دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 961721
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
علی قوی تن

حوزه/ یک کارگردان گفت: دولت از فیلم‌هایی که در آنها موضوعات فرهنگی و ارزشی مطرح می‌شود حمایت کند، زیرا سینما امروز تحت سلطه آثار عامه پسند است.

علی قوی‌تن؛ کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه سینما در پرداختن به مفاخر این سرزمین کم کار بوده است، اظهار کرد: کم‌کاری سینمای ایران پیرامون شخصیت‌های برتر تاریخ این سرزمین معطوف به زمان حال نمی‌شود، بلکه از گذشته تا به امروز آنطور که شایسته است در درجه اهمیت قرار نگرفته، هم از طرف مردم و هم از طرف سکان داران فرهنگی. چرای آن هم معلوم است، مردم به دنبال سرگرمی هستند و دولت ها هم در کار فرهنگی از فرهنگ سازی برای دراز مدت رغبتی نشان نداده‌اند.


این کارگردان سینما که نزدیک به دو دهه است که فیلمهای فرهنگی و هنری می سازد و فیلمهای او تا کنون در جشنواره های بیش از چهل کشور حضور داشته و پنج جایزه بین المللی دریافت کرده ، سال ۹۷ سراغ ساخت زندگی سهراب سپهری رفت و آخر سال ۹۹ پخش جهانی آن آغاز شد و تاکنون در دو جشنواره معتبر دنیا شرکت داشته از جمله جشنواره فیلم مسکو و گوای هند، می گوید سهراب سپهری یکی از چهره‌های برتر تاریخ ادبیات این سرزمین است، اما آیا همه او را می‌شناسند یا با شعرهای او آشنا هستند؟.


وی افزود: بی‌توجهی به فیلم‌های فرهنگی در شرایطی است که این تولیدات ماندگاری بیشتری نسبت به کارهای عامه‌پسند دارند، البته این را هم بگویم تولید و عرضه همه نوع فیلم لازم است و باید تمام سلایق را در نظر گرفت اما لازم است آثار فرهنگی و هنری و ارزشی مورد حمایت قرار گیرد. من هم در سالهای نخست فیلمسازی ام فیلمهای عامه پسند و گیشه ای ساخته ام، اما هیچ موقع انتظار حمایت ارگانهای فرهنگی را نداشتم چون فیلمهای عامه پسند و سرگرم کننده نیازی به حمایت ندارد. این موضوع در تمام هنرها غیر از سینما هم همینطور است.


این فیلمساز تصریح کرد: وقتی سینمای سطحی و کم بار در کشور قالب می شود، برای حفظ خواسته و حق قشری از مردم که می خواهند فیلمهای پربار و فرهنگی ببینند، باید  دولت شرایط تولید و نمایش فیلمهای دارای محتوا را با مهندسی و ساماندهی رونق دهد.


قوی‌تن تاکید کرد: متاسفانه تولیدات عامه‌پسند به اندازه‌ای زیاد شده که مخاطب را مسخ خود کرده‌اند، بنابراین نیاز است با تولید کارهای فرهنگی تماشاگران را بیدار کرد و به آنها گفت آثاری هستند که هم می‌توانند سرگرمی داشته باشند هم اینکه در جهت ارتقاء فرهنگ تماشاگر حرکت کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha