جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پایان نامه «بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی»  

حوزه / پایان نامه «بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی»  نوشته «حجت‌الاسلام قاسم عارف» در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «فقه و اصول» شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پایان نامه «بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی»  نوشته «حجت‌الاسلام قاسم عارف» که برای اخذ مدرک سطح 4 حوزه‌های علمیه در «مرکز مدیریت حوزه علمیه قم» دفاع شده است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی «فقه و اصول» شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، حکم نسب در تعارض ادله، به ویژه در فرض ناهمگونی نتایج ادله پزشکی با اماره فراش، مسئله‌ای است که نگارنده در این رساله می‌کوشد با روش کتابخانه‌ای و با بررسی استدلالی و تحلیل فقهی‌اصولی، پاسخی درخور برای آن، از منابع فقهی امامیه و اهل سنت، پیدا کند. بدین منظور، پس از اثبات خواستگاه تکوینی برای نسب، ثبوت نسب را در عرف، بر پایه همان حقیقت تکوینی و اثبات و نفی آن را، مسامحاتاً، با تطبیق بر مصادیق می‌داند.

پدیدآورنده، بر این باور است که فقه اسلامی، با تکیه بر معیار ثبوتی یادشده، در حوزه اثبات و نفی، به منضبط‌سازی مسئله نسب پرداخته است.

وی، در زمینه‌ تعارض ادله تعیین نسب، به ترتیب، با استفاده از قاعده تقدیم دلیل سببی بر مسببی، موضوعی بر طریقی، واقعی بر ظاهری و طریق اقوی بر اضعف، به تقدیم یک دلیل پرداخته است. همچنین، در صورت عدم امکان تقدیم یک دلیل بر دیگری، با عنایت به معیار یادشده، دلیل منضبط‌تر و دقیق‌تر را مبنای عمل قرار داده است.

افزون بر این، در تعارض اماره فراش با ادله پزشکی، ادله پزشکی را، اگر موجب احراز عدم امکان انتساب شود، بر اماره فراش وارد و آن را مکفی از اجرای لعان می‌داند.

همچنین، ادله پزشکی نافی تحقق انتساب را، در صورت استناد به آزمایش‌های پزشکی دقیق یا مشاهدات بالینی قابل اثبات، بر اماره فراش مقدم دانسته است. در مقابل، به تقدم اماره فراش بر قراین و شواهد ظنی ناشی از تشخیص شخصی پزشک، حکم کرده است.

یادآوری می‌شود، پایان نامه «بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی»نوشته «حجت‌الاسلام قاسم عارف»، استاد راهنما« آیت‌الله سید علی علوی قزوینی»، استاد مشاور«آیت‌الله عباس کعبی نسب» که برای اخذ مدرک سطح 4 حوزه‌های علمیه در «مرکز مدیریت حوزه علمیه قم» دفاع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha