جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 959750
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
رای

حوزه/ یکی از کارشناسان سیاسی در یادداشتی با برشمردن وظایف و مسئولیت های شخص رئیس جمهور، با اشاره به فرمایشات رهبری تاکید کرد که در جمهوری اسلامی انتخاب اصلح مطرح است نه رقابت انتخاباتی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، محمد جواد بیات در یادداشتی با برشمردن وظایف و مسئولیت های شخص رئیس جمهور، با اشاره به فرمایشات رهبری تاکید کرد که در جمهوری اسلامی انتخاب اصلح مطرح است نه رقابت انتخاباتی.

در این یادداشت می‌خوانیم:

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقام ریاست جمهوری، عالی‌ترین منصب اجرائی پس از رهبری است، از این رو برای آشکار شدن بهتر و کامل این مقام سیاسی و اجرایی لازم است وظایف و اختیارات ریاست جمهوری بطور اجمال بیان شود، تا از این منظر اهمیت انتخاب رئیس جمهور و نقش اساسی آرای مردم در محول نمودن این مقام به کاندیدای منتخب خویش نمایان گردد.

بنا به اصل ۱۲۵ قانون اساسی امضای عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، موافقت نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین اللملی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نمایندگان قانونی اوست.

به صراحت اصل ۱۲۶ امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور مستقیما به عهده ریاست جمهوری است. سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهور تعیین می‌شوند. رئیس جمهور استوار نامه سفیران را امضاء می‌کند و بر اساس اصل ۱۲۸ استوارنامه کشورهای دیگر را می‌پذیرد.

اصل  ۱۲۹، اعطای نشان‌های دولتی را از مسئولیت‌های رئیس جمهور می‌داند و به استناد اصل ۱۳۴ ریاست هیئت وزیران با رئیس جمهور است که بر کار وزیران باید نظارت داشته باشد.

بنا به اصل ۱۷۶ شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور با وظایفی سه گانه تشکیل می‌گردد، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی یکی دیگر از مسئولیت‌های رئیس جمهور است که آنرا اصل ۱۷۷ مشخص نموده است. عضویت و ریاست در برخی شوراها و مجامع مهم مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای پول و اعتبار از جمله مسوولیت‌های رئیس جمهور است.

یکی دیگر از وظایف بسیار مهم رئیس جمهور، انتخاب وزراء است که در این باره گزینش افراد نقش حیاتی و مهمی در اداره امور کشور و رشد تعالی اقتصادی و فرهنگی آن خواهد بود و شاید یکی از راه‌های ضربه زدن به نظام در گزینش افراد نامناسب برای پست حساس وزارت باشد. علاوه بر اینها، از جمله اختیارات رئیس جمهور این است که می‌تواند برای خود بنا به ضرورت و نیاز معاونان و مشاوران مختلفی انتخاب کند. به طور کلی در نظام جمهوری اسلامی بیش از چهل وزارتخانه و سازمان بزرگ دولتی زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می‌کنند و لذا با توجه به اختیارات و وظایف مهم ریاست جمهوری در نظام اسلامی، بایسته است این مسئولیت به لایق‌ترین فرد با انتخاب اصلح از سوی مردم سپرده شود.

سوابق انتخابات در کشور بیانگر آن است که چگونه عدم دقت نظر و انتخاب اصلح از سوی مردم در اولین انتخابات ریاست جمهوری در عرف داخلی و بین الملل لطمات سخت و ناگوار به امنیت ملی وارد گردید و یا حوادث غمبار و خسارات جبران ناپذیر فتنه ۸۸ که با فرماندهی مستقیم و دستور آتش امریکا و انگلیس شبیه عملیات مشترک آژاکس ۲۸ مرداد ۳۲ رخ داد، ضریب دقت و حضور حداکثری را افزایش داد، بر خلاف انتخابات مرسوم در دنیا سلامت هم پرسی در ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در دیدار با اقشار مردم در ۶۹/۷/۱۴ فرمودند، "در جمهوری اسلامی انتخاب اصلح مطرح است، نه رقابت انتخاباتی، این دعواها و رقابت‌ها مال دموکراسی‌های غربی است که از خدا و دین هیچ چیز به مشامشان نرسیده است، حفظ وحدت بر همه واجب است و اگر کسی تخطی بکند، از انقلاب تخطی کرده است".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سردار سلیمانی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    0 0
    متن ها خیلی بی روح هستند...متن ها همه کپی هستند..