شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیمای منسجم سوره های قرآن

حوزه/ کتاب «سیمای منسجم سوره‌های قرآن؛ نظریه غرض‌محوری در انسجام سوره‌های قرآن»، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «تفسیر و علوم قرآن» به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، «سیمای منسجم سوره‌های قرآن؛ نظریه غرض‌محوری در انسجام سوره‌های قرآن»، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی«تفسیر و علوم قرآن» به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، یکی از اصلی‌ترین مبانی نظری در زمینه انسجام سوره‌های قرآن، تعیین عامل وحدت‌بخش سوره است. در این باره معمولاً از وحدت موضوعی سوره‌ها سخن به میان می‌آید که با واقعیت متون سوره‌ها سازگاری ندارد؛ زیرا عملاً نمی‌توان برای اکثر سوره‌ها موضوع واحدی را در نظر گرفت؛ حتی برخی، با استناد به همین مشکل، اصل نظریه انسجام سوره‌ها را زیر سؤال برده‌اند.

در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: کتاب حاضر، در صدد است با شناسایی عامل حقیقی در انسجام سوره‌ها، سیمایی منسجم از سوره‌های قرآن ارائه دهد. بر این اساس، به متن‌کاوی آثار مفسران پرداخته و به این نتیجه رسیده است ایشان هنگام تبیین انسجام سوره‌ها، غالباً از تعابیری استفاده می‌کنند که به غرض سوره اشاره دارد. از این تعابیر، می‌توان به عامل انسجام سوره‌ها پی برد. این کتاب، همچنین، در مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای، مشخص کرده است که سایر دانش‌های مرتبط با متن، یعنی ادبیات قدیم و جدید، روش تحقیق و فلسفه علوم، نقش یگانه غرض را در انسجام متون، تأیید می‌کنند.

این اثر، راه دست‌یابی به غرض سوره‌ها را در کشف و تحلیل سیاق جامع سوره می‌داند. از این رو، سه حیطه را برای سیاق سوره بر شمرده است: درون‌سوره‌ای، بیناسوره‌ای و موقعیت. در ادامه، قواعد مربوط به هر یک از این سه حیطه را با مثال‌های عینی تبیین کرده است.

در بخشی از این اثر، شبهات، چالش‌ها و آسیب‌های غرض‌محوری به میان آمده است. بخشی نیز، از فواید متعدد توجه به غرض، در دو عرصه شناختی و کاربردی، سخن به میان آورده است. در پایان نیز، برای نمونه، به غرض‌شناسی سوره مبارکه قلم پرداخته شده است.

شایان ذکر است، کتاب سیمای منسجم سوره‌های قرآن، به همت حامد معرفت تألیف شده است و از سوی انتشارات تمهید منتشر شده است.

گفتنی‌ است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha