پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 961778
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کتاب آقا روح الله

حوزه/همزمان با سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) کتاب «آقا روح الله» بر روی پیشخوان کتابفروشی ها عرضه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همزمان با سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) کتاب " آقا روح الله" بر روی پیشخوان به کوشش پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) و به قلم حمیدرضا باقری، با تتبع فراوان در منابع گوناگون و استناد بخشی به تمامی نقل های تاریخی منتشر شد.

این گزارش می افزاید: پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام به عنوان نماینده کوچکی از بدنه حوزه های علمیه، براساس وظیفه اصیل این نهاد گرانسنگ در «راهبری جامعه در جهت تقرب الی الله» و با رسالت «امتداد بخشی به تراث شیعی و فهم های انباشته شده مکتب اهل بیت تا صحنه عینیت مسائل امروز جامعه اسلامی» بر خود لازم دیده تا گام در راه بررسی وجوه مختلف ساطع از آن یگانه دوران نهد.

اثر حاضر بخشی از کلان پروژه بررسی منطق رهبری امام خمینی(ره) است. این کتاب تلاش دارد با بررسی منابع و شواهد موجود، به توصیفی واقعی از دوران حیات امام راحل و البته با تأکید بر وجوه راهبری ایشان دست یابد. برای نیل به این هدف نیز تنها به بررسی رفتارهای شخص حضرت امام بسنده ننموده و به فراخور حال، عملکرد سایر بزرگان و اشخاص و نیز شرایط کلی حاکم بر محیط، مورد مطالعه قرار خواهد گرفته است.
در این مختصر به سراغ مباحث تاریخی رفته و مستقیما به انتزاع اصول کلی حاکم بر تحلیل های امام راحل از بیانات و مکتوبات ایشان نپرداخته ایم. این مهم به جهت احتضار از ذهنی و غیرواقعی شدن برداشت ها و تعمیم بی مورد اصول به مواردی است که احیانا متغیرهای پیچیده تری را برای تطبیق آنها با اصول کلی باید لحاظ نمود. به عبارت دیگر از دریچه تاریخ و اتصال تصمیم هایی که در متن واقع اتخاذ شده اند، می توان به گونه مؤثرتری به کاربرد اصول پی برد.

این کتاب ادعای رسیدن به حاق منظومه فکری و سیره کامل امام خمینی (ره) را ندارد، چه اینکه به نظر نمی رسد مؤلفه های اندیشه، شخصیت و رفتار ایشان در کوتاه مدت قابل دست یابی باشد. طبعا تکامل این گونه مسائل در تضارب آراء و در فضایی با نشاط علمی بالا خواهد بود.

چینش های مکرر سرفصل ها براساس دو محور زمانی و موضوعی که بعضا کلیت اثر را دستخوش تغییر می نمود، دشواری دوچندانی را در پدید آیی این اثر، حاصل آورد.
این کتاب به قلم حمیدرضا باقری، با تتبع فراوان در منابع گوناگون و استناد بخشی به تمامی نقل های تاریخی آن در ۴۸۰ صفحه و هفت فصل در باب بررسی دوران طلبگی امام خمینی (ره) در بستر تاریخ، به زینت تبع آراسته گشته است.

در بخشی از این کتاب آمده است؛ آنچه در اختیار ملت ایران و در معرض دید و فکر ملت ها در سراسر عالم است، ساخته و پرداخته آن دست توانا است. ما برای اینکه راه را درست برویم، باید نقشه معمار را بدانیم ... اگر نقشه را ندانستیم، زاویه پیدا میکنیم؛ وقتی زاویه پیدا شد، روز به روز هر چه پیش برویم، از راه اصلی و صراط مستقیم دور می شویم. “
«آیا شخصیت ها را هم می شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیت ها به این است که ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه اینها برمی گردد به تحریف شخصیت. شخصیتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به وجود خواهد آمد».

این توصیفات و عباراتی از این دست که سال هاست از سوی مقام معظم رهبری مطرح می شود، هر کدام اقتضای کافی برای بررسی کامل و همه جانبه سیره، شخصیت و اندیشه امام خمینی (ره) را دارند. چنین مطالعه ای باید به هدف صید اصول کلی حرکت و اندیشه بنیانگذار جمهور اسلامی صورت گیرد و به دور از توصیفات بخشی و احیانا کاریکاتوری باشد. نقاط مرکزی توجه آن رهبر الهی را در هر برهه از حیات نمایان سازد، گرفتار در جزئیات تاریخی نباشد و در عین حال بتواند نقش زمان و شرایط متغیر را در تصمیم گیری های امام راحل را به خوبی نشان دهد و نهایتا در ترسیم نحوة جاری شدن اصول کلی در صحنه واقعی رفتارها و تصمیمات، توفیق مند باشد.

به نظر می رسد اگر دیر نشده باشد، قطعا زمان آن رسیده که تلاش های دلسوزان انقلاب برای ارائه آثاری درخور و یا حداقل نزدیک به این محتوای عظیم آغاز شود. یقینا اگر آثاری جامع در این زمینه ارائه شده و جایگاه خویش را در منظومه فکری بدنه نخبگانی و نیز توده های مردمی بیابند، این همه سردرگمی و هدر رفت نیروهایی که به جای اعتلای کلمه الله، صرف نزاعهای پوچ درونی و بعضا مقابله با دشمنان فرضی می شوند را شاهد نخواهیم بود.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha