جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افغانستان

حوزه/ استاد حوزه علمیه هرات گفت: رهبران گروه‌ها و قومیت‌ها باید اختلافات را کنار بگذارند. نباید به دشمن آن‌قدر میدان داد که در روز روشن جرأت کند تا نوعروسی را در داخل شهر تیرباران کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد وحیدی، استاد حوزه علمیه شهر هرات افغانستان، در مراسم بزرگداشت شهدای دانش‌آموز دختر کابل در جامعة المصطفی العالمیه شعبه مشهد برگزار شد، ضمن تقدیر از همدردی جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مردم افغانستان، گفت: جنایت دشت پرچی آن‌قدر ترسناک بود که فریاد تمام آزادی خواهان جهان را به صدا درآورد، در این میان آنچه باعث دلگرمی مردم افغانستان شد، حمایت مردم ایران در فضای مجازی و حقیقی، دولت ایران، همدردی دانشگاهیان از جمله المصطفی، به‌خصوص حمایت رهبر انقلاب اسلامی برای مردم کشوری که تلاش می‌کنند با تحصیل علم و دانش از جهل فرار کنن؛ این همدردی‌ها باعث امیدواری شد.

استاد حوزه علمیه شهر هرات افغانستان با اشاره به اهداف اصلی جنایت‌هایی مانند کشتار دانش آموزان دشت پرچی، افزود: این جنایت حاصل تاخت‌وتاز حضور علنی گروه‌های استخباراتی کشورهای مختلف باهدف ایجاد ناامنی، درگیری‌های مذهبی و قومیتی و منزوی کردن افغانستان است.

وی بابیان اینکه علم‌آموزی و هر آنچه انسان را به آگاهی و روشنی می‌رساند، گروه‌های تکفیری در افغانستان با آن مبارزه می‌کنند، افزود: البته مدارسی که تفکر افراطی و انتحاری در این کشور دارند، توسط گروه‌های تکفیری در شهرها و روستاهای مختلف افغانستان روزبه‌روز در حال افزایش است، زیرا مورد حمایت کشورهای مختلف که با تفکر اسلام ناب محمدی مسئله‌ دارند، هستند. شبکه‌های تلویزیونی با سرمایه‌گذاری بالا و قدرتمند به‌صورت علنی تفکر افراطی و تکفیری را ترویج می‌کنند.

حجت‌الاسلام وحیدی در ادامه به راهکارهای مبارزه با این گروه‌ها و جریان‌ها در افغانستان اشاره کرد و افزود: تشکیل حکومت مقتدر بدون وابستگی به دیگران به نحوی که همه مذاهب و اقوام کشور خود را شریک حکومت بدانند از مسائل حیاتی افغانستان است. متأسفانه مردم در حکومت حضور ندارند، انسجام و همبستگی در بین مردم افغانستان و گروه‌ها و قومیت‌ها انسجام و اتحاد وجود ندارد.

وی افزود: رهبران گروه‌ها و قومیت‌ها باید اختلافات را کنار بگذارند. نباید به دشمن آن‌قدر میدان داد که در روز روشن جرأت کند تا نوعروسی را در داخل شهر تیرباران کند.

استاد حوزه علمیه هرات ادامه داد: لازمه حکومت مقتدر، انسجام تمام گروه‌ها است؛ علمای شیعه و طلاب حوزه‌های علمیه باید در رسانه‌ها حضور پیدا کنند، در مراکز علمی دانشگاهی، آموزش‌وپرورش ضمن حضور، گفتگوی چهره به چهره داشته باشند و در مقابل ترویج تفکر سلفی به روشنگری و با مقابله با آن بپردازند.

وی افزود: در جامعة المصطفی العالمیه جمع زیادی از طلاب افغانستانی تربیت شدند که در رشته‌های پژوهشی و نویسندگی ازجمله نخبگان این رشته هستند، این افراد با حضور در افغانستان و در بین مردم قطعاً با روشنگری باعث تغییر شرایط خواهند شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha