پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در 150 سال اخیر

حوزه/ پایان نامه « سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در ۱۵۰ سال اخیر»  نوشته «حجت‌الاسلام زهیر دهقانی آرانی» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «کلام» شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه پایان نامه « سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در ۱۵۰ سال اخیر»  نوشته «حجت‌الاسلام زهیر دهقانی آرانی» که برای دریافت درجه دکترای تخصصی رشته معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام در «پردیس فارابی دانشکده الهیات دانشگاه تهران » دفاع شده است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «کلام» شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، مهدویت، از جمله باورهای اسلامی است که مستشرقان و محققان غربی در ۱۵۰ سال گذشته، توجه ویژه‌ای بدان داشته‌اند. هرچند این توجه غربیان به مسئله مهدویت، از ظهور برخی مدعیان مهدویت در کشورهای مختلف اسلامی، در قرن نوزدهم میلادی، شروع شد؛ ولی با گذشت زمان، تحقیقات و مطالعات مهدی‌پژوهی آنان توسعه یافته و جنبه‌های مختلف منجی‌گرایی اسلامی و موضوعات پیرامونی آن‌ را در بر گرفت.

در بخشی از چکیده این پایان‌نامه می‌خوانیم:« این نوشتار، در صدد است سیر تحولات آرای مستشرقان در باره مهدویت را، در ۱۵۰ سال اخیر، بررسی کند و سپس، به تحلیل زمینه‌ها و عوامل این تحولات بپردازد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش و با توجه به تغییرهای صورت گرفته در نگاه غربیان به مهدویت، می‌توان چهار دوره را در سیر تحول نظریات مستشرقان در نظر گرفت. هر یک از این چهار دوره، دارای ویژگی‌ها و تمایزات منحصری است.

رساله حاضر که از نوع پژوهش‌های اکتشافی‌تحلیلی است، می‌کوشد با توصیف و تحلیل مهم‌ترین آرای غربیان در زیرموضوعات مهدویت و گونه‌شناسی آنها، تغییر و تحول آرای ایشان را در دوره‌های چهارگانه نشان دهد. همچنین، تلاش می‌کند با ارائه آمارهای مختلف و تحلیل آنها، تغییرات رویکردی، موضوعات و منابع به کار رفته در مطالعات و تحقیقات مستشرقان را بررسی کند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، رخدادها و حوادث هر دوره، در انتخاب زیرموضوعات مستشرقان تأثیر بسیاری داشته است. افزون بر این، با گذشت زمان و به دلیل دسترسی بیشتر مستشرقان به منابع اصیل اسلامی، آرای غربیان در باره مهدویت، دقت و عمق بیشتری یافته است».

یادآوری می‌شود، پایان نامه « سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در ۱۵۰ سال اخیر»  نوشته «حجت‌الاسلام زهیر دهقانی آرانی» که برای دریافت درجه دکترای تخصصی رشته معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام با راهنمایی اساتید« دکتر روح‌الله شاکری و محسن الویری» در «پردیس فارابی دانشکده الهیات دانشگاه تهران » دفاع شده است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «کلام» شایسته تقدیر شناخته شد.

گفتنی‌ است: در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha