سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: شرکت در انتخابات با مشارکت حداکثری و انتخاب شایسته‌ترین افراد برای سپردن مسئولیت‌ها به آنان، از شروط لازم برای حفظ جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در نشست علمی بصیرتی با محوریت انتخابات که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در سامانه سیما برگزار شد، انتخابات را اصلی‌ترین و مهم‌ترین صحنه حضور مردم در تعیین سرنوشت و چگونگی اداره کشور برشمرد.

وی با اشاره به حق یا تکلیف بودن شرکت در انتخابات، افزود: با توجه به مفهوم تکلیف و الزام، شرکت در انتخابات تکلیف است، زیرا  شرکت در انتخابات به عنوان یک تکلیف و وظیفه دینی و شرعی بوده و رأی دادن برای افراد واجد شرایط الزامی است و این افراد باید نهایت دقت را برای صحیح انجام دادن تکلیف داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: مراد از انجام صحیح تکلیف در انتخابات، یعنی با مطالعه و تحقیق از میان نامزدها و براساس معیارها و ملاک‌های معقول و دینی، بهترین‌ها را شناسایی و انتخاب کنند.

حسینی واعظ ادامه داد: حفظ تلاش برای استمرار یک نظام دینی بهترین وجه یک تکلیف دینی محسوب می شود لذا بر همین اساس است که پس از استقرار جمهوری اسلامی در ایران با رأی مردم، حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید و برخوردار از جایگاه ولایت فرمودند: "حفظ جمهوری اسلامی اوجب واجبات است ".

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید، شرکت در انتخابات با مشارکت حداکثری و انتخاب شایسته‌ترین افراد برای سپردن مسئولیت‌ها به آنان، از شروط لازم برای حفظ جمهوری اسلامی است که حضرت امام خمینی(ره) نیز" شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی و الهی می دانند که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است".

استاد حوزه با استناد به بیانات مقام معظم رهبری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بر ارتباط و تلازم حق و تکلیف شرکت در انتخابات تأکید داشته و بارها این موضوع را در آستانه هر انتخاباتی متذکر شده‌ است، معظم‌له در همین خصوص می‌فرمایند: "هم حق است و هم تکلیفِ مردم که بیایند و سرنوشت کشور خود را به دست خود معین کنند، زیرا که کشور متعلق به مردم است ".

حسینی واعظ، حضور در پای صندوق های رای را" تکلیف شرعی و ملی" دانست و تاکیدکرد: شرکت در انتخابات، امری تشریفاتی و بسیار پر اهمّیت حیات بشر معاصر است، از نظر اسلام نیز شرکت در انتخابات از اهمیت ذاتی برخوردار است، زیرا این مسئله در شرایط کنونی از خطورت مضاعف برخوردار شده است.

وی، از نظر فقه اسلامی؛ شرکت در انتخابات را  از یک سو مشارکت و دخالت مستقیم در سرنوشت خود از سوی دیگر؛ نقش‌آفرینی مستقیم و غیرمستقیم در سرنوشت جمعی ملت و کشور برشمرد.

مدیر موسسه قرآنی الزهرا(س) گرگان خاطرنشان کرد: چون انتخاب، مستلزم تصرف در حق غیر است، دارای حساسیت مضاعف است، شرکت در انتخابات از نظر فردی و واجب عینی بودن اهمیت خاصی دارد، اما این عمل به لحاظ اجتماعی و مشارکت در سرنوشت همگانی، مستلزم دخالت در مصالح و منافع عمومی و نیز حقوق غیر بوده و حساسیت افزون‌تری دارد.

حسینی واعظ خطاب به صاحبان بینش و بصیرت بویژه فضلا و طلاب بیان کرد: علاوه بر تکلیف شخصی شرعی و شهروندی برای حضور در پای صندوق های رای، مکلف هستند دیگران را به حضور حداکثری دعوت، مردم را توجیه و مؤمنین را ترغیب و افراد اصلح را به مردم معرفی کنند.

وی در خاتمه یادآور شد: از الفبای فرهنگ و باور قرآنی است که کفار تحت هیج عنوانی حق ندارند بر مؤمنین استیلا پیدا کنند و آنها را تحت سلطه قرار دهند، از این رو قرآن کریم به‌ عنوان یک ضابطه و اصل می‌فرماید:"خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است"لذا شرکت نکردن در انتخابات، حضور نیافتن پای صندوق رأی و شانه خالی کردن از این تکلیف، قطعاً به معنای زمینه ­سازی سلطه­ ی کفار و مستکبرین خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha