سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
الفائق فی الاصول

حوزه/ کتاب «الفائق فی الاصول» در بیست و دوّمین همایش کتاب سال حوزه، به عنوان کتاب برگزیده در گروه علمی فقه و اصول شناخته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب «الفائق فی الاصول» در بیست و دوّمین همایش کتاب سال حوزه، به عنوان کتاب برگزیده در گروه علمی فقه و اصول شناخته شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب، در صدد است مجموعه‌ای از موضوعات اصولی را که کمتر در کتب رایج این دانش بررسی تفصیلی شده و  در مباحث علمی فقه معاصر بدانها نیاز است، بررسی اجتهادی کند.

ساختار و چینش مطالب کتاب به نحوی است که با حفظ روش دقیق بررسی اجتهادی موضوعات، بتواند منبع مناسبی برای تدریس در سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه به شمار آید.

این اثر، پس از تحقیقات اولیه در گروه‌های مختلف علمی، در شورای علمی «دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه» به تفصیل بررسی شده و با اشراف نهایی آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار، در انتخاب نظریات و ادله قابل انتشار، به چاپ رسید.

برخی موضوعات اصولی که در این کتاب بررسی شده است، عبارت‌اند از: حجیت سیره عقلا و سیره متشرعه، قاعده لو کان لبان، حجیت اطلاقات در موضوعات مستحدثه و اسباب تعدیه حکم که شامل الغای خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت، تناسب حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت و قیاس است.

مطالب کتاب به گونه‌ای بیان شده است که خواننده آن آخرین نظریات مطرح در هر یک از این موضوعات را فرا بگیرد و بعد از نقد و بررسی آنها، با نوآوری‌های جدید اجتهادی در برخی مباحث، مسئله‌ها، تقسیم‌بندی‌ها و ادله و نقدها آشنا شود.

شایان ذکر است: کتاب الفائق فی الاصول ، از سوی دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه پدیدآوری شده است و از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منتشر شده است.

گفتنی‌ است: در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر شد و ۲۵ اثر موفق به احراز جایگاه شایسته تحسین شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha