چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پایان‌نامه مطالعه نقدی تحلیل فهرستی در اعتبار سنجی احادیث

حوزه/ پایان‌نامه سطح ۴ «مطالعه نقدی تحلیل فهرستی در اعتبار سنجی احادیث»، نوشته وحید فولاد زاده در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی«حدیث، درایه و رجال» حائز رتبه برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه« مطالعه نقدی تحلیل فهرستی در اعتبار سنجی احادیث»، نوشته وحید فولاد زاده برای دریافت مدرک سطح ۴ حوزه‌های علمیه، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، در گروه علمی«حدیث، درایه و رجال» حائز رتبه برگزیده شد.

بر اساس این گزارش: ارزیابی‏ های سندی و متنی، لازمۀ پژوهش‏های حدیثی است. در این میان، ارزیابی‏های رجالی، بین شیوه‏های مختلف اعتبارسنجی احادیث، از دیرباز در کانون توجه پژوهش‏گران این عرصه بوده است؛ اما بعضی، ریشه فراگیری این شیوه را در رویکرد علمای قرن هشتم هجری ‏بازجسته و روش شیعه در ادوار پیشین را بر محور ارزیابی‏ نسخه و کتاب دانسته‏اند. از همین‏رو، این گروه توجه به رویکرد قدما را لازمه‏ اعتبارسنجی دقیق احادیث می‏دانند.

در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: پژوهش حاضر، ‏کوشیده است با بهره‌گیری از روش توصیفی‌تحلیلی، این دیدگاه نو را که «تبیین فهرستی» نامیده شده است، بازشناسد و به تحلیل و ارزیابی آن بپردازد. نتیجۀ این پژوهش نشان می‏دهد، علی‏رغم پذیرش محوریت کتابت در نقل و انتقالات حدیث شیعه، تفاوت چشم‏گیری با عملکرد اهل سنت در این زمینه دیده نمی‏شود. این سخن، در رویکرد فهارس دو فرقه نیز صادق بوده است. به همین دلیل، نمی‏توان مدعی شد که در بدو پیدایش فهارس شیعه، مؤلفان آن به‏ دنبال حجیتی فراتر از اثبات وجود کتاب و انتساب آن به صاحب اثر بوده‏اند. با این همه، به کارگیری نکات کتاب‏شناسانه در فهارس، برای اعتبارسنجی احادیث، چنان کارامد است که نمی‏توان بر این نظریه خرده گرفت.

از مهم‏ترین دستاوردهای این دیدگاه، بی‌نیازی به بررسیِ طرقِ کتبِ معروف است که یکی از کارامدترین ثمرات این دیدگاه به شمار می‌آید. ارزیابی نقدهای ارائه شده، حاکی از آن است که در بازشناسی این نظریه، محدود دانستن آن در پرداختن به مباحث نسخه‏شناسی، موجب رودررویی ناقدان شده است. از این رو، ابهام‏زدایی در این باره، به التیام و نزدیکی دیدگاه‏ها خواهد انجامید.

شایان ذکر است، پایان‌نامه مطالعه نقدی تحلیل فهرستی در اعتبار سنجی احادیث، نوشته وحید فولاد زاده برای دریافت مدرک سطح ۴ حوزه‌های علمیه، در حوزه علمیه قم دفاع شده است.

گفتنی‌ است، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha