جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جایگاه شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی

حوزه/ کتاب جایگاه شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی فلسفه به عنوان اثر برگزیده محور علوم انسانی شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب «جایگاه شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی فلسفه به عنوان اثر برگزیده در محور علوم انسانی شناخته شد.

بر اساس این گزارش،‌ کتاب جایگاه شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی، با ایجاد گفت‌وگویی علمی میان فلسفه شرق و غرب، در صدد است آشکار سازد که چگونه فلسفه حکیمان مسلمان به شکلی متفاوت از جریان جاری فلسفه غرب به این مبحث گام نهاده و همچنان در حال پیشروی است.

در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: حکمت عملی، شاهراهی است از دانش برای عبور اندیشه‌های سترگ فلسفی، از سپهر عقل به واقعیت‌های روزآمد زندگی فردی و اجتماعی. بنابراین، هدف از شناسایی حکمت عملی، شناسایی مسیر عبور عقل به گستره نظامات پایدار زیست بشر و تمدن انسانی است.

اندیشه فلسفیِ‌ حکیمان کلاسیک، دانشی است همراه قانون‌های ایدئال جهان هستی در دو گستره حکمت عملی و حکمت نظری؛ حکمت عملی، بر شناسایی عقل از جهان انسان و کنش‏های انسانی نهاده شده و حکمت نظری، بر موجوداتی متمرکز است که هستی‌شان برساخته اراده انسانی نباشد. بنابراین، حکمت عملی با فراهم‌سازی امکان ورود قانون‌های ایده آل به جهان انسانی، تدبیراتی را برای نظام‌بخشی به کردارهای فردی و اجتماعی به‌ دنبال دارد؛ همان که علوم انسانی‌اجتماعی معاصر، می‌کوشد عهده‌دارش باشد.

نظامات اندیشه‌های انسانی‌اجتماعی، تنها با قوانین عقلی حکمت عملی، می‌توانند از آسیب‌های زیست بشر بکاهند؛ زیرا مسیر اندیشه‌های فلسفی و عقلی به واقعیت زندگی فردی و اجتماعی از حکمت عملی می‌گذرد. حکمت عملی، تلاشی است برای شناسایی رابطه فلسفه و علم انسانی. بنابراین، گرچه حکمت عملی به اندیشه‌‏های اندیشمندان چند هزار سال گذشته نسب می‌برد؛ اما قانون‌هایی که برای نخستین بار در دوره‌های اسلامی در این بخش از حکمت شناسایی شده، آن را به دانشی رانا، به‌روز و مستقل از گذشته تبدیل کرده است.

شایان ذکر است:کتاب جایگاه شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی، به همت سید حمیدرضا حسنی و هادی موسوی تألیف شده است و از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه و سمت منتشر شده است.

گفتنی‌ است:در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha