چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت

حوزه/ کتاب «جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت» نوشته «سید اکبر موسوی تنیانی» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «کلام» شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب «جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت» نوشته «سید اکبر موسوی تنیانی» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «کلام» شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم:«تفکر امامیه، در طول تاریخ حیات خود، ادوار مختلفی را به خود دیده است. یکی از مهم­ترین و حساس­ترین­ دوران­های تاریخ تفکر امامیه، بازه زمانی میانه مدرسه فکری کوفه و مدرسه فکری بغداد است.

مدرسه فکری کوفه، بر اثر فشارهای سیاسی و برخی عوامل درونی، رونق پیشین خود را از دست داده و رفته رفته به افول گرایید. پس از افول مدرسه فکری کوفه، میراث فکری آن به مراکز امامی‌نشین انتقال یافت. مراکزی مانند بغداد، بصره، خراسان و ماوراء النهر.

از این رو، با زوال مدرسه فکری کوفه، جریان­های فکری موجود در کوفه نیز با فراز و نشیب­هایی در آن نواحی به ادامه حیات پرداختند. در کنار این جریان‌های اصیل و ریشه‌دار کوفی، از اواسط سده سوم هجری، جریان‌های جدیدی در امامیه پدیدار شدند. این جریان­های نوظهور، با بهره‌گیری از میراث کلامی پیشین و تعامل با سایر گروه‌های فکری، مانند معتزله، به ارائه نظام‌های جدید کلامی پرداختند».

شایان ذکر است: کتاب «جریان شناسی فکری امامیه در دوران فترت» نوشته «سید اکبر موسوی تنیانی» از سوی انتشارات دارالحدیث منتشر شده است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «کلام» شایسته تقدیر شناخته شد.

گفتنی‌ است: در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha