پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین عبداللهی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی گفت: تعداد داوطلبان دوره دوم مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه با رشد تقریباً سه برابری از ۵۰۰ نفر به ۱۳۲۱نفر و در ۸ رشته آموزگاری ابتدایی، ادبیات فارسی، عربی، فلسفه، علوم اجتماعی، تاریخ، معارف اسلامی و امور تربیتی رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن بیان ضرورت تشکیل مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه به عنوان اولین کار مشترک بین حوزه و چند نهاد دولتی، گفت: این مرکز یک تجربه اولیه ای بین حوزه و دانشگاه فرهنگیان و چند شورای بالادستی نظام بوده است.

وی افزود: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه فارغ التحصیلان حوزوی علاقه مند به فعالیت در مدارس آموزش و پرورش را جذب نموده و برای آغاز تدریس در آن مدارس آماده می سازد.

جذب و آموزش ۵۰۰ نفر در دوره اول

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این مرکز که از سال تحصیلی گذشته آغاز به کار کرده است با جذب ۵۰۰ نفر داوطلب توانسته اولین دوره آموزشی خود را با موفقیت برگزار نموده و به پایان برساند.

وی گفت: دوره آموزشی در این مرکز به مدت سه نیم سال جهت مهارت آموزی طلاب در راستای تدریس در مدارس آموزش و پرورش بوده و در پایان گواهی اتمام دوره صلاحیت حرفه ای معلمی به آنان اعطا می شود.

اهمیت تشکیل مرکز تربیت معلم مبلغ در اسناد بالادستی نظام و حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: در مورد اهمیت این مجموعه باید گفت که نقطه آغاز آن در سند جامع علمی کشور است؛ به طور مثال در این سند حمایت از حضور مؤثر و نظام مند مدرسین حوزه در دانشگاه و بالعکس به منظور استفاده از تجربیات آنان و همچنین طراحی ساز و کارهای لازم برای تربیت و جذب مربیان، معلمان و مدرسان علوم معارف اسلامی و علوم انسانی در مدارس و دانشگاه ها با استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه آمده است.

وی افزود: دومین جایی که در آن به ضرورت تأسیس چنین مرکزی اشعار شده است سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد که در حدود ۱۰ سال از تصویب آن می گذرد و از اسناد خوب بالادستی نظام است؛ این سند از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده اما چنان که باید مورد توجه مسئولین امر واقع نشده است.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه بیان داشت: امیدواریم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار وزیر و رئیس دولت آینده قرار گیرد تا بتوانیم حل مشکلات نظام تربیتی کشور را شاهد باشیم.

وی گفت: در این سند تقویت شایستگی های اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای مدیران و معلمان و تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامه های تربیتی و فعالیت های پرورشی، تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش های انقلاب اسلامی و توانمندسازی مربیان و دانش آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از این ارزش ها آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی اظهار کرد: همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگاه ها بویژه حوزه های علمیه و حضور فعال و سازمان یافته دانش آموزان در برنامه های سیاسی اجتماعی انقلاب اشعار شده و همه اینها نیاز به این دارد که مربیان و معلمینی که می خواهند در این مدارس مشغول به فعالیت شوند معلمینی باشند که جهت حرکتشان به سمت معلم مبلّغی برود.

وی عنوان داشت: اگر بتوان به صورتی برنامه ریزی کرد که در هر مدرسه ای یک یا دو طلبه معلم فعالیت داشته باشد بسیاری از مشکلات تربیتی می تواند کاهش یابد.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه گفت: در سند چشم انداز حوزه، نظامات جامع حوزه و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز به این کار مشترکی که با تشکیلاتی همچون مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه می توان آن را اجرایی نمود اشاره شده است.

استقبال خوب از حضور طلبه معلم ها در مدارس

وی ادامه داد: این مرکز در دوره اول با جذب قریب ۵۰۰ نفر که با شرکت در آزمون سازمان سنجش حائز رتبه قبولی شدند در حال حاضر با اتمام دوره مهارت آموزی در مناطق مختلف کشور مشغول به کار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشاتی که از مدارس مختلف گرفته ایم عملکرد این افراد خیلی خوب بوده و مدیران مدارس و خانواده های دانش آموزان واکنش های مثبتی نسبت به حضور ایشان در مدارس داشته اند.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه با بیان این که در رشته های مختلف علوم انسانی و برای مقاطع تحصیلی مختلف قبولی داشته ایم،بیان داشت: افراد دانش آموخته در مناطقی که بومی آنجا محسوب می شوند به کار گرفته شده اند.

وی افزود: تعداد داوطلبان دوره دوم این مرکز با رشد تقریباً سه برابری از ۵۰۰ نفر به ۱۳۲۱نفر و در ۸ رشته آموزگاری ابتدایی، ادبیات فارسی، عربی، فلسفه، علوم اجتماعی، تاریخ، معارف اسلامی و امور تربیتی رسیده است.

برگزاری دوره در سه نیم سال متوالی

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی اظهار کرد: کلاس های این مرکز در سه نیم سال متوالی برگزار شده و در پایان آن ها به افراد شرکت کننده گواهی مهارت آموزی و فن معلمی از سوی دانشگاه فرهنگیان اعطا خواهد شد تا در مدارس مشغول به کار شوند.

آغاز دوره دوم از یک ماه دیگر

وی با بیان این که کلاس های دوره دوم مرکز در حدود یک ماه دیگر آغاز خواهند شد، عنوان داشت: پذیرفته شدگان این دوره شامل ۱۲۰۵ نفر دارای مدرک سطح ۲ و ۱۱۶ نفر دارای مدرک سطح ۳ حوزوی هستند.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه، گفت: در گذشته و قبل از تأسیس این مرکز مشکلات مختلفی برای ورود حوزویان به آموزش و پرورش وجود داشت؛ مشکلاتی همچون تعداد ورودی بسیار پایین و در حدود ۲ درصد، عدم جواز ورود در بیش از ۳ رشته برای حوزویان و وضعیت خدمت سربازی آنان از موانع ورود حوزویان به آموزش و پرورش بود.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی خاطرنشان کرد: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه توانست با ارائه مدارک لازم در مورد تنوع رشته ای موجود در حوزه به وزارت آموزش و پرورش مجوز تربیت معلم در رشته های بیشتری را کسب نماید؛ اگر دقت شود مراجع و نویسندگان بسیاری از کتب آموزش و پرورش افراد دانش آموخته حوزه های علمیه هستند و مراکز تخصصی متعددی در حال حاضر در حوزه فعال شده اند.

وی افزود: با برگزاری نشست های حقوقی بین مرکز و وزارت آموزش و پرورش محدودیت معافی از خدمت وظیفه برای داوطلبین معلمی در حال پیگیری است.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه گفت: این ورود طلبه معلم ها می تواند موجی را برای تربیت معلم مبلغ در مدارس آموزش و پرورش کشور ایجاد می نماید تا معلمین حوزه علوم انسانی علاوه بر نقش معلمی خود به تبلیغ معارف دینی نیز بپردازند.

 وی ادامه داد: کار دیگری که در سال گذشته انجام دادیم برگزاری دوره آمادگی آزمون برای داوطلبین معلم-مبلغی بود که طی آن افراد شرکت کننده توانستند آمادگی بیشتری برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان کسب کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی خاطرنشان کرد: در کنار دوره آمادگی آزمون سه دوره آزمون آزمایشی با شبیه سازی آزمون استخدامی را هم برگزار کردیم.

وجود ظرفیت برای تربیت ۳۰۰۰ معلم-مبلغ به طور همزمان

وی گفت: آموزش های ما در محل دفتر این مرکز برگزار می گردد و در حال حاضر ظرفیت برگزاری دوره برای ۳۰۰۰ نفر داوطلب را هم داریم؛ اما این امر منوط به اخذ مجوز در افزایش سقف تعداد نفرات مورد جذب مرکز است.

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه تصریح کرد: عرصه تعلیم و تربیت عرصه بسیار مهمی برای تربیت انسان و ارتقای جامعه است؛ ما در این جا به کشف استعدادهای علاقه مند به فعالیت در زمینه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان هستند می پردازیم و زمینه را برای این استعدادها فراهم کرده ایم.

وی افزود: اگر تعداد نفرات قبولی در هرکدام از رشته های تعریف شده این مرکز در استانی به بیش از ۲۰ نفر برسد به جهت تسهیل در رفت و آمد آنان کلاس های آنان را در همان استان برگزار خواهیم کرد.

دفتر مطالعات تعلیم و تربیت مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی بیان داشت: یکی از بخش های فعال مرکز تربیت معلم مبلغ دفتر مطالعات تعلیم و تربیت است؛ این دفتر بر پایه مطالعات پژوهشی تأسیس شده و دارای گروه های پژوهشی است تا به پژوهش در زمینه نظام مسائلی در حوزه تعلیم و تربیت و نظام مسائلی در زمینه تبدیل نظریه های اسلامی تعلیم و تربیت به عمل فعالیت نمایند.

وی گفت: بخش دیگر در مرکز تربیت معلم مبلغ مربوط به برگزاری دوره های ارتقایی جهت ارتقای دانشی و مهارتی طلبه معلم های کشور است؛ تاکنون در استان های قم، همدان و سیستان و بلوچستان این دوره ها برگزار شده اند؛ این دوره ها به عنوان ضمن خدمت طلبه معلم ها محسوب می گردد.

استمرار ارتباط با دانش آموختگان مرکز

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه اظهار کرد: روزی که طلبه معلم ها از مرکز تربیت معلم مبلغ فارغ التحصیل می شوند، روز آغاز و استمرار ارتباط این مرکز با آنان است؛ در این جهت تاکنون توانسته ایم ارتباطات و تعاملات خوبی با فارغ التحصیلان دوره اول این مرکز برقرار نماییم.

وی عنوان داشت: این مجموعه دو مجله علمی-تخصصی با عناوین «آموزش و پرورش تراز» و «تربیت متعالی» را در دست راه اندازی دارد و شماره اول یکی از آن ها در ماه آینده منتشر خواهد شد.

نمود عملی همکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی در پایان گفت: به طور کلی این مجموعه با مساعدت حوزه علمیه و بر اساس قوانین دانشگاه فرهنگیان در حال فعالیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    27 1
    با سلام خدمت اصحاب رسانه حوزه و حوزویان ارجمند و ارزوی قبولی طاعات و عبادات درباره این خبر چند مورد به ذهنم رسید که فکر کردم شاید مفید باشد. ۱ولا: خطاب به خبرگزاری حوزه و خبرنگار محترم باید عرض کنم که شرط اول در درج خبر و مصاحبه اطلاع کافی از مجموعه و شرایط قانونی حاکم بر آن مجموعه است که خدای نکرده ندانسته اخبار نادرست به مخاطبین اطلاع رسانی نشود. که متاسفانه در این خبر کم دقتی شده است. ثانیا: خطاب به متولیان مرکز: ۱- در خبر گفته‌اید که ۵۰۰ نفر را جذب کردید تا جایی که من اطلاع دارم برای آموزش و پرورش فقط از طریق آزمون استخدامی و کنکور جذب صورت می‌گیرد حال شما با کدامین مجوز جذب کرده‌اید؟؟؟ ۲- دوره آموزشی هم برای مرکز شما نبوده و دوره یک ساله دانشگاه فرهنگیان است و شما نهایتا می‌توانید مجری دوره باشید نه جذب و آموزش و استخدام و همچنین ۳ نمیسال نبوده و طبق قانون یک سال باید دوره ببینند که اگر سه نیم سال باشد یک سال و نیم می‌شود که از اساس اشتباه می‌باشد و بد نبود مدیر مرکز یه اطلاعات دقیقی ارایه می‌کرد که اشتباه نباشد. 3- تا جایی که ما اطلاع داریم کل مجتمع شهید صدوقی ۳۰۰ نفر ظرفیت ندارد شما که یک مرکز کوچک در مجتمع شهید صدوقی هستید کجا ظرفیت ۳۰۰ نفر را دارید !!!! ۴. اشاره کردید که اگر ظرفیت ۲ نفر در استان باشد در همان استان آموزش می دهید مگر در آن استان دانشگاه فرهنگیان ندارد که شما برگزار کنید این با قوانین دانشگاه فرهنگیان سازگار نیست که در استانی دانشگاه فرهنگیان باشد و شما به صورت اختصاصی خارج از دانشگاه دوره آموزشی برگزار کنید. ۵- نوشتید دفتر مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت : مگر مرکز شما کار پژوهشی انجام می‌دهد که دفتر مطالعات تاسیس کردید آیا این تشکیل این دفاتر بیشتر برای جذب بودجه نیست؟ مگر کار مرکز شما آموزشی نیست؟ مگر متولیان تعلیم و تربیت در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش کار نمی‌کنند؟ شما انجمن تعلیم و تربیت در حوزه دارید و در آموزش و پرورش هم همچنین مراکز متعددی متولیان این امر هستند شما کجای این داستان قرار دارید؟؟؟؟ ۶ از آخرین خبری که از شما درج شده بود گفته بودید که ۲ نشریه علمی پژوهشی در حال چاپ دارید که فکر کنم برای سال ۱۳۹۸ بود از دو سال پیش تا حالا این نشریه ها منتشر شده است؟؟؟ یا فقط در حدحرف بوده و واقعیتی خارجی ندارد
    • مهدی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      1 28
      با سلام شما وزیر اموزش پرورش هستید؟؟