشد علمی، برای سال‌های آتی بر پایه‌ی آن برنامه‌ریزی و اجرا شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha