پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام زمانی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، در نشست مجازی خواهران طلبه استان یزد، ویژگی ها و چالش های انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، در نشست مجازی خواهران طلبه استان یزد، با توجه به انتخابات ریاست جمهوری به  بررسی و تبیین محورهای انتخاب پرداخت و  محور اول انتخاب را امتیاز برجسته نظام حکومتی ایران دانست و در بیان محور دوم ریشه یابی اصلی انتخابات در قرآن کریم گفت: برخی انگیزه ای جهت شرکت در انتخابات ندارند و یا برخی افراد نخبه فکر می‌کنند که انتخاب ربطی به دین و جمهوریت ندارد  و یا برخی از افراد متدین در هیچ انتخاباتی شرکت نکردند به این دلیل است که  تصور می کنند انتخابات، ربطی به دیانت ندارد وجمهوریت را تأسی از غرب می‌دانند، در حالی که جمهوریت برگرفته از متون دینی است.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، بررسی ویژگی های فوق العاده انتخابات  ۱۴۰۰  و چالش های پیش‌رو در انتخابات را محور سوم و چهارم مباحث خود عنوان و بیان کرد: معیارهای کاندیدای اصلح و  وظایف مبلغان، روحانیون، فرهیختگان از دیگر مباحث مهم است که به آن ها خواهیم پرداخت.

وی در تبیین دو ویژگی برتر نظام اسلامی اظهار کرد: بر اساس تحلیل تاریخی، حکومت هایی که در طول تاریخ بشریت بوده به چهار دسته تقسیم شده اند گرچه امام خمینی(رحمة الله علیه) مدل پنجمی را نیز برای حکومت بیان کردند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، حکومت فرد بر مردم یا همان مدل پادشاهی، دیکتاتوری، استبدادی را از نوع مدل اول حکومت داری دانست و گفت: اکثرحکومت ها در طول تاریخ بشر از این مدل حکوکت داری استفاده می کنند همانند عربستان، کویت، انگلستان؛  تاکنون ۷ پادشاه آل سعود بر این سرزمین زمام امور را در دست داشته‌اند که نخستین پادشاه ملک عبدالعزیز بود که ۶۰ سال حکومت کرد و شش پادشاه پس از او همگی فرزند او و برادر هستند و باید گفت در عربستان نه دین حکومت دارد نه مردم ،کسی هم حق اعتراض ندارد.

 وی، حکومت گروه بر مردم را  همانند شوروی(حزب کمونیسم) و آمریکا (حزب دموکرات)  که مردم تابع حزب هستند را  دومین مدل حکومت داری عنوان کرد و افزود: حکومت مردم بر مردم که در واقع همان دموکراسی، حاکمیت ملی، مردم سالاری نامیده می شود مدل سوم حکومت داری است که  زیباترین نوع حکومت است که بشریت را خوشحال کرد، چرا که در این مدل، هرچه مردم رأی دهند، همان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی تصریح کرد: حاکمیت دین کشورهای مسلمان(حاکمیت دین و اسلام ) یا یهودی( حاکمیت دین  مسیحیت) از دیگر مدل های حکومتی است  و باید گفت مدل اول و دوم را جامعه بشری دوست نداشتند، اما مدل سوم و چهارم مورد علاقه جوامع بشری است.

 وی بشریت را در طول تاریخ به دو دسته دینداران تاریخ بشریت و بی دین‌نان تاریخ بشریت تقسیم و بیان کرد: در تاریخ مشاهده می شود مدعیان دموکراسی، شخصا بر مردم حکومنت می کردند و با توجه به این که  از اسلام ۱۴۰۰ سال می‌گذرد،  خلفای بنی امیه و بنی عباس به اسم حاکمیت دین، اما شخصاً بر مردم حکومت کردند، همانگونه که مسیحیت هم در اروپا به اسم مسیحیت بر مردم حکومت کردند و پاپ ها و کشیش‌ها به اسم دین بر مردم حکومت کردند، اما حضرت امام (ره)  مدل حکومتی دیگری را  به جهان بشریت ارائه و حکومتی را طراحی کرد که دین صد درصد اجرا شود و حکومت مردم بر مردم باشد.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در بیان محور دوم مباحث خود با اشاره به این که انتخابات، امر قرآنی و جمهوریت، امر اسلامی است، گفت: در آیه ۱۵۲ سوره آل عمران، خداوند متعال به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) دستور می دهد، هرچند پیامبر اکرم (ص) دارای منصب های نبوت و امامت بود، نبوت بدین معنی که وحی را بگیرد و به جامعه بشری  ابلاغ کند و  امامت یعنی ولایت؛ زمامداری جامعه حاکمیت بر مردم و  این غیر از نبوت است.

استاد حوزه ادامه داد: خداوند خطاب به پیامبر  اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: ای پیامبر حال که زعامت به تو دادیم به عنوان حاکم در مسائل اجتماعی وسیاسی رای مردم را بگیر و با مردم مشورت کن «شاورهم فی الامر» .

وی تصریح کرد: سه دسته امورات در جامعه داریم امور فقهی همانند نماز و روزه که نیاز به مشورت ندارد، امور شخصی هم بی نیاز از  مشورت است، ولیکن  امور اجتماعی سیاسی  نیاز به مشورت دارد و  پیامبر موظف است از مردم نظر خواهی کند و البته این واژه اختصاص به پیامبر ندارد و این وظیفه بر دوش امام معصوم (علیه السلام) و ولی فقیه هم می باشد، بنابراین بر مردم واجب است که در انتخابات شرکت کنند و جواب پیامبر را بدهند. بین این دو ملازمه وجود دارد اینکه پیامبر صلوات الله علیه از مردم نظر بخواهد و بر مردم واجب است که نظر دهند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه معناد ندارد پیامبر(صلوات الله علیه) نظر مردم را بخواهد و مردم نظر ندهند، تأکید کرد: بنابراین اگر ولی فقیه، نظر خواست وجوب شرعی است که مردم جواب بدهند، به همین دلیل حضرت امام(ره) فرمودند: شرکت مردم در انتخابات واجب شرعی است و امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) چندین عبارت دارند که می فرمایند: برتک تک مسلمانان واجب است که در انتخابات شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا  امام مسلمین شرعاً ملزم به تبعیت از رای اکثریت مردم است یا می‌تواند به رأی عمل نکند؟ گفت:  از این آیه در می یابیم که ملزم نیست  چرا که خداوند می فرماید: پیامبر مشورت کن اما تصمیم با خودت «شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّه» گرچه  پیامبر اجازه ندارد حرف غلط را به مردم الزام کند بنابراین در قانون اساسی آمده تا حکم رئیس جمهور از طرف ولی‌فقیه تنفیذ نشود، حق ریاست جمهوری ندارد، گرچه تا قبل از تنفیذ، منتخب مردم است. چناچه در حدوث ریاست جمهوری اذن ولی فقیه لازم است، در ادامه هم اذن ولی فقیه شرط است، بنابراین اگر ولی فقیه تشخیص داد به عزل رئیس جمهور، او دیگر رئیس جمهور نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی اظهار کرد:  انتخابات ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار می‌شود که با انتخابات قبلی تفاوت هایی دارد؛ اولین نقطه قوت این است که بزرگترین حریف ما یعنی آمریکا شکست خورد.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ادامه داد: آمریکا در طول سال های اخیر سه سیلی پی در پی از ایران خورد که یکی از آن ها در جریان ناو هواپیمابر جنگی اش بود که به ایران نزدیک شد و هنوز سیلی که ایران به آن زد جایش روی صورت آمریکا مانده است؛ در تلویزیون نیز این عملیات دیده شد.

وی افزود: سیلی دوم جریان سرنگونی پهپاد غول پیکر آمریکا بود و سومین سیلی ایران به آمریکا پس از به شهادت رساندن سردار سلیمانی، فرمان آمد که پایگاه عین الاسد آمریکا را بزنیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: مسئله شکست اسرائیل دومین نکته مثبت و نقطه قوت این انتخابات است؛ ارتش اسرائیل ۷۰ سال تبلیغات کرده که شکست ناپذیر است، اما گنبد آهنین شکست و هیبت اسرائیل فرو ریخت. مسئله سوم، شکست داعش بود؛ داعش یک نیروی خودجوش مردمی نبود و بیش از ده دولت دنیا آن را به وجود آورده و پشتیبانی کردند. وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز رسماً اعلام کرد که ما داعش را ایجاد کرده ایم و بیش از ده دولت پای داعش ایستاده بودند، اما جمهوری اسلامی ایران توانست بحمدالله ستون فقرات داعش را برای همیشه بشکند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در بیان نقاط ضعف هم اظهارداشت: از نقاط ضعفی که در حال حاضر وجود دارد می توان به مسئله شیوع بیماری کرونا اشاره کرد؛ به دلیل وجود کرونا ممکن است افرادی پای صندوق های رأی نیایند و می بایست آنان را به آمدن تشویق کرد.

وی، گرانی و تورم  را از دیگر نقاط ضعف دانست و گفت: گرانی و تورم عده ای از مردم را از نظام دلسرد کرده و آنان را از شرکت در انتخابات باز می دارد؛ دشمن نیز با حربه های مختلفی همچون تحریم روی آن کار می کند و نقطه ضعف دیگر تبلیغات رسانه ای دشمن در فضای مجازی وشبکه های ماهوارهای است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: نقطه ضعف سومی که در شرایط کنونی وجود دارد مسئله فضای غیر انتخاباتی، ضد اخلاقی، بد زبانی، تهمت است که از نظر رسانه ای در بین جریان های انقلابی نظام اتفاق افتاده است؛ این جریان ها اگر علیه یکدیگر کار کنند، تمام رقبایی که در درون انتخابات ارزشی قرار گرفته اند از نظر آبروی اجتماعی آسیب می بینند و به دنبال آن رأی کامل را ممکن است اخذ نکنند.

وی با اشاره به اهمیت روشنگری از سوی طلاب و روحانیون گفت: ما باید به مردم بگوییم که اگر می خواهید مشکل گرانی و تورم حل شود باید در انتخابات شرکت و فرد قدرتمندی را انتخاب کنید که بتواند این مسئله را برطرف کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha