پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه

حوزه/ کتاب «جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه» نوشته «رضا اسلامی» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «فقه و اصول» شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب« جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه» نوشته«رضا اسلامی» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی«فقه و اصول» شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، قواعد استظهار، مجموعه‌ای از قواعد اصولی هستند که با تشخیص ظهور، تأسیس و در کشف بسیاری احکام شرعی از نصوص دینی موجود در قرآن و سنت، به کار گرفته می‌شوند.

در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: «این کتاب، با هدف تبیین جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه، مجموعه‌ای از این قواعد را در دو بخش ظهورات اولی و ظهورات ثانوی به بحث کشیده است. در بخش اول، مباحث قرینه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان از أصالت و تبعیت در نظام قرائن، در این بخش، سخن گفت.

این قواعد، در پاسخگویی به مسائل نوپیدای فقهی و معرفی توانمندی فقه در رشته مطالعات فقهی ضروری است.

در این کتاب، از میان انبوه مباحث اصولی، تنها به برخی مباحث الفاظ در قالب قواعدی چند پرداخته شده که می‌توانند به کاربردی‌سازی علم اصول کمک کنند. همچنین، از میان مباحث فراوان فقهی، تنها مسائل مستحدثه‌ای گرد آمده‌ که حل آنها متوقف بر قبول قاعده‌ای از قواعد استظهار لفظی است. از این رو، این کتاب، هم جایگاه علم فقه را در پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر و مشکلات نظری جامعه اسلامی بازشناخته و هم ارتباط فقه و زندگی را، از راه استفتائات جدید و حل مسائل نوپدید، برای طلاب جوان و دیگر علاقه‌مندان به فقه و اصول بهتر نمایانده است. همچنان‌که در آن از ارزش و اهمیت علم اصول، به عنوان مبنای استدلال فقهی و دخالت تام آن در استنباط احکام شرعی، دفاع شده است. افزون بر این، مباحث کتاب به گونه‌ای تنقیح یافته است که راه وصول به محتوا را کوتاه‌تر و ارتباط مقدمه با نتیجه را ملموس‌تر می‌کند».

شایان ذکر است،‌ کتاب« جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه» نوشته«رضا اسلامی» که از سوی انتشارات«پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» منتشر شده است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی«فقه و اصول» شایسته تقدیر شناخته شد.

گفتنی‌ است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha